آشپزی و تغذیه


2 دقیقه پیش

غذای ملل/ ریتا ؛ سالاد خاص هندی

دیکاوو/ سالاد ریتا هندی یک سالاد بسیار خوشمزه می باشد. شما می توانید از این سالاد در مهمانی هایتان استفاده کنید. این سالاد طرز تهیه آسانی نیز دارد و شما می توانید به راحتی ...
2 دقیقه پیش

برپایی جشنواره پخت غذاهای محلی به مناسبت هفته میراث فرهنگی درپاوه

مهر/ مسئول اداره میراث فرهنگی شهرستان پاوه از برپایی جشنواره پخت غذاهای محلی به مناسبت هفته میراث فرهنگی در شهر باینگان خبر داد.هادی شریفی اظهار داشت: ۲۸ اردیبهشت تا سوم ...



دفع نمک زائد از بدن با روش های طبیعی


نمک یکی از چاشنی های پرمصرف در سرتاسر دنیا است که به طور گسترده در آشپزی استفاده می شود. بدون نمک غذا بی مزه و غیرقابل خوردن است. با این حال نتایج پژوهش ها نشان می دهند استفاده ی زیاد از این چاشنی سفیدرنگ اثرات منفی روی سلامتی دارد.

فاطمه مهدی پور - بخش تغذیه و آشپزی تبیان

نمک

درست است که بدن ما به میزان کمی نمک یا همان سدیم نیاز دارد تا به درستی به وظایف خود عمل کند؛ اما واقعیت این است که خیلی از افراد در مصرف نمک زیاده روی می کنند. امروزه حتی برخی از متخصصان بر این عقیده هستند که باید نمک را به طور کلی از برنامه ی غذایی حذف کرد و برای جذب سدیم مورد نیاز به سراغ مواد غذایی حاوی آن رفت.
در هر حال باید بدانید که مصرف زیاد نمک با گذشت زمان مشکلات جدی مانند بیماری های قلبی، سکته ی مغزی و دیگر بیماری ها را به همراه دارد. علاوه بر این یکی از عوامل اصلی احتباس آب در بدن و ورم را به نمک نسبت می دهند. البته برای اکثر ما که به مصرف نمک عادت کرده ایم حذف آن کار سخت و دشواری است. تنها کاری که می توانید بکنید این است که مصرف آن را کاهش دهید و هر از گاهی به فکر بیرون راندن نمک تجمع یافته در بدن باشید. در این مطلب روش های طبیعی دفع مازاد نمک از بدن را عنوان می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

توصیه هایی برای دفع نمک از بدن

آب بیشتری مصرف کنید
محققان توصیه می کنند که روزانه بین 6 تا 8 لیوان آب مصرف کنید. شاید به نظرتان غیرمنطقی باشد. اما مصرف آب باعث دفع مایعات اضافی از بدن شده و در عین حال مازاد سدیم را نیز از بدن خارج می کند. مازاد آب و نمک از طریق ادرار دفع می شود. عادت نوشیدن آب باعث تمیزی بدن شده و علاوه بر هیدراته کردن آن (تأمین آب) باعث کاهش حالت تورم بدن می شود.

نمک را برای مدتی از برنامه ی غذایی حذف کنید
اگر چه برخی افراد قدرت حذف نمک از برنامه ی غذایی را ندارند اما برای دفع مازاد سدیم از بدن لازم است که برای مدتی این کار را انجام دهید.

جعفری یک سبزی شناخته شده با خواص فوق العاده است. این سبزی معطر قدرت بالایی در تمیز کردن کلیه ها و دفع توکسین های بدن از طریق ادرار دارد

بهترین حالت این است که دنبال روش های دیگری برای طعم دادن به غذاهایتان باشید. یادتان باشد که با حذف موقت نمکدان از سفره یا میز غذا به طور کلی با نمک خداحافظی نمی کنید. چون این ماده به میزان زیادی در مواد غذایی فراوری شده مانند سوسیس و کالباس، مواد غذایی کنسروی، غذاهای یخ زده، فست فودها و غیره وجود دارد. بهتر است به جای مصرف این قبیل مواد غذایی از میوه ها و سبزیجات استفاده کنید. چون به دفع مازاد نمک از بدن کمک کرده و باعث افزایش ویتامین ها و مواد معدنی می شوند.

به دنبال جایگزین های نمک باشید
اگر رابطه ی خوبی با چاشنی های سالم و مفید مانند سیر، فلفل سیاه، کاری، جعفری، آویشن، رزماری و غیره داشته باشید بدون شک حذف کردن نمک از رژیم غذایی فاجعه بار به نظر نخواهد آمد. کافی است میزان نمک استفاده شده را برای مدتی حذف یا به حداقل برسانید و برای خوش طعم شدن غذاها از این ادویه ها و چاشنی ها بهره ببرید.

ورزش کنید
توصیه می کنیم روزانه ورزش کنید. ورزش ایروبیک یا هر نوع فعالیت بدنی دیگر باعث افزایش تعریق تان می شود. در واقع با انجام ورزش هایی مانند پیاده روی، دو، دوچرخه سواری یا رفتن به سونا بدن از شر ضایعات و مازاد نمک خلاص می شود چون عرق تولید می کند. البته یادتان باشد که هر ورزشی که انجام می دهید در حین آن به میزان کافی آب مصرف کنید. همیشه یک بطری آب دم دست داشته باشید و جرعه جرعه آب بنوشید.

جعفری راهی مطمئن برای دفع نمک تجمع یافته در بدن

جعفری یک سبزی شناخته شده با خواص فوق العاده است. این سبزی معطر قدرت بالایی در تمیز کردن کلیه ها و دفع توکسین های بدن از طریق ادرار دارد. کلیه ها نقش مهمی در سم زدایی از بدن دارند چون وظیفه ی تصفیه کردن خون و دفع مازاد نمک و تمام ترکیبات سمی دیگر به عهده ی این دو ارگان لوبیایی شکل است.

جعفری

جعفری چگونه به دفع نمک کمک می کند؟
برای بهره مندی از خاصیت تمیزکنندگی کلیه ها کافی است از دم کرده ی یک مشت جعفری خرد شده استفاده کنید. کار چندان سختی نیست. جعفری را شسته و خرد کنید و در یک لیتر آب به مدت 10 دقیقه دم کنید. سپس آن را صاف کرده و ترجیحاً به صورت ناشتا قبل از صبحانه میل کنید. دم کرده را در جای خنک نگهدارید و آن را در طول روز نیز مصرف کنید.

یادتان باشد
یادتان باشد که برای افزایش تأثیر این نوشیدنی برای دفع نمک باید دستوراتی که پیش از این ارائه کردیم را در نظر داشته باشید. دم کرده ی جعفری را به طور مرتب میل کنید. این نوشیدنی با حالت احتباس آب در بدن نیز مقابله می کند و برای پیشگیری از فشار خون بالا نیز مؤثر است. البته اگر میل به لاغری نیز داشته باشید می توانید از این نوشیدنی بهره ی دوچندان ببرید. یادتان باشد که روش های طبیعی در چهارچوب یک سبک زندگی سالم مؤثر عمل می کنند. شما نمی توانید مدام نمک بخورید و انتظار داشته باشید نوشیدنی جعفری یا هر روش دیگری مؤثر عمل کند.

چگونه نمک زیادی را از بدن دفع کنیم؟

چگونه نمک زیادی را از بدن دفع کنیم؟

جعفری؛ از سلامتی تا زیبایی

جعفری؛ از سلامتی تا زیبایی

سبد مرداد و شهریور: سرشار از ویتامین

سبد مرداد و شهریور: سرشار از ویتامین

از شاهی تا کدو حلوایی: زیر ذره بین متخصصان تغذیه

از شاهی تا کدو حلوایی: زیر ذره بین متخصصان تغذیه


ویدیو مرتبط :
جانوران مواد زائد نیتروژن دار را دفع می کنند