سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



صراط نوشت: چرا وزارت خارجه در ماجرای رکن آبادی با افکار عمومی بازی کرد؟


صراط نوشت: چرا وزارت خارجه در ماجرای رکن آبادی با افکار عمومی بازی کرد؟

صراط/ پیکر غضنفر رکن‌آبادی سفیر سابق کشورمان در لبنان که در فاجعه منا مفقود شده بود، پس از 62 روز شناسایی شد و قرار است پیکر وی بامداد فردا به کشور بازگردانده شود.

به گزارش گروه سیاسی صراط، رکن آبادی یکی از افرادی بود که در دوم مهرماه سال جاری در فاجعه منا حضور داشت. وضعیت او همچنان نامشخص بود اما وزارت خارجه اصرار داشت که او همچنان زنده است.

در میان این بلاتکلیفی، وزیر کشور راهی منزل رکن آبادی شد و با آنان ابراز همدردی پرداخت. حتی شبکه پیامک منتسب به این وزارتخانه اعلام کرد که رحمانی فضلی برای عرض تسلیت به خانه رکن آبادی رفته است . تداوم شایعات در خصوص او و عدم موضعگیری قاطع و صریح از سوی دستگاه دیپلماسی کشور باعث شد حتی ناراحتی هایی در این میان پدیدار شود و در نهایت معلوم نشد هدف از حضور وزیر کشور در منزل رکن آبادی تسلیت به آنها بوده یا پیگیری وضعیت او.

دو معاون محمدجواد ظریف هم با موضع‌گیری‌های مبهم همچنان بر این بلاتکلیفی دامن می زدند. با گذشت 45 روز از حادثه، حسن قشقاوی، معاون وزیر خارجه در امور کنسولی، مجلس و امور ایرانیان گفت غضنفر رکن‌آبادی، سفیر پیشین ایران در لبنان پس از حادثه منا در عربستان در آمبولانس زنده دیده شده است. او افزود: "فردی که او را دیده اکنون حی و حاضر است و در این باره گواهی داده پس در این باره تردیدی نیست."

حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقایی ظریف هم گفت: ما اطلاعاتی در دست داریم که نشان می دهد رکن آبادی زنده است. وی تصریح کرد: شاهدان عینی تاکید کردند که در حادثه منا، سفیر پیشین ایران را به هنگام منتقل کردن وی به آمبولانس عربستان مشاهده کردند و وی همچنان زنده است.

این معاونان ظریف حتی بر فرضیه احتمال ربایش رکن آبادی هم دامن زدند؛ قشقاوی در این باره گفت: "همیشه می‌گویند که ممکن است احتمال، کوچک اما محتمل بزرگ باشد چون آقای رکن آبادی شخصیت قابل توجهی است به همین علت نمی‌توانیم در قبال این احتمال (ربایش) حتی اگر کوچک باشد بی‌تفاوت باشیم."

امیرعبداللهیان هم در حالی همچنان اصرار داشت "ما از مقام های عربستان می خواهیم که او را زنده به ایران تحویل دهند" ناگهان با اعلام اینکه "به سرنخ های بیشتری در مورد سرنوشت آقای رکن ابادی رسیده ایم" وعده داد "بزودی وضعیت ایشان روشن شود".

هنوز 24 ساعت از این اظهارات نگذشته بود که خبر شناسایی پیکر رکن آبادی منتشر شد.

حال سوالی که مطرح می شود این است که چرا وزارت خارجه با این موضع گیری های مبهم، هم خانواده او و هم افکار عمومی کشور را دو ماه بازی داد؟ چرا روند اطلاع رسانی درباره مرحوم رکن آبادی به گونه ای بود که یک روز وزیر کشور برای عرض تسلیت به خانه او رفت و روز بعد معاونان ظریف از زنده دیده شدنش گفتند؟ آیا وزارت خارجه در مورد ماجرای رکن آبادی از همان ابتدا صادقانه همه واقعیت را گفته بود؟


ویدیو مرتبط :
اگر ماجرای فرگوسن در ایران رخ می داد وزارت خارجه آمریکا