سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



تجمیع بیمه‌ها در پیچ تصمیم‌گیری؛ "تحول سلامت" در انتظار چراغ سبز دولت


تجمیع بیمه‌ها در پیچ تصمیم‌گیری؛ "تحول سلامت" در انتظار چراغ سبز دولت

ایسنا/ ادامه روند تاخیرهای سازمان‌های بیمه‌گر در پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها و ارایه دهندگان خدمات، چند وقتی است صدای وزارت بهداشتی‌ها را بلند کرده و کار را به جایی رسانده که وزیر بهداشت در اظهاراتی صریح بیمه‌ها را خطاب قرار داد و گفت « قصد دارند طرح تحول سلامت را متوقف کنند و البته به امید خدا نمی‌توانند این کار را انجام دهند.»

وزارت بهداشت که اردیبهشت ماه 93 طرح تحول سلامت را با هدف سر و سامان بخشیدن به اوضاع آشفته درمان و کاهش پرداخت از جیب مردم در جهت عمل به قانون برنامه پنجم توسعه آغاز کرد، از همان ابتدا "بیمه‌ها" را پاشنه آشیل طرح خواند و مسوولانش طی این یک سال و نیم گذشته همواره بر پای کار بودن بیمه‌ها به منظور تحقق اهداف "تحول در سلامت" تاکید داشتند.

اما امروز با گذشت 18 ماه از اجرای طرح تحول نظام سلامت کارشناسان این حوزه ابراز نگرانی می‌کنند که نکند "تحول" هم به سرنوشت دیگر طرح‌های سلامت کشور دچار شود .

وزیر بهداشت هم این روزها از بی‌مهری بیمه‌ها گلایه می‌کند و می‌گوید:« رفتار سازمان‌های بیمه‌گر دوستانه نیست و آنان شرکایی هستند که در میانه راه می‌خواهند کار را متوقف کنند.»

چراغ‌های هشدار برای طرح تحول روشن شد
دکتر محمد آقاجانی در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه وزیر بهداشت از روزهای آغازین طرح تحول نظام سلامت این خطر را پیش‌بینی کرده و تذکر دادند که بیمه‌ها می‌توانند نقطه قوت و پاشنه آشیل طرح تحول نظام سلامت باشند، می‌گوید: تاخیرهایی که اکنون در پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها از سوی سازمان‌های بیمه‌گر اتفاق افتاده، اتفاق خاصی است.

وی می‌افزاید: در حال حاضر نزدیک به هشت ماه از سال را سپری کرده‌ایم و تنها هفت درصد مطالبات‌مان پرداخت شده است. یعنی از 7هزار میلیارد خدمت ارائه شده، زمان اسناد بیش از 4هزار میلیارد آن قطعی و سپری شده و روی دست بیمارستان‌هاست و وصول نشده است.

آقاجانی با اشاره بردباری پزشکان، پرستاران و پرسنل بیمارستان‌ها و ارایه کنندگان خدمات، تاکید می‌کند: ما قدردان تلاش‌های پرسنل‌مان هستیم و وزارت بهداشت با تمام توان تلاش می‌کند که آسیب کمتری به طرح تحول سلامت وارد شده و مردم آسیب نبینند. تا کنون در این مود موفق بوده‌ایم و با بردباری و صبر همکاران همچنان این طرح را ادامه داده‌ایم.

ادامه این وضعیت امکان پذیر نیست..
وی می‌افزاید: البته به طور مسلم ادامه این وضعیت امکان پذیر نیست و نمی‌توان آن را ادامه داد. در حال حاضر نیز فشار مطالبات عظیم بیمارستان‌ها از سازمان‌های بیمه‌گر واقعا طاقت فرسا شده و مشکلات زیادی متوجه بیمارستان‌های وزارت بهداشت شده است. متاسفانه مردم از این امر آسیب می‌بینند. بنابراین باید قبل از اینکه این آسیب از گروه‌های ارائه دهنده خدمت به مردم منتقل شود به سرعت مشکل را در کشور برطرف کرد.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه زنگ خطرها و چراغ‌های هشدار دهنده طرح تحول نظام سلامت به صدا درآمدند، اظهار می‌کند: آژیرهای طرح تحول فعال شده که نشان می دهد یک آسیب جدی دارد متوجه طرح تحول سلامت می‌شود و آن هم عدم پرداخت مطالبات است.

هر یک روز تاخیر در پرداخت‌ها معادل 10 روز تاخیر قبل از طرح تحول!
آقاجانی در تاکید بر اهمیت این موضوع، تصریح می‌کند: تا قبل از طرح تحول نظام سلامت نیز تاخیر در پرداخت مطالبات رخ می‌داد، اما چرا در حال حاضر این موضوع به این درجه اهمیت رسیده است؟ علت این است که در گذشته و قبل از آغاز طرح تحول سلامت هر چقدر که بیمه‌ها به بیمارستان‌ها فشار می‌آوردند و مطالبات‌شان را پرداخت نمی‌کردند، دست بیمارستان‌ها بیشتر در جیب مردم فرو می‌رفت و هزینه‌های بیشتری از مردم دریافت می‌کردند.

وی ادامه می‌دهد: این درحالیست که راه این اقدام در طرح تحول بسته شده و بیمارستان‌ها از شهروندان شش درصد و از روستاییان تنها سه درصد می‌توانند دریافت کنند. بنابراین صندوق نقدی بیمارستان‌ها تقریبا به حداقل رسیده است. همچنین عمده منابع بیمارستان‌ها که هم از منابع عمومی و هم از درآمد اختصاصی است، نزدیک به 70 درصد منابع آنها وابسته به منابع سازمان‌های بیمه شده است.

آقاجانی تاکید می‌کند: بنابراین آسیبی که یک روز تاخیر در پرداخت مطالبات به بیمارستان‌ها بعد از طرح تحول سلامت وارد می‌کند، شاید معادل 10 روز، قبل از این طرح باشد. بنابراین هر یک روز تاخیر به طرح تحول آسیب جدی وارد می‌کند.

خدشه‌ای به برنامه‌های "تحول" وارد نشده
بروید در میدان جستجو کنید
دکتر ایرج حریرچی، سخنگو و قائم مقام وزیر بهداشت نیز در پاسخ به برخی اظهار نظرها درباره به خطر افتادن برنامه‌های فعلی طرح تحول و خدشه به آنها در صورت ادامه تاخیرها در پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها، می‌گوید: این صحبت‌ها را عده‌ای از روی ناآگاهی و عده‌ای از روی غرض خاصی که دارند، مطرح می‌کنند.

وی تاکید می‌کند: با توجه به تاخیر بسیار زیاد در پرداخت‌ها از سوی سازمان‌های بیمه‌گر و با توجه به اینکه قسمتی از بودجه ما نیز پرداخت نشده است، اما در هیچ یک از تعهدات اولیه طرح تحول نظام سلامت کوچک‌ترین خدشه‌ای بوجود نیامده است.

حریرچی ادامه می‌دهد: با این شرایط حتی بسته‌هایی را که مستلزم گسترش بود، به خصوص در حاشیه شهرها، روستاها، شهرهای 20 تا 50 هزار نفر، در افزایش تعداد تخت‌های آی سی یو، تعداد تخت‌های کلینیک‌های ویژه، پوشش بیماران سکته حاد قلبی و... را نیز امسال افزایش دادیم.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد برخی دوستان برای اینکه اذهان را منحرف کنند این دو موضوع را به هم ربط می‌دهند، تصریح می‌کند: با فداکاری مدیران، پزشکان، پرستاران و سایر کادر وزارت بهداشت، خدمات‌مان بدون هیچ خدشه‌ای در حال ادامه است. همچنین با توجه به دستورات آقای رییس جمهور و با توجه به اعلامی که دکتر نوبخت انجام دادند، در آینده نزدیک این تاخیرها حل خواهد شد.

قائم مقام وزیر بهداشت می‌گوید: دغدغه ما این است که بتوانیم برنامه‌های دیگری که جهت تعمیق طرح تحول داریم را بهتر اجرا کنیم. بنابراین دوستان می‌توانند در میدان جستجو کنند و ببینند که کدام یک از خدماتی که ما ارائه می‌کردیم به اندازه سر سوزنی کمتر شده است.

بدهی 250 میلیاردی بیمه‌ها به دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی
دکتر علی اصغر پیوندی، رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم با اشاره به خساراتی که عدم پرداخت به موقع از سوی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها وارد می‌شود، تاکید می‌کند: تجمیع بیمه‌ها به معنی افزایش قدرت نیست. ما می‌خواهیم منابع در اختیار کسی باشد که ارائه خدمت می‌کند.

وی درباره بدهی بیمه‌ها به این دانشگاه، می‌گوید: مطالبات ما بالغ بر250 میلیارد تومان از بیمه‌های خدمات درمانی، تامین اجتماعی و نیروهای مسلح است که از اول امسال تاکنون به ما پولی پرداخت نشده است.

وی می‌افزاید: ما برای جوابگویی به کادر درمانی فقط تا آخر تیرماه توانسته‌ایم کارانه نیروهای خود را پرداخت کنیم؛ ولی از آن به بعد دیگر امکان‌پذیر نیست.

پیوندی با اشاره به آسیبی که عدم پرداخت به موقع بیمه‌ها به نظام سلامت می‌رساند، ادامه می‌دهد: عدم پرداخت کارانه‌ها باعث نارضایتی کادر پزشکی و پرستاری می‌شود و روی ارائه خدمات اثر می‌گذارد. عدم هماهنگی و همسویی بیمه‌ها ما را دچار مشکل می‌کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به رضایت‌مندی 85 درصدی مردم از نظام سلامت بعد از اجرای طرح تحول، می‌گوید: امیدواریم این مشکل با یک روند منطقی حل شود. برای درک ریشه این مساله باید برگردیم به اسناد بالادستی در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و قوانینی که در خصوص تجمیع بیمه‌ها وجود دارد و نشان دهنده این است که تولیت بیمه‌ها با وزارت بهداشت است.

وی با تاکید بر اینکه تجمیع بیمه‌ها به معنی افزایش قدرت نیست، ادامه می‌دهد: ما می‌خواهیم منابع در اختیار کسی باشد که ارائه خدمت می‌کند. در حال حاضر ما خدمت ارائه می‌دهیم اما نمی‌توانیم پاسخگو باشیم. امیدواریم با رفتار منطقی بیمه و همراهی دولت، مجلس و کارشناسان این کار عملیاتی شود و از این گردنه تاریخی عبور کنیم.

طلب 80 میلیاردی دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله از سازمان‌های بیمه‌گر
دکتر جعفر اصلانی، رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله نیز از تاخیر شش ماهه سازمان‌های بیمه‌گر به این دانشگاه خبر داده و می‌گوید: میزان مطالبات ما از سازمان‌های بیمه‌گر حدود 70 تا 80 میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه دانشگاه بقیة الله با حدود شش ماه تاخیر در پرداخت مطالبات از سوی بیمه‌ها مواجه است، می‌افزاید: میزان مطالبات ما از سازمان‌های بیمه‌گر حدود 70 تا 80 میلیارد تومان است. البته مطالبات دانشگاه ما در سال 93 پرداخت شده است. همچنین در سال 94 نیز مطالبات فروردین ماه و میزانی از مطالبات اردیبهشت نیز پرداخت شده است. این درحالیست که هنوز حدود شش ماه تاخیر داریم. البته تاخیر همه بیمه‌ها یکسان نیست و برخی بیش از این میزان در پرداخت‌ها تاخیر دارند.

تاخیر بیمه ها در کارکرد بیمارستان‌ها و ارائه خدمات درمانی تاثیر دارد
وی با تاکید بر اینکه قطعا تاخیر بیمه‌ها در کارکرد بیمارستان‌ها و ارائه خدمات درمانی تاثیر دارد، می‌افزاید: حالا ممکن است پزشکان و کادر پزشکی به دلیل مسوولیت و وظیفه شناسی که دارند، کار خود را انجام دهند. اما قسمت‌هایی که به تجهیزات پزشکی، دارو و ... مربوط می‌شود، با این تاخیرها دچار چالش می‌شوند. حتی خود مراکزی که تولید کننده یا واردکننده این تجهیزات و داروها هستند نیز دچار چالش خواهند شد.

اصلانی تصریح می‌کند: نهایتا این مشکلات تا جایی پیش می‌رود که آسیب آن به بیمار بازمی‌گردد. یعنی ارائه خدمت به بیمارن و مردم دچار چالش می‌شود. بر این اساس امیدواریم گشایشی در این زمینه حاصل شود. البته شاید سازمان‌های بیمه‌گر نیز محدودیت‌های خاص خود را دارند اما باید دانست که نمی‌توان بیماری را نگه داشت و بیماری به سراغ مردم می‌آید.

وی همچنین می‌گوید: بنابراین باید این مشکلات را حل کرد و بیمار را پذیرفت، درمان کرد، دارو و تجهیزات برایش مصرف کرد و نمی‌توانیم بگوییم ما صبر کنیم تا گشایشی حاصل شود. بنابراین امیدواریم مجموعه دست‌اندرکاران کشور بتوانند مشکلات صندوق‌های بیمه را تا حد امکان رفع کنند تا اشکالات و ایراداتی که به سیستم بهداشت و درمان کشور و مراکز درمانی فشار می‌آورند، کاهش یابد.

در هر حال بنا بر اعلام وزیر بهداشت به همین منظور بعد از ظهر امروز جلسه‌ای در دولت با حضور دکتر جهانگیری، معاون اول رییس جمهور و مسولین بیمه برگزار و تکلیف بدهی بیمه‌ها تعیین خواهد شد.


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟