سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ریاض میزبان اجلاس «أسبا»؛ چشم‌داشت سعودی‌ها به آمریکای جنوبی


به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، رسانه‌های سعودی چند روزی است که به بزرگنمایی نشست سران کشورهای عربی-آمریکای جنوبی (أسبا) در ریاض می‌پردازند.

الوطن با تیتر «نشست منافع متقابل با وعده‌ها و قراردادها» تلاش کرد عربستان را میزبان نشست مهم و تاثیرگذاری معرفی کند که به زعم این رسانه، سران کشورهای آمریکای لاتین امید زیادی به وعده‌های رسمی برای افزایش قراردادهای سرمایه‌گذاری سعودی‌ها در این کشورها در زمینه کشاورزی و بهره برداری از ثروت‌های طبیعی عظیمی که این کشورها دارند و برای باز کردن بازارهای جدید در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تلاش می‌کنند.

این رسانه سعودی مدعی شد کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از ثبات اقتصادی و سیاسی برخوردار هستد که این وضع آنها را به قبله‌ای برای سرمایه‌گذاری جهانی تبدیل کرده است.

این رسانه نوشت این در حالی است که کشورهای عربی هم برای افزایش هماهنگی با کشورهای آمریکای جنوبی در زمینه سیاسی تلاش می‌کنند.

الوطن افزود مقامات کشورهای آمریکای لاتین که در نشست ریاض شرکت کرده‌اند، با انبوهی از آرزو و طرح و در راس آنها سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی آمده اند با توجه به این‌که بر اساس گزارش مرکز همکاری کشاورزی، آمریکای لاتین 42 درصد تولید بخش کشاورزی جهان را در اختیار دارد.

بر اساس گزارش الوطن، بر اساس مطالعاتی که طی پنج سال اخیر از سوی پایگاه سرمایه‌گذاری لاتینی انجام شده،‌برآوردهای دقیق به این اشاره می‌کند که این امیدواری وجود دارد که عربستان در بخش کشاورزی آمریکای لاتین سرمایه‌گذاری کند،‌به طوری که نقشه سرمایه‌گذاری جهانی نشان داده است که آمریکای جنوبی کمتر از 10 درصد جمعیت کره زمین را در خود جای داده و حدود 30 درصد منابع آب شیرین هم در این منطقه قرار دارد و این منطقه حدود 30 درصد اراضی کشاورزی مناسب برای سرمایه‌گذاری و مشارکت با دیگران را به خود اختصاص داده است.

الوطن نوشته است فرصت‌های طلایی برای جذب سرمایه‌گذاران سعودی از سوی کشورهای آمریکای لاتین به وجود آمده است و عربستان نه تنها بزرگترین ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارد،‌بلکه سرمایه‌گذار سعودی هم بهترین سرمایه‌گذار است به طوری که کشورهای آمریکای لاتین فرصت طلایی در اختیار دارند که ممکن است تکرار نشود و آن فرصت جذب سرمایه‌گذاران سعودی و طرح‌ریزی همکاری اقتصادی است.

این رسانه سعودی نوشت هر چند کشورهای آمریکای لاتین توافق‌‌نامه‌های تجارت آزاد با اتحادیه اروپا امضا کرده‌اند و هر چند صادرات کشورهای این منطقه به چین در دهه گذشته افزایش یافته است، با این حال رشد تولید در زمینه کشاورزی در آمریکای لاتین، پایین‌ترین میانگین‌ها در جهان را به خود اختصاص داده که معنایش این است که کار زیادی باید برای بهبود این بخش حیاتی از طریق جذب سرمایه‌های سعودی و سرمایه‌گذاران بزرگ سعودی انجام داد.

الوطن نوشت کاهش بهای محصولات غذایی طی سال‌های 2010 تا 2015 بر اساس گزارش سازمان خوار و بار جهانی وابسته به سازمان ملل(فائو)،‌زیان‌های زیادی به کشاورزان در کشورهای آمریکای جنوبی در کوتاه مدت وارد کرده است که این مسئله تاکیدی بر آن است که زمان برای باز شدن زمینه‌‌های سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی این کشورها فرا رسیده است به ویژه در نشست سران که امروز(سه شنبه) در ریاض آغاز به کار می‌کند.

تقویت مشارکت و همکاری برای تبدیل شدن به قدرت جهانی

بر اساس گزارش الوطن، از سال 2005 تا کنون، سه نشست در سطح سران میان کشورهای عربی و کشورهای آمریکای جنوبی برگزار شده است که در این نشست‌ها درباره افزایش سطح همکاری و وضع جدول‌های کاری مشترک درباره مسائلی همچون اصلاح سازمان ملل، ایجاد سازوکار یکپارچه برای مذاکره با سازمان‌های سیاسی و اقتصادی بین المللی به منظور مهار فقر و مسائل دیگر توافق به دست آمده بود.

میشل باچلت رئیس جمهور شیلی در نشست سران کشورهای عربی-آمریکای لاتین در سال 2009 در دوحه گفته بود رهبران کشورهای آمریکای جنوبی و جهان عرب باید در نگاه ملت‌های خود و جهان اینگونه ظاهر شوند که همه آنها به مثابه یک قلب هستند و همگی در کنار هم در مسیر ساخت جهان بهتر که صلح و تفاهم و پیشرفت بر آن حاکم باشد، حرکت می‌کنند.

الوطن نوشت از سوی دیگر منافع اقتصادی و مالی کشورهای عربی-آمریکای لاتین در طول 10 سال گذشته نقش مهمی ایفا کرده است به طوری که همکاری تجاری میان دو طرف افزایش یافته است به طوری که بر اساس گزارش وزارت خارجه برزیل، این کشور به تنهایی سطح مبادلات تجاری خود با خاورمیانه را از هشت میلیارد دلار به بیش از 20 میلیارد دلار افزایش داده است.

شاید عاملی که اهمیت بسیاری در تعمیق و گسترش روابط میان کشورهای آمریکای جنوبی و جهان عرب دارد، مفهوم "جنوب" و همکاری فراگیر میان کشورهای در حال توسعه است تا به یکی از مهمترین قدرت‌های بین المللی تاثیرگذار در جهان برای توسعه تجارت و همکاری فناوری و شکستن وابستگی اقتصادی تحمیل شده از سوی کشورهای صنعتی تبدیل شود.

به عنوان مثال کشورهای آمریکای جنوبی و جهان عرب به همراه یکدیگر در هزاره سوم برای گسترش طرح‌های ژئوپلیتیک مشترک و هدف درازمدت یعنی تقویت مشارکت برای تبدیل شدن به یک قدرت جهانی تلاش می‌کنند، اما هدف عمیق‌تر ایجاد توازن بیشتر در روابط بین المللی است.

از سوی دیگر، رسانه‌های سعودی تصاویر استقبال سلمان بن عبدالعزیز شاه عربستان از سران کشورهای شرکت کننده در نشست ریاض را منتشر کرده‌اند که در راس آنها، سران ونزوئلا،عراق، سودان، مصر، اکوادور و اردن قرار دارند. به نوشته الوطن، اجلاس سران کشورهای عربی-آمریکای جنوبی (أسبا) از شامگاه سه شنبه دهم نوامبر (نوزدهم آبان) آغاز می‌شود.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
تظاهرات در دفاع از اسد - این بار از قلب عربستان سعودی - ریاض