سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



کارخانه ای: نامه کری به ظریف درباره قانون ویزا تاثیر نداشت


کارخانه ای: نامه کری به ظریف درباره قانون ویزا تاثیر نداشتمهر/ رئیس کمیته هسته ای مجلس، با اشاره به ابلاغ قانون بودجه ۲۰۱۶ آمریکا گفت: در این نامه فقط چند استثنای بی‌فایده برای اجرای قانون محدودیت سفر به ایران اعمال شده و نامه کری به ظریف، تأثیری نداشت.

ابراهیم کارخانه ای با بیان اینکه در طول ۶ ماه بعد از نهایی شدن برجام تا زمان اجرای آن، آمریکا بدعهدی‌‌های بسیاری مرتکب شده است، اظهار داشت: با وجود این بدعهدی ها تاکنون هیچ اقدام قاطع و متقابلی از سوی دستگاه دیپلماسی ما صورت نگرفته تا طرف مقابل دست از این روال بردارد.

وی خاطرنشان کرد: در یکی از نمونه های مشخص بدعهدی آمریکا و نقض برجام، که مربوط به تصویب و ابلاغ قانون ویزا در این کشور بود، رئیس جمهور و رئیس مجلس و وزیر امور خارجه ما همگی اعلام کردند که این کار، نقض برجام است و وقتی در این رابطه جان کری نامه ای به مسئولان ما داد، آقایان گفتند که مسئله حل شده و حتی آقای عراقچی تصریح کرد که مکاتبات دیپلماتها در حکم سند است.

رئیس کمیته هسته ای مجلس با اشاره به ابلاغ بودجه ۲۰۱۶ آمریکا، گفت: در این ابلاغیه، با توجه به نامه جان کری به همتای ایرانی وی،‌ چند استثنای بی‌‌فایده در رابطه با اجرای قانون محدودیت ویزا قائل شده اند، از جمله اینکه محدودیت ویزا درباره کسانی که سفرهای دیپلماتیک به ایران دارند و یا کسانی که بعد از تاریخ ۱۴ جولای (۲۳ تیر ۹۴) به ایران سفر کرده اند، اعمال نشود؛ یعنی کسانی که تا قبل از این تاریخ به ایران سفر کرده اند همچنان مشمول محدودیت ویزا هستند.

وی ادامه داد: به این ترتیب، نامه جان کری تامین کننده اهداف و خواسته های جمهوری اسلامی در رابطه با فعالیت اقتصادی در عرصه بین المللی نیست و این محدودیت روادید اثر خود را گذاشته است؛ چرا که بسیاری از شرکتهای بزرگ تجاری، مترصد این هستند که دولت بعدی آمریکا چگونه با ایران برخورد می کند، بنابراین هیچ گاه سرمایه‌گذاری نامطمئنی در ایران انجام نمی‌دهند.

حرکت دستگاه دیپلماسی شتاب‌زده است

رئیس کمیته هسته ای مجلس با انتقاد از شتاب زدگی در اجرای برجام با وجود بدعهدی آمریکا و نیز عدم اتخاذ مواضع قاطع در برابر بدعهدی آمریکائی ها، گفت: جا داشت وقتی که هنوز قلب راکتور اراک خارج نشده بود، مسائلی همچون قانون ویزا را که نقض صریح برجام است ، حل می کردند، اما در این مدت آنها مدام توطئه کردند و ما کوتاه آمدیم. در حالی که حرکت دستگاه دیپلماسی باید جنبه استحکام‌بخش حرکت اقتصادی ما باشد.

بعد از هسته‌ای، سراغ موشکی آمده‌اند

کارخانه ای به جلسه اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد اشاره کرد و گفت: شورای امنیت این جلسه را برای تدوین آئین نامه جدید نظارت بر برجام و فعالیت های موشکی ایران تشکیل داده است و این نشان می دهد که آنها علاوه بر محدودیت هسته ای، بر محدودیت موشکی ما هم نظر دارند.

وی در توضیح این نکته اظهارداشت: آنها ابتدا موضوع هسته ای را مطرح کرده اند و امروز هم به موضوع موشکی رسیده اند و شاید بعد از این دو عرصه، وارد حوزه نفوذ منطقه ای ما شوند و به بهانه تروریسم سنگ‌‌‌‌اندازی کنند و بعد از آن هم جلوی پیشرفت علمی کشور را به ویژه در زمینه تولید یا واردات کالاهای با کاربرد دوگانه بگیرند.

نماینده مردم همدان در مجلس خاطرنشان کرد: اینها نشان می دهد که در این جریان تعاملی، ما باید دست برتر را داشته باشیم نه اینکه آنها مدام اقدام عملیاتی علیه ما انجام دهند و ما با اظهارات شفاهی مقابله کنیم.

کارخانه ای افزود: وقتی که آژانس بین المللی انرژی اتمی با صراحت اعلام کرده است که بعد از سال ۲۰۰۹ هیچ شواهدی در زمینه انحراف فعالیت های هسته ای ایران مشاهده نشده است، در حال حاضر اعمال این محدودیت ها در زمینه موشکی چه توجیهی دارد؟!

وی خاطرنشان کرد: در رابطه با سالهای قبل از ۲۰۰۳ و ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ نیز عنوان کرده اند که ایران مطالعات امکان‌سنجی بمب هسته ای را انجام داده ولی هرگز وارد مرحله ساخت نشده است؛ بنابراین این سوال وجود دارد که برنامه هسته ای ایران چه انحرافی داشته است که امروز علاوه بر محدودیت های هسته ای، محدودیت های موشکی نیز باید اعمال شود؟!

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید

منبع: مهر


ویدیو مرتبط :
‫روایت یک شاهد عینی از دیدار ظریف و اوباما/ کری، ظریف را به اوباما معرفی کرد‬‎