پرنده عجیبی که هم نر است و هم ماده + عکس


پرنده جالبی که هم نر است و هم ماده

دو پرنده شناس به نام های برایان دی پیر و رابرت موتز بین سالهای 2008 تا 2010 وقت خود را صرف شناسایی رفتارهای نوعی پرنده نادر شمالی به نام کاردینال کردند و در نهایت فهمیدند تعدادی از این پرنده های زیبا و کوچک جثه واجد هر دو جنس نر و ماده هستند؛ یعنی تعدادی از کاردینال های شمالی می توانند هم ماده باشند و هم نر. این دو پرنده شناس آمریکائی نتایج یافته های خود را در نشریه تخصصی پرنده شناسی ویلسون نیز به چاپ رسانده اند.

پرنده عجیبی که هم نر است و هم ماده ، پرنده عجیب ، پرنده منحصر به فرد

پرنده زیبایی که در تصویر زیر می بینید، نه دچار یخ زدگی شده، نه عارضه پوستی (و در این مورد خاص پری!) پیدا کرده و نه نیمه زال متولد شده است. این پرنده منحصر به فرد نیمه سرخ - نیمه سپید که از گونه کاردینال شمالی (با نام علمی Cardinalis cardinalis ) است، از عارضه ژیناندرومورفی رنج می‏‎برد که طی آن، ژن های جنسیتی پس از انعقاد نطفه کاملا از هم جدا نمی شوند و به همین دلیل این پرنده نصفش نر و نصف دیگر ماده است. جنس نر کاردینال شمالی عموما به رنگ سرخ و جنس ماده آن به رنگ سفید است، اما کاردینالی که در تصویر می بینید به خاطر این مشکل ژنتیکی نصفش سرخ رنگ شده و نصف دیگرش سفیدرنگ. به وجود آمدن این صفت نادر در کاردینالها در نتیجه تقسیم ناقص کروموزوم های جنسی پس از باروری است و می تواند در پروانه ها، خرچنگ ها و عنکبوت ها نیز دیده می شود.

کاردینال شمالی پرنده نیمه سفید و نیمه قرمز ، پرنده منحصر به فرد ، پرنده شناس

 پژوهشگران دانشگاه وسترین ایلی نویز در پژوهشی، رفتار این پرنده را به مدت یک سال بررسی کردند و متوجه شدند هرچند این پرنده نتوانست جفت مناسب خود را پیدا کند و هم چنین نتوانست آواز خاص خود را مشابه دیگر هم نوعانش اجرا کند، اما دیگر کاردینال ها هم او را به خاطر این ظاهر عجیب و غریب هدف قرار ندادند!

شایان ذکر است این پرنده الهام‏ بخش طراحی پرنده سرخ‏ ‎رنگ بازی مشهور انگری‎بردز است.

پرنده عجیبی که هم نر است و هم ماده + عکس


ویدیو مرتبط :
عکس العمل ببر نر جوان در برابر ضربه توله شیر ماده !!