برنامه «صبح جمعه با شما» از کجا آمد


فارس/ مردم کشورمان با برنامه «صبح جمعه با شما» خاطرات بسیاری دارند که مرور آنها خالی از لطف نیست.
رادیو دریا در 25 خرداد سال 1351 در شهر چالوس راه اندازی شد. هدف از راه اندازی این رادیو راهنمایی مسافران تابستانی شمال ایران و ارائه اطلاعات آب و هوایی، وضعیت جاده، نشانی مراکز اقامتی، تفریحی و درمانی برای ایشان و همچنین پخش موسیقی و برنامه های تفریحی برای آنها بود.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، برنامه‌های این رادیو متوقف شد و پس از چند سال و در تابستان سال 64 تیمی با سرپرستی احمد شیشه‌گران دوباره رادیو دریا را در چالوس راه اندازی کردند. این گروه وظیفه داشتند با تولید برنامه‌های شاد، فضای مفرحی را برای مسافران شمال کشور فراهم کنند. عملکرد خوب این گروه برنامه‌ساز منجر شد تا در اواخر سال 64 که گروه ورزش و تفریحات در رادیو ایران شکل گرفت، به صورت جدی‌تری به چنین برنامه‌هایی توجه شود و از بهار 65 نطفه برنامه «صبح جمعه با شما» به این شکل بسته شد.

البته این برنامه قبل از طراحی جدید با رویکردی اجتماعی به روی آنتن می‌رفت اما شنونده جدی نداشت. در قالب جدید برنامه، حیدر صارمی (گوینده معروف برنامه جانی دالر) و مهین فردنوا اجرای برنامه را برعهده داشتند که در طول زمان و با حضور هنرمندان دیگر این برنامه به سمت تکامل حرکت کرد. نویسندگان و هنرمندان جدیدی به کار پیوستند و قطعات و آیتم‌های متنوعی به کار اضافه شد. این روند رو به جلو تا سال 67 ادامه پیدا کرد.

برنامه «صبح جمعه با شما» در روزهای سخت و پر بحران جنگ تحمیلی همچنان از صبح تا حوالی ظهر روزهای جمعه روی آنتن می‌رفت و هر روز بیشتر از پیش گل می‌کرد. تا اینکه در راستای بهتر شدن برنامه و از سال 67 زنده یاد «منوچهر نوذری» به برنامه دعوت شد. او که در حوزه هنر دوبله فعالیت می‌کرد، هنرمندانی را از واحد دوبلاژ با خود همراه کرد که از جمله آنها می‌توان به زنده یاد فرهنگ مهرپرور، مقبلی، منوچهر والی‌زاده، حسین عرفانی، شهلا ناظریان و ... اشاره کرد.

یکی از اتفاقات تلخ که در طول دوران طلایی «صبح جمعه با شما» روی داد، درگذشت زنده یاد «فرهنگ مهرپرور» بود. این هنرمند فقید که از جمله گویندگان این برنامه پرطرفدار محسوب می‌شد در 14 شهریور سال 1373 به علت سکته مغزی، در سن 49 سالگی درگذشت. درگذشت این هنرمند منجر به صدور پیام تسلیتی از سوی مقام معظم رهبری شد.

در سال‌هایی که برنامه «صبح جمعه باشما» روی آنتن می‌رفت، کاراکترهای معروفی نظیر آمیز عبدالطمع، ملون، دست و دلباز، کارمند کوچولو و ... خلق شدند. هنرمندان بسیاری در این برنامه حضور متفاوتی را تجربه کردند. اما در آن مقطع وقفه‌ای در تولید برنامه ایجاد شد که منجر به تعطیلی همیشگی این برنامه شد. بعد از آن نیز تیم دیگری با سرپرستی «داریوش کاردان» برنامه دیگری را آغاز کردند که هیچ وقت نتوانست جای این برنامه رادیویی را پر کند.

سال 78 و تقسیم گروه تولید «صبح جمعه با شما» به 2 گروه، باعث شد بعد از سال‌ها احمد شیشه‌گران و سعید توکل زوج موفق و اتاق فکر این برنامه از هم جدا شوند. برنامه «صبح جمعه با شما» برای همیشه در رادیو ایران تعطیل شد و سعید توکل نیز با بخشی از هنرمندان به همراه برنامه «قند و نمک» که مشابه برنامه «صبح جمعه با شما» بود، به رادیو تهران کوچ کرد. این عزیمت تا سال 82 به طول انجامید و در این دوره هنرمندان جوان و جدیدی نیز به کار پیوستند.با آمدن مدیران جدید در رادیو، سعید توکل در سال 82 دوباره به گفت‌وگو با مدیران نشست و با طرح موانع و مشکلات، تولید دور جدید برنامه «صبح جمعه با شما» این بار با نام «جمعه ایرانی» آغاز شد و تا سال 93 ادامه یافت.

اما با آمدن مدیران جدید به رسانه ملی، درخواست ها از گروه جمعه ایرانی تغییر کرد و درنهایت منجر به جدایی هنرمندان جمعه ایرانی از رادیو شد.

اما تهیه کننده این برنامه بیکار ننشست و گروه را به فضای مجازی هدایت کرد. حالا گروه جمعه ایرانی آخرین تولیدات خود را در سایت «شاد شو» بارگذاری می کنند.

این سایت که از بخش های مختلفی برخوردار است و به تازگی رونمایی شده، عکسهایی دیده نشده از برنامه قدیمی «صبح جمعه با شما» منتشر کرده که دیدن آنها خالی از لطف نیست


ویدیو مرتبط :
‫برنامه صبح جمعه با شما