مهارت زندگی/ ۳ درس آموزنده از نحوه ی تفکر کارآفرینان موفق


مهارت زندگی/ ۳ درس آموزنده از نحوه ی تفکر کارآفرینان موفقدیجیاتو/ چارچوب ذهنی شما بر امکانپذیر دانستن یا دانستن کارها توسط شما تأثیر می گذارد و اقداماتی که باید در زندگی و کسب و کار خود انجام دهید را به شما دیکته می کند. افکار شما یا به کسب و کارتان کمک می کنند یا به آن آسیب می زنند. به این ترتیب شیوه ی تفکر یکی از ارزشمند ترین دارایی های شما به عنوان یک کارآفرین است و کارآفرینان موفق این موضوع را بهتر از هر کس دیگری درک می کنند.
پرورش یک چارچوب ذهنی قدرتمند فرایندی است که در تمام طول دوران حیات انسان ادامه دارد. اما امروزه ما به کتاب ها، وبلاگ ها، پادکست ها و ویدیو هایی دسترسی داریم که به ما کمک می کنند یاد بگیریم، رشد کنیم و به اهداف خود برسیم. کارآفرینان موفق یادگیری و شناخت بهتر خود را در اولویت قرار می دهند. در این میان، تفکر متفاوت یکی از مواردی است که کارآفرینان موفق را از باقی کارآفرینان متمایز می کند. بهره مندی از چارچوب ذهنی مناسب به رشد کسب و کار شما کمک خواهد کرد. ۳ شیوه ی متفاوت تفکر که به رشد کسب و کار کارآفرینان موفق کمک می کند را در ادامه خواهید خواند.

۱- کارآفرینان موفق به خوبی می دانند که توجیه کردن نتیجه ای ندارد
توجیه کردن و بهانه آوردن جلوی پیشرفت را می گیرد. کارآفرینان موفق این را متوجه می شوند که این کار تا چه حد می تواند زیانبار باشد. به همین دلیل برای شناسایی موقعیت های آسیب زای اینچنینی نهایت دقت را به خرج می دهند. آنها برای کنترل آگاهانه ی مشکلات و مسائل تمام تلاش خود را به کار می گیرند، از مشکلات فرار نمی کنند و تقصیر را به گردن دیگران نیز نمی اندازند.
وقتی همه چیز طبق برنامه پیش می رود، اجتناب از پرداختن به مشکلات کار سختی نیست؛ به ویژه اگر کوتاهی از سوی خودتان بوده باشد. انتقال شفاهی یکی از قدرتمند ترین انواع بازاریابی است و به همین دلیل است که توجیه می تواند حسن شهرت شما را به کلی از بین ببرد. اجازه ندهید توجیه در کسب و کارتان جایی داشته باشد. به یاد داشته باشید که موانع با بی توجهی و تظاهر به اینکه مشکلی وجود ندارد از میان برداشته نمی شوند.

۲- آنها شکست را به عنوان یک تجربه ی ارزشمند زندگی می پذیرند
کارآفرینان موفق این را درک می کنند که شکست درس های بی نهایت ارزشمندی به انسان می دهد؛ به همین دلیل به جای آنکه جا بزنند سعی می کنند از شکست های خود درس بگیرند. آنها شکست را نشانه ی تداوم رشد در زندگی شخصی و حرفه ای می دانند.
اگر در مسیر کارآفرینی با هیچ شکستی مواجه نشده اید معنایش این است که آنقدر که باید کاری از پیش نبرده اید. اگر بدون هیچ مشکلی به تمام اهدافی که برای خود تعیین کرده اید می رسید، اهدافتان به اندازه ی کافی بلندپروازانه انتخاب نشده اند. اهدافی که برای خودتان در نظر می گیرید باید آنقدر بزرگ باشند که شما را به زحمت بیندازند. این زحمات را به فال نیک بگیرید و هیچ گاه به خودتان مغرور نشوید.

۳- آنها بیش از هر چیز دیگر برای زمان خود ارزش قائل می شوند
کارآفرینان موفق برای زمان بیشتر از پول ارزش قائل می شوند. آنها به خوبی می دانند که زمان تنها چیزی است که اگر از دست برود دیگر نمی توان آن را پس گرفت و یا زمان بیشتری به دست آورد. آنها با «نه» گفتن به چیزهایی که در این مسیر سودی برایشان ندارد از زمان خود بیشترین بهره را می برند. کارآفرینان موفق از ارزش بی بدیل زمان به خوبی آگاهند و از اتلاف آن جداً حذر می کنند.
زمان ارزشمندترین دارایی شماست. اطمینان حاصل کنید مطابق با ارزشی که دارد با آن رفتار می کنید. این موضوع در دنیای کسب و کار یعنی «نه» گفتن به جلسات و فرصت هایی که به درد کسب و کار شما نمی خورند. یعنی به هر چیزی که ظاهر جذابی داشت اجازه ندهید شما را از مسیر اصلی خود منحرف کند. یعنی روی چیزی تمرکز کنید که به برداشته شدن قدم بعدی تان کمک کند.
یکی از دلایلی که شما را به راه اندازی کسب و کارتان ترغیب کرده احتمالاً آزادی حاصل از آن بوده است. این آزادی به شما اجازه می دهد تمام لحظات خود را به انجام کارهایی بپردازید که برایتان اهمیت دارند. به یاد داشته باشید، این کسب و کار شماست که باید جای خود را در زندگی تان پیدا کند، نه برعکس. زندگی شما باید بر کسب و کارتان مقدم باشد و این یعنی باید برای وقت خود ارزش قائل باشید.
شما می توانید کسب و کار و زندگی مورد علاقه ی خود را بسازید. همه چیز از افکار شما آغاز می شود. هر روز ذهن خود را با محتوایی تغذیه کنید که انگیزه ی لازم برای بهترین عملکرد را به شما می دهد. از افراد و موقعیت های نامناسب و سمی که ذهن شما را با تردید و ترس پر می کنند دوری کنید.
سعی نکنید ادای کارآفرین های موفق را در بیاورید. روی همان چیزی تمرکز کنید که باعث منحصر به فرد شدن خودتان می شود و تحقیق کنید ببینید مشتریان و مشتریان راغب شما به چه چیزی بهتر واکنش نشان می دهند. مدل سازی از روی موفقیت اشکالی ندارد، اما مدل سازی با کپی کاری تفاوت دارد. از دانش متعارف پیروی کورکورانه نکنید؛ سعی کنید متفاوت بیاندیشید. خود را تسلیم توجیه نکنید، از شکست هایتان درس بگیرید و به ارزش زمان واقف باشید.

منبع: دیجیاتو دیجیاتو


ویدیو مرتبط :
صحبتهای آموزنده یک مدیر موفق کره ای در مورد کار و زندگی