سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



از پرچم گردانی حرم حضرت ابوالفضل(ع) تا مداحی دانش آموز روشندل


خبرگزاری فارس-حمید امامی: روایت، روایت امام حسین(ع) و عشق به سالار شهیدان است؛ قصه دلداگی پیر و جوان به سیدالشهدا(ع) است و این بار دانش آموزان مداح شهر تهران، در فرهنگسرا اندیشه تهران گرد هم جمع شده اند تا « آیین اختتامیه تجلیل از نوگلان حسینی(ع) « برگزار شود.

حضور دو نسل پیر غلامان که عمری را در نوکری اباعبدالله الحسین(ع) گذرانده اند با نسل نوگلان حسینی(ع) که هنوز در اول راه پر خیر و برکت غلامی سیدالشهدا(ع) هستند، زیبا و شور انگیز است.

در این مراسم، مصطفی خورسندی، رئیس کانون مداحان و شعرای آئینی کشور از اضافه شدن تعداد داوران در این دوره از مسابقات خبر داد و اظهار داشت: در عرصه مقدس مداحی، بازنده وجود ندارد و تمام شرکت کنندگان برنده حقیقی هستند.

وی در خصوص کانون مداحان کشور گفت: 425 کانون در تمام کشور وجود دارد که 19 کانون در تهران است و از بین 80 هزار عضو این کانون، 7 هزار نفر در تهران فعال هستند.

رئیس کانون مداحان و شعرای آئینی کشور با بیان اینکه 6 اتاق فکر در این کانون وجود دارد، خاطر نشان کرد: کانون بانوان، شعرا، پیرغلامان، میانسالان، جوانان و نوگلان از جمله این کانون های فعال است.

خورسندی در پایان سخنان خود با تشریح ویژگی های مداح اصیل اهل بیت(ع)، اظهار داشت: میم مداح یعنی متدین، دال، دانش لازم در امور مداحی، الف، ادب و اخلاق و ح نیز به معنای حُسن سلیقه و حسن انتخاب است.

بعد از سخنرانی رئیس کانون مداحان و شعرای آئینی، سید حمید رضا برقعی به ایراد شعر خوانی در خصوص مقام امام حسین(ع) و حضرت زینب پرداخت.

محمدرضا مهدلو، رئیس سازمان دانش‌آموزی شهر تهران سخنران دیگر این مراسم بود.

وی با بیان اینکه این مراسم به همت و مشارکت سازمان دانش آموزی، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و کانون مداحان کشور برگزار می شود، اظهار داشت: از دهه اول محرم با حضور 7600 دانش آموز در 1800 مدرسه، در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم، دانش آموزان مداح اهل بیت(ع) به رقابت پرداختند و پس از داوری،  نزدیک به 600 نفر به مرحله استانی و در نهایت از 65 نفر تجلیل به عمل خواهد آمد.

سخنرانی رئیس سازمان دانش آموزی شهر تهران که به پایان میرسد، مجری مراسم شعری در وصف امام حسین(ع) می خواند؛

مجید یراق بافان مجری این مراسم به بیتی از شعر که میرسد، قدری سکوت می کند و با بغض می خواند: « لطفی که تو کردی به من مادرم نکرد، ای مهربان تر از پدر و مادرم، حسین(ع)؛ با قرائت این بیت، صدای گریه افراد حاضر در مراسم بلند می شود.

مجری مراسم سپس از رضا سنجلی، دانش آموز مداح روشندل برای ایراد مداحی در وصف اهل بیت(ع) دعوت به عمل می آورد و وی در وصف امام حسن مجتبی(ع)، مداحی می کند.

نوبت به پرچم گردانی، پرچم ساقی دشت کربلا است؛ تمام افراد به احترام حضرت ابوالفضل(ع) بلند می شوند و پرچم با احترام خاصی در مجلس گرداننده می شود.

در ادامه این مراسم، رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران به ایراد سخنرانی پرداخت.

محمود صلاحی در آئین اختتامیه تجلیل از نوگلان حسینی(ع) برگزاری این همایش را از بهترین همایش های این سازمان دانست و افزود: در 1400 سال پیش اجداد ما این عرض ارادت و عشق به امام حسین(ع) را نسل به نسل و سینه به سینه برای ما منتقل کرده اند.

وی تصریح کرد: عده ای از افراد غفلت کردند و واقعه کربلا را با تحریفات همراه کرده اند و عده ای نیز در طول تاریخ با این تحریفات مبارزه کرده اند و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران وظیفه خود می داند با یاری آموزش و پرورش و کانون مداحان در مسیر تربیت مداحان مخلص قدم بردارد.

در پایان این مراسم نفرات برگزیده مداحی در مقاطع تحصیلی مختلف معرفی شدند و در مقطع ابتدایی، محمد حسین جواد زاده رتبه سوم، امیررضا رمضان پور رتبه دوم و حسین نیری فلاح رتبه اول را کسب کردند؛ در مقطع متوسطه اول محمدحسین خطیب رتبه سوم، امیرحسین رافعیان رتبه دوم و حسین پایدار رتبه اول را کسب کردند و نیز در مقطع متوسطه دوم، محمدعاقلی مقدم رتبه سوم، حسین عباسی رتبه دوم و رضا نوروزی رتبه اول را کسب کردند.

همچنین در پایان مراسم تقی ابوطالبی معاون پرورشی و فرهنگی شهر تهران به سه نفر اول دوره متوسطه کمک هزینه اعزام به عتبات عالیات، حسینی مسئول قرآن و عترت آموزش و پرورش به دانش آموزان تجلیل شده دوره متوسطه اول کمک هزینه به مشهد مقدس و همچنین مهدلو رئیس سازمان دانش آموزی شهرتهران به نفرات اول تا سوم دوره ابتدایی کمک هزینه مشهد مقدس، اهدا کردند.

گزارش از حمید امامی

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
مراسم نخل گردانی و اهدای پرچم گنبد حضرت ابوالفضل از طرف هیئت