سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



معاون وزیر بهداشت اصول پیشگیری از سرطان را اعلام كرد


به گزارش ایرنا، علی اكبر سیاری در یادداشتی كه درپایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت منتشر كرد، افزود: سرطان دومین دلیل مرگ و میر درجهان است. بروز سالیانه سرطان در ایران و جهان به سرعت، در حال افزایش است و ظرف كمتر از دو دهه آینده نزدیك به دو برابر، افزایش خواهد یافت.
وی اظهاركرد: بسیاری از سرطان‌ها، علاج‎پذیرهستند و مهمترین عامل درعلاج‌پذیری سرطان‌ها، تشخیص زودهنگام آنها است.
«درمیان سرطان‌های مختلف، سرطان پستان و دهانه رحم (درخانم‌ها) و روده بزرگ (درهر دو جنس) به عنوان هدف برنامه‌های تشخیص زودهنگام، توسط سازمان جهانی بهداشت معرفی شده‌اند.»
وی گفت: برنامه تشخیص زودهنگام این سه سرطان در ایران با تأكید بر تشخیص افراد پر خطر و مشكوك است و در سطوح مختلف ارائه خدمت، برنامه‌ریزی شده است.
سیاری با تشریح برنامه كنترل سرطان افزود:درسطح مراقبت‌های بهداشتی درمانی اولیه (PHC) با تست های ساده و ارزان (معاینه بالینی برای سرطان پستان، تست خون مخفی در مدفوع با روش FIT برای سرطان روده بزرگ، تست پاپ اسمیر و HPV برای سرطان دهانه رحم) افراد پر خطر و مشكوك شناسایی می‌شوند.
وی اضافه كرد: در سطح خدمات سطح دو: افراد مشكوك و علامتدار كه حداكثر 15 درصد كل جمعیت هدف (زنان 30 تا 70 سال و مردان و زنان 50 تا 70 سال) هستند تحت بررسی‌های كاملتر (ماموگرافی،كولونوسكوپی و كولپوسكوپی) قرار می‌گیرند و برای پوشش فرانشیز این خدمات كه تأكید می‌شود مربوط به افراد پر خطر است (نه همه افراد جامعه) از سازمان‌های بیمه‌گر انتظار كمك داریم.
معاون وزیر بهداشت در ادامه این یادداشت نوشت: بدون تردید، تشخیص زودهنگام انواع سرطان‌ها با برنامه‌های نظام‌مند و استاندارد، هزینه‌های درمان یك بیماری دیر تشخیص داده شده را كاهش می‌دهد.
به گفته وی امروزه تعداد افرادی كه به دلیل سرطان فوت می‌كنند، نسبت به سه دهه قبل كاهش یافته است، مهمترین دلیل این امر، علاوه بر درمان‌های موثرتری كه پیدا شده است، افزایش آگاهی مردم و ارتقای روش‌های تشخیصی زود هنگام است. حتی برای كسانی كه بقای كلی سرطان در آنها ضعیف است، شانس زنده ماندن به شرط تشخیص زودهنگام، بیشتر خواهد بود.
«تشخیص زود هنگام، به این معناست كه مردم علائم هشداردهنده سرطان را بدانند تا اگر علائم را در خود پیدا كردند، به سرعت به مراكز بهداشتی درمانی مراجعه كنند.»

**علائم هشدار دهنده سرطان چیست؟
سیاری افزود: علائم هشداردهنده سرطان، به علائمی گفته می‌شود كه توجه به آنها به تشخیص زودهنگام سرطان، كمك می‌كند و شامل ابتلا به سرطان در اقوام درجه یك، تغییر در خال‌های پوستی، زخم‌های بدون بهبودی در طی دو هفته، پیدایش توده در هر جای بدن، سرفه یا گرفتگی طولانی صدا و دفع خلط خونی، اختلال بلع مواد غذایی یا سوء هاضمه طولانی، استفراغ خونی، اسهال طولانی یا بروز یبوست جدید، خونریزی غیر طبیعی در ادرار و مدفوع و بی‌اشتهایی یا كاهش وزن بی‌دلیل و این نشانه‌ها مربوط به همه سرطان‌های شایع هستند.

** اصول كلیدی و مهم در پیشگیری از سرطان
سیاری اضافه كرد: بر اساس اسناد سازمان بهداشت جهانی، 40 درصد سرطان‌ها، قابل پیشگیری است و مواردی هم كه قابل پیشگیری نیستند اگر در سایه خودمراقبتی، نگاه امیدوارانه به اثربخشی روش‌های تشخیصی و درمانی و مراجعه به موقع و زود هنگام، تشخیص داه شوند، درمان پذیرتر هستند. دستكم نیمی از سرطان‌ها با درمان مناسب، علاج خواهند شد،
معاون وزیر بهداشت اصول پیشگیری از سرطان را به این شرح تشریح كرد.
** دخانیات، مصرف نكنید
وی گفت: استفاده از هریك فرآورده‌های توتون، مانند سیگار، پیپ و قلیان خطرناك است و موجب انواع سرطان از جمله ریه، مثانه، كلیه و دهانه رحم می‌شود حتی جویدن توتون هم خطرناك است و احتمال سرطان‌های دهان و لوزالمعده را زیاد می‌كند.
سیاری اضافه كرد: اگر سیگار نمی‌كشید، از نشستن در جاهایی كه افراد دیگر، سیگار می‌كشند خودداری كنید. ترك سیگار ، شاید مهمترین تصمیم زندگی‌تان باشد، آثار ترك سیگار از همان ساعت‌های اولیه ترك، آشكار می‌شود.هر چه زودتر سیگار را ترك كنید، سود بیشتری می‌برید .

** فعالیت بدنی منظم داشته باشید
به گفته وی، فعالیت بدنی منظم، احتمال سرطان‌هایی چون پستان و روده بزرگ را كاهش می‌دهد.
وی افزود: روزانه 30 دقیقه، ورزش كنید. به طوری كه ضربان قلب شما بالا رود و در كنار آن، تمرین‌هایی برای تقویت عضلات داشته باشید.اگر نمی‌توانید به اندازه مطلوب، ورزش كنید، مطمئن باشید كه حتی چند دقیقه ورزش كردن، بهتر از ورزش نكردن، است.از نشستن طولانی مدت، پرهیز كنید.

** وزن خود را در حالت ایده ال نگه ‌دارید
سیاری گفت: وزن بالا، احتمال ابتلا به انواع سرطان به خصوص سرطان پستان، پروستات و روده بزرگ را افزایش می‌دهد.

** تغذیه سالم داشته باشید
وی اضافه كرد: مصرف مواد غذایی نشاسته‌ای را كم كنید و از رژیم‌های غذایی كه از نظر میوه‌جات و سبزی‌جات تازه، غنی هستند، استفاده كنید.از نوشیدنی‌های شكر دار بپرهیزید.به اندازه مناسب غذا بخورید. سعی كنید، وعده‌های اصلی غذا حذف نشود زیرا در این صورت ناچار به ریزه‌خواری خواهید شد.غذا را در كمال آرامش صرف كنید و در حالت استرس و اضطراب، غذا نخورید.
وی گفت: از غذاهای كم چرب و تا حد امكان فاقد چربی‌های حیوانی استفاده كنید.روزانه 5 وعده از انواع سبزیجات و میوه‌ها استفاده كنید.از روش‌های صحیح پخت، مانند كبابی، بخارپز، آب پز و پخت ملایم در حرارت كم استفاده كنید. غذاهای نیم سوخته و سوخته، را مصرف نكنید. و از مصرف انواع گوشت‌های دودی شده، نمك سود شده یا فرآوری شده با مواد شیمیایی و نگه‌دارنده مانند سوسیس، كالباس و كنسرو بپرهیزید.
سیاری اضافه كرد: همچنین مصرف قند و شكر تصفیه شده را كاهش دهید.مصرف نمك را محدود كنید و برای طعم‌دار كردن غذا از ادویه و چاشنی گیاهی استفاده كنید.

** خود را در برابر عفونت‌ها محافظت كنید
معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: برای پیشگیری از ابتلا به ویروس هپاتیت B لازم است به خصوص افراد پرخطر، واكسن بزنند. مانند كسانی كه با فرآورده‌های خونی سر و كار دارند یا رفتارهای جنسی پرخطر دارند.

** در منزل و محیط كار، اصول ایمنی كار را رعایت كنید
سیاری گفت: برخی از مشاغل، شامل كشاورزی، سم پاشی، نقاشی، مبل‌سازی، كار در صنایع آهن، فولاد، ذغال سنگ، خطر برخی از سرطان‌ها را افزایش می‌دهند.از تماس با آفت كش‌ها دوری كنید. جذب آفت كش‌ها بیشتر از راه پوست صورت می‌گیرد و در صورت تماس، باید بدن را به سرعت شست و شو داد.
وی افزود: هنگام كار با حلال‌ها، باید مطمئن شوید كه اتاق كاملا تهویه می‌شود. در صورت امكان در بیرون از منزل كار كنید یا پنجره‌ها را باز كنید و از برخورد غیر ضروری با اشعه ایكس تا حد امكان پرهیز كنید.

** استرس خود را كنترل كنید
معاون وزیر بهاشت اضافه كرد: زندگی اجتماعی سالمی، داشته باشید.به خداوند و حكمت او اعتماد داشته باشید و دقایقی از روز را به خلوت كردن با خود و نماز و نیایش بپردازید، تا به آرامش برسید و با دیگران با مهربانی و احترام رفتار كنید.
وی افزود: از تنش و اضطراب، بپرهیزید. اضطراب سیستم دفاعی بدن را تضعیف می‌كند.به عقاید دیگران، احترام بگذارید.دیگران را دوست بدارید و قضاوت زودهنگام نكنید.اگر كسی در حق شما بدی كرد، خشم خود را كنترل كنید و تلاش كنید او را ببخشید.از خود و دیگران، توقع غیر واقع‌بینانه نداشته باشید.
اجتمام(1)**3063**3061**1724

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
نبض از شبکه خبر6آذر-معاون بهداشت وزیر بهداشت،دکتر سیاری