فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



تلویزیون ساختار تازه مناظره را تجربه می‌کند


خبرگزاری ایسنا: شبکه دو سیما از این هفته پخش برنامه مناظره را با ساختاری متفاوت از آنچه تاکنون به این نام از تلویزیون ایران پخش شده است، آغاز می‌کند. این برنامه که ساختاری مستند مناظره دارد، قرار است با اجرای محمود احمدی افزادی به واکاوی و بررسی موضوعات اجتماعی بپردازد.

عنوان «غیرمحرمانه» برای این برنامه انتخاب شده است و در دو شب پایانی هر هفته پخش می‌شود. «غیرمحرمانه» در نخستین برنامه خود - 17و 18 دی ماه - به مساله شهرسازی و موضوع «معماری ایرانی- اسلامی» می پردازد.

علیرضا عاصم یوسفی به این پرسش پاسخ منفی داد و تأکید کرد: از شبکه‌های خارجی هیچ الگوبرداری نشده و «غیرمحرمانه» یک برنامه‌ی کاملا نو و جدیدی است.

او سپس تأکید کرد که «غیرمحرمانه» اصلا سیاسی نیست بلکه تمام موضوعات اجتماعی را درمی‌گیرد.

وی در همین زمینه توضیح داد: برنامه «غیرمحرمانه» عملا اولین مناظره یا مستندمناظره اجتماعی تلویزیون است و سعی‌مان بر این است که در این ساختار به فضای سیاسی نزدیک نشویم؛ «غیرمحرمانه» به دنبال برطرف و مطرح کردن معضلات اجتماعی در تمام حوزه‌هاست. در واقع طراحی «غیرمحرمانه» زنده است اما با توجه به اینکه این برنامه اولین مناظره اجتماعی تلویزیون است، ممکن است اتفاقات خاصی در برنامه بیفتد، بنابراین در دو الی سه قسمت ابتدایی به شکل تولیدی پخش می‌شود اما پس از آن برنامه زنده خواهد شد.

عاصم یوسفی خاطرنشان کرد: زنده و تولیدی بودن «غیرمحرمانه» خیلی فرق نمی‌کند؛ با توجه به اسمی که برای این برنامه انتخاب کرده‌ایم، «غیرمحرمانه» قرار نیست چیزی را از مخاطب مخفی نگه دارد اما ما به لحاظ تولیدی تصمیم گرفتیم ابتدای برنامه را تولیدی آغاز کنیم تا قالب و ساختار کلی برنامه دربیاید و سپس برنامه زنده شود. «غیرمحرمانه» یک برنامه شسته رُفته‌ای است و تلاش داریم در بدو امر با تولیدی پخش کردن، اشکالات احتمالی را برطرف کنیم.

این برنامه‌ساز همچنین بیان کرد: «غیر محرمانه» طرح نویی دارد. یکی از تفاوت‌های این برنامه با دیگر برنامه‌های تلویزیون این است که ما قرار است پشت‌ صحنه‌های پیش تولید برنامه را در «غیرمحرمانه» داشته باشیم. اجرای «غیرمحرمانه» بر عهده دکتر محمود احمدی افزادی خواهد بود. وی همچنین علاوه بر اجرای برنامه، تهیه‌کننده دوم هم هستند.

تهیه‌کننده «غیرمحرمانه» در ادامه در پاسخ به اینکه آیا پرداختن به موضوعات اجتماعی در این مناظره محدودیتی را در بحث موضوعات و مهمانان ایجاد نمی‌کند؟ گفت: وقتی ما می‌گوییم برنامه‌ای قرار است به موضوعات اجتماعی بپردازد همه این تفکر را دارند که قرار است به سمت ازدواج، طلاق و یا مسکن برویم؛ در حالی که این‌طور نیست و علاوه بر این موضوعات قرار است در برنامه اتفاقات دیگری هم بیفتد و به موضوعاتی بپردازیم که در لایه‌های پنهان جامعه وجود دارند و هیچ‌گاه دیده نشده‌اند.

یوسفی در پایان گفت‌وگویش با ایسنا درباره اینکه آیا طرح موضوعات چالشی در برنامه‌های تلویزیونی و فضای بازی که سیما در برنامه‌هایش طراحی کرده است، یک رویکرد دائمی است یا احتمالا به نزدیکی انتخابات مربوط می‌شود؟ خاطرنشان کرد: به نظرم جهت‌گیری هر برنامه بر عهده دست‌اندرکاران برنامه است. اما در مورد برنامه «غیرمحرمانه» باید بگویم این برنامه سیاسی نیست اما دانشجویان و اقشار مختلف در آن حضور دارند و در جاهایی وارد بحث و گفت‌وگو می‌شوند. در کل نوع برنامه‌سازی و نگاه به موضوعات مختلف در «غیرمحرمانه» متفاوت است و ما اصلا قرار نیست سیاسی شویم. برنامه ما هیچ ربطی به انتخابات هم ندارد. به نظرم بخش‌هایی در جامعه وجود دارد که هنوز فرهنگ‌سازی نشده و یکسری اتفاقات به مردم گفته نشده است. شاید اگر از طریق رسانه ملی این فرهنگ‌سازی انجام شود و یکسری مسائل به مردم گفته شود، اتفاق خوبی رخ دهد.

به گزارش ایسنا، «غیرمحرمانه» به گونه ای تولید شده که مستند شب اول تکمیل کننده مناظرهِ شب دوم است. همه اتفاقات اتاق فکر نیز توسط راوی و به صورت مرحله به مرحله برای مخاطب توضیح داده می شود.

مخاطب این برنامه در شب نخست، به مدت 15 دقیقه مستند گزارشی را می بیند که یک گروه شهروند - خبرنگار در اختیار طرف اول مناظره (در این برنامه مهندس چمران؛ رئیس شورای شهر) با داشتن یک راهبرد اصلی برای تهیه گزارش به سطح شهر می رود. گروه مستندساز اطلاعاتی را جمع آوری می کند که در شب بعد مورد بحث قرار می گیرد. گروه مستندساز دیگری نیز در اختیار طرف دوم مناظره (که تا شب دوم نامشخص است) قرار می گیرد تا مستندات لازم را برای او تهیه کند.

در شب مناظره (شب دوم) حضار می توانند طی مناظره در بحث وارد شوند و در موافقت و یا مخالف مناظره‌کنندگان گفت و گو و مشارکت کنند.

مستند مناظره «غیر محرمانه» به تهیه کنندگی علیرضا عاصم یوسفی، اجرای محمود احمدی افزادی با روایت مهدی بابایی کاری از گروه امور اجتماعی است که پنجشنبه ها و جمعه ها ساعت 21 از شبکه دو به روی آنتن خواهد رفت.


ویدیو مرتبط :
مناظره ای که از تلویزیون پخش نشد