علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



ارائه راه حلی برای افزایش ذخیره سازی شکل اولیه مواد به همت محقق ایرانی


به گزارش ایرنا از واحد علوم و تحقیقات، 'سید علی محمدی' دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی پلیمر این واحد دانشگاهی اظهار داشت: امروزه مواد دارای خاصیت حافظه شکلی در صنایع گوناگون مانند صنایع بسته بندی، هوافضا، الکترونیک و تجهیزات پزشکی کاربردهای فراوانی یافته اند.
مواد حافظه شکلی موادی هستند که قابلیت ذخیره شکل اولیه و بازیابی آن پس از تغییر شکل با اعمال محرک خارجی از قبیل حرارت، الکتریسیته، تشعشع، مغناطیس و غیره را دارند.
محمدی افزود: نمونه ای از کاربرد این مواد در پزشکی است که جهت بازگشایی شریانهای انسداد یافته از این مواد استفاده می شود و در نمونه ای دیگر کاربرد این مواد در ساخت برچسب های امنیتی اصالت کالا (security labels) نشان داده شده است.
وی با بیان اینکه این خاصیت ابتدا در فلزات و سرامیک ها با درصدهای پایین مشاهده شد که پس از پیدایش بسپارها و مشاهده درصدهای بالای حافظه شکلی در آنها، کاربردهای مواد حافظه شکلی به سرعت گسترش یافت، تصریح کرد: معضل عمده ساخت بسپارهای حافظه شکلی عایق بودن آنها در برابر حرارت و جریان اکتریکی است که همواره سد راه القای سریع شکل اولیه و بازیابی حافظه شکلی آنان می شود.
به گفته این محقق واحد علوم و تحقیقات، افزودن ذرات کربن نانو تیوب به دلیل ساختار منحصر بفرد (نسبت بالای طول به قطر) و توانایی بسیار بالای آنان در انتقال الکترون راه حلی مناسب برای این مساله است.
این پژوهش برای نخستین بار در دانشکده فنی و مهندسی واحد علوم و تحقیقات توسط سید علی محمدی، به راهنمایی میلاد مهرانپور و اسماعیل قاسمی با همکاری پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران در حال انجام است.
علمی**1055**1440

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
مواد خود ترمیم شونده ، ارائه شده در همایش مواد پیشرفته