گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



گسترش تکنولوژی های دیجیتالی در عرصه صنعت هوایی


تکنولوژی های دیجیتالی و فناوری مدتی است که در عرصه صنعت هوایی نفوذ پیدا کرده است و باعث افزایش امنیت و رفاه در این صنعت شده است.

بخشی از تکنولوژی های صنعت هوایی به شرح زیر است:

ربات ضدعفونی کننده هواپیما

محققان آمریکایی رباتی طراحی کرده اند که با استفاده از نور فرابنفش، تمامی میکروب های داخل هواپیما را از بین می برد. «آرتور کریتنبرگ» طراح آمریکایی برای تسهیل ضدعفونی کردن داخل هواپیما، ربات را طراحی کرده است، این ربات با استفاده از نور فرابنفش، تمام میکروب های داخل هواپیما را از بین می برد.

این ربات چرخدار که ظاهری شبیه چرخ های حمل نوشیدنی دارد، در بین دو پرواز و زمانی که هواپیما در محوطه باند فرودگاه قرار دارد، اقدام به ضدعفونی کردن محوطه داخلی هواپیما می کند. این ربات در بین دو ردیف صندلی قرار گرفته و از طریق بال های طراحی شده مجهز به لامپ های UV-C، هواپیما را گندزدایی می کند. با استفاده از این ربات 99.99 درصد میکروب ها طی مدت 10 دقیقه از بین خواهند رفت.

استفاده از«وای فای» در هواپیما

خط هوایی جت بلو (JetBlue) که پنجمین خط هوایی بزرگ داخلی در آمریکاست، قصد دارد سیستمی به نام فلای-فای را داخل هواپیماهایش راه اندازی کند. ضمنا این شرکت می خواهد دستگاه های سرگرمی داخل هواپیما را به سیستم عامل اندروید مجهز کند. پیش از این، اکثر خطوط هوایی آمریکا از سیستم لینوکس (Linux) استفاده می کردند.

هواپیماهای جت بلو سیستم اتصال ویژه ای به نام فلای-فای دارند که عین همان وای-فای است اما برای «اتصال هوشمند داخل هواپیماها طراحی شده و فعلا فقط برای پروازهای داخلی آمریکا فعال خواهد شد. خدمات وای-فای با سرعت 12 تا 20 مگابایت در ثانیه برای هرکدام از دستگاه هایی که داخل هواپیما هستند، رایگان عرضه خواهد شد.

تلویزیون ماهواره ای در هواپیما

تلویزیون هواپیمای شرکت جیتو یکی از خدمات منحصر به فرد این شرکت محسوب می شود. به راحتی هر برنامه ای را می توان یافت و حتی پخش مستقیم فوتبال یکی از مزیت های این هواپیما است. پروازهای مستقیم ارزان از جمله مزیت های این شرکت محسوب می شوند.

طولانی ترین رکود پرواز پهباد

ثبت رکورد پرواز 72 دقیقه ای پهپاد بر فراز کانال مانش، ثابت کرد که در صورت استفاده از تکنولوژی جدید می توان محدودیت مدت پرواز 25 دقیقه ای بهترین نمونه ی پهپادها را ارتقا داد. کانال مانش یا کانال انگلیس بخشی از اقیانوس اطلس بین انگلستان و فرانسه با عرض تقریبی 35 کیلومتر است و حدود 100 سال قبل اولین پرواز سرنشین دار با هواپیما در عرض این کانال انجام شد.

برای ثبت رکورد طولانی ترین پرواز پهپاد، تیم سازنده، مسیر خود را از ساحل شمال فرانسه با قایق آغاز کردند تا فاصله حداکثر 500 متری با پهپاد به منظور ارسال سیگنال های رادیویی حفظ شود. عملیات رکوردگیری نیز از محدوده بیشترین عرض کانال یعنی ساحل شمال فرانسه تا ساحل شکسپیر واقع در شهر بندری دوور با عرض 35 کیلومتر انجام شد.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که تکنولوژی در عرصه صنعت هوایی روز به روز در حال توسعه و گسترش است و با روند رشدی که در پی گرفته شاهد ظهور هواپیماهای مدرن تر و حتی رویایی خواهیم بود.

منبع خبر : تین نیوز خبرگزاری دنیای سفر


ویدیو مرتبط :
زنان در عرصه تکنولوژی