سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



بارداری/ پاسخ به چند سوال رایج مادران باردار؛ از رژیم لاغری تا غذا خوردن زیاد در این دوران


بارداری/ پاسخ به چند سوال رایج مادران باردار؛ از رژیم لاغری تا غذا خوردن زیاد در این دورانسلامانه/ با شروع دوران بارداری ممکن است برخی سوالات میان خانم‌های باردار عمومیت داشته باشد؛ اینکه برای جلوگیری از اضافه وزن در دوران بارداری رژیم بگیرم یا به گفته اطرافیان چون باردار هستم، باید دو برابر غذا بخورم و...
در گفت‌وگویی که با دکتر آزیتا صفارزاده کرمانی، متخصص زنان و زایمان و فوق‌تخصص نازایی و لاپاراسکوپی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایگاه خبری «سلامانه» داشته‌ایم، به برخی از این سوالات پاسخ داده‌ایم.

خانم دکتر! یکی از سوالات رایج خانم‌ها طی بارداری این است که آیا می‌توان در زمان بارداری رژیم لاغری گرفت یا نه؟
در دوران باردرای به هیچ‌وجه نباید وزن کم شود. تغذیه دوران بارداری باید به‌گونه‌ای باشد که نیازهای تغذیه‌ای مادر و جنین به طور کامل تامین شود. درصورتی که در این دوران تغذیه به درستی صورت بگیرد، مادر باردار در حد مجاز وزن اضافه خواهد کرد. اگر هم خانمی چاق است و با وجود اضافه وزن باردار شده است، پیشنهاد می‌شود تحت‌نظر متخصص تغذیه باشد. این خانم‌ها بعد از هفته اول پس از زایمان می‌توانند کاهش وزن را آغاز کنند.

آیا استفاده از رژیم‌های غذایی فاقد کربوهیدرات در دوران بارداری توصیه می‌شود؟
با توجه به اینکه تاثیر رژیم‌های غذایی فاقد کربوهیدرات بر سلامتی نوزاد هنوز بررسی نشده است، به همین خاطر لازم است خانم‌های باردار، از رژیم غذایی کامل و دارای تمام گروه‌های غذایی برخوردار باشند.

خانم‌های بارداری که گیاهخوار هستند، می‌توانند در دوران بارداری در رژیم گیاهخواری خود باقی بمانند؟
می‌توان رژیم گیاهخواری را در دوران بارداری نیز حفظ کرد. اگر خانم‌های باردار از غذاهای متنوع و دارای پروتئین و کالری کافی استفاده کنند، می‌توانند نیازهای تغذیه‌ای جنین را با استفاده از رژیم‌ گیاهخواری تامین کنند.

درست است که در دوران بارداری باید بیشتر غذا خورد؛ یعنی دو برابر ؟
این جمله از زبان پزشکان و متخصصان تغذیه تایید نمی‌شود. در دوران بارداری جذب موادغذایی توسط دستگاه گوارش بهتر از قبل انجام می‌شود، به همین خاطر خوردن دو برابر غذا باعث اضافه وزن زیادی خواهد شد. و این درحالی است که اضافه وزن زیادی باعث ایجاد مشکلات زیادی در دوران بارداری می‌شود. طبق گفته متخصصان، خانم‌هایی که از لحاظ اضافه وزن دارای سلامت کافی باشند، در سه ماهه اول دوره بارداری نیاز به دریافت کالری اضافی ندارند. در سه ماهه دوم بارداری، دریافت روزانه 340 کالری اضافه و در سه ماهه سوم، دریافت روزانه 450 کالری اضافه، نیازهای تغذیه‌ای خانم‌های باردار و جنین را تامین می‌کند. البته در صورت داشتن اضافه وزن یا کمبود وزن، این مقدار کالری دریافتی ممکن است تغییر کند. و ضمن اینکه برای بارداری‌های دوقلو یا چندقلو انرژی بیشتری موردنیاز است.



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: سلامانه


ویدیو مرتبط :
‫لاغری با خوردن غذا های سالم - نقد رژیم کانادایی بخش دوم‬‎