گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



جزئیات مرمت و نجات بخشی خانه نصیرالدوله تهران


مسئول کارگاه مرمتی خانه نصیرالدوله از نجات بخشی تزئینات این خانه بخصوص در بخش آینه کاری و گچ بری های قسمت شاه نشین خبر داد و گفت: این مراحل دو، سه ماه زمان برده است.

به گزارش خبرگزاری مهر؛ حاتمی مسئول کارگاه مرمتی خانه نصیرالدوله گفت: در این مرحله از فاز مرمتی خانه نصیرالدوله، بخش هایی از این خانه که احتمال ریزش و یا تخریب بیشتر بود را نجات بخشی کردیم.

وی افزود: در قسمت شاه نشین این خانه که دارای گچ کاری و آینه کاری نفیس بود، شمع گذاری کردیم چرا که بخش سقف این عمارت در حال ریزش بود. وقتی علت را جویا شدیم، فهمیدیم که در طبقه دوم شاه نشین، آفت و موریانه، چوب ها را از بین برده بود، به همین دلیل موجب ریزش این بخش می شد؛ بنابراین شمع گذاری کردیم تا فعلا از تخریب بیشتر آن جلوگیری شود. منتهی باید این بخش از ساختمان سبک سازی و آفت کشی شود.

حاتمی ادامه داد: بخش دیگر مربوط به بخش کناری قسمت شاه نشین بود که تجمع آب باران، موجب ریزش بخشی از دیوار می شد. همچنین مزاحمت هایی را برای همسایه ها داشت؛ ما آن بخش را هم تمیزکاری کرده و این مشکل را حل کردیم. کار دیگرمان در این خانه مربوط به می شد به حیاط مجموعه خانه نصیرالدوله که حیاط را تمیز کرده، آفت کشی کردیم و فضا را برای بازدیدکنندگان آماده ساختیم.

وی با بیان اینکه مرمت این خانه بیش از دو، سه میلیارد هزینه دارد، گفت: دیوارهای این خانه از ملات ساروج ساخته شده است و زمانی که در این خانه ها برای مرمت فعالیت می کنیم، تازه متوجه می شویم که چقدر کار می برد. اکنون دو، سه ماه است که در این خانه کار می کنیم و در چند روز آینده تمام مراحل نجات بخشی این خانه انجام می شود. در این مدت توانستیم تزئینات نفیس در حال تخریب را نجات دهیم و حیاط را طوری سر و سامان دهیم که بازدیدکننده رغبت کند وارد آن شود. برخی از بخش های این خانه در هفت، هشت سال اخیر توسط پیمانکاران دیگر مرمت شده است اما این بار در اثر ضرورت، به ما اعلام کردند که در این خانه فعالیت کنید، چرا که تزئینات آن در خطر بود. ما سعی کردیم در این مدت حفاظی بین دیوار این خانه و همسایه ایجاد کنیم.

مسئول کارگاه مرمتی خانه نصیرالدوله گفت:

این خانه یکی از نفیس ترین خانه های تهران است که می تواند تزئینات آن را به بنا برگرداند، اما برخی از مرمتگران این تزئینات را نگه داشته و بقیه را همسان سازی می کنند، اما حالت بدتر این است که بی توجه به این تزئینات بوده و همه را صاف کنند و از بین ببرند.

حاتمی بیان کرد: این خانه دارای اُرُسی بسیار نفیس است که بخش هایی از آن بین رفته است. این اُرُسی اکنون نیازمند مرمت فوری است. همچنین بخش های دیگری از طاق ها و کف عمارت شاه نشین نیز می بایست در مرحله بعدی مرمت قرار داده شود.


ویدیو مرتبط :
مرمت خانه عامری ها