عملی که انسان را از خواسته هایش دور می کند!


  X  

تاریخ خبر : یکشنبه 1394.08.17 - 11:48

عملی که انسان را از خواسته هایش دور می کند!

قدس آنلاین/ اگرچه ما برای رسیدن به خواسته ها و تمایلاتی که در زندگی داریم تلاش می کنیم اما گاه خود اعمالی داریم که با آنها از آرزوهایمان دور می شویم.
دوری از گناه و ترک آن از توصیه های موکد اسلام و نیز از آموزه های قرآنی و روایی ما است و به کسانی که به آن رغبت دارند جاودانگی در جهنم وعده داده شده است. چنانکه خداوند در آیه 81 سوره مبارکه بقره می فرماید: « «آرى، آنان که مرتکب کارى زشت شوند و گناهشان آنان را در بر گیرد، چنین کسان اهل جهنّمند و جاودانه در آن».
پیامبر خدا (ص) فرموده اند: «کسى که با معصیت خدا به دنبال کارى باشد، از مطلوب خود دورتر و به آنچه از آن مى ترسیده است نزدیکتر گردد.»
امیرمومنان امام علی (ع) می فرمایند: «بدانید که گناهان، اسبان چموشى هستند که گناهکاران بر آنها نشسته و لگام هایشان رها شده است، پس سوارانشان را در آتش مى افکنند.»
ایشان همچنین می فرمایند: «در شگفتم از مردمى که از ترس اذیت شدن، از غذا پرهیز مى کنند چگونه از ترس آتش، از گناهان پرهیز نمى کنند؟!»
پیامبر اکرم (ص) فرموده اند: «هر که گناهى را مرتکب شود عقلى از او جدا شود، که دیگر هرگز به او باز نگردد.»
امام کاظم (ع) نیز می فرمایند: «خردمندان، زیادىِ دنیا را رها کردند چه رسد به گناهان! در حالى که ترک دنیا فضیلت (ارزش) است و ترک گناهان واجب.»
امام صادق فرموده اند: «مردى به حسین صلوات اللّه علیه نوشت: مرا دو کلمه موعظه کن. ایشان در پاسخ او نوشت: «هر که با نافرمانى خدا کارى را بجوید، مطلوب خود را بیشتر از دست دهد و به آمدنِ آنچه از آن دورى مى کرده است، بیشتر شتاب بخشد.»
علاوه بر انذارهایی که در پرهیز از گناه شده است، روایات از تظاهر به گناه و علنی کردن گناه نیز بشدت انذار داده اند.
پیامبر خدا (ص) می فرمایند: «همه امّت من بخشوده مى شوند، مگر پرده دران؛ یعنى کسانى که در شب، کارى [خلاف] انجام مى دهند و پروردگارشان آن را پرده پوشى مى کند، اما صبح که مى شود مى گویند: فلانى! من دیشب چنین و چنان کردم.»
امیرمومنان امام علی (ع) می فرمایند: «خداى سبحان را آشکارا نافرمانى کردن، کیفرها را شتاب مى بخشد.»
و نیز از ایشان است که: «از آشکار کردن فسق و فجور [خود] بپرهیز، که آن از بدترین گناهان است.»
امام صادق (ع) فرموده اند: «من براى کسانى از این امّت که حقّ ما را بشناسند، امید نجات دارم مگر سه کس: قدرتمند ستمگر، هوا پرست و کسى که آشکارا فسق کند.»
و نیز از امام رضا (ع) است: «کسى که گناه [خود] را آشکار کند به حال خود وا نهاده شود و کسى که گناه را پوشیده بدارد، آمرزیده گردد.»
منابع: بحارالانوار / کنزالعمال / میزان الحکمه

نظر شما


ویدیو مرتبط :
غزه تا به خواسته هایش نرسد از آتش بس خبری نیست