علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



دو سال از دولت گذشته است؛ آش همان آش و کاسه همان کاسه!


به گزارش خبرنگار مهر مراسم گرامیداشت روز دانشجو صبح امروز در سالن ورزشی استاد جباری دانشگاه صنعتی شریف با حضور حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد که این مراسم با حاشیه هایی همراه بود:

- امروز برای سومین سال بود که روحانی به عنوان رئیس جمهور به منظور گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه حضور یافت. وی یکبار در مراسم ۱۶ آذر ۹۲ در دانشگاه شهید بهشتی و دومین بار نیز در مراسم ۱۶ آذر ۹۳ در دانشگاه پزشکی ایران شرکت کرده بود. البته سال گذشته نیز در ۱۵ مهرماه در مراسم آغاز سال تحصیلی به دانشگاه تهران رفت که البته آن مراسم نمادین و با حضور تعداد کمی از دانشجویان برگزار شد.

- برخلاف مراسم گذشته حضور رئیس جمهور در دانشگاه ها که به صورت نمادین برگزار می شد، این بار  مراسم با شور و هیجان دانشجویی همراه بود و نمایندگان ۱۱ تشکل دانشجویی توانستند دغدغه ها و سوالات خود را بیان کنند.

- محمد علی نجفی، رضا فرجی دانا، میرزاده، فرهادی، قاضی زاده هاشمی، حسام الدین آشنا، علی اکبر صالحی، نهاوندیان و مسعود نیلی از جمله مقاماتی بودند که در این مراسم حضور داشتند.

- به گفته یکی از دانشجویان دعوت شده به این مراسم، برای هزار دانشجو کارت حضور در مراسم صادر شده بود که ۳۰۰ نفر از آنان سهمیه دانشگاه صنعتی شریف و ۷۰۰ نفر نیز سهمیه دیگر دانشگاه ها از سراسر کشور بودند.

بنرهای نصب شده در سالن

- این مراسم در سالن ورزشی استاد جباری دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد که در سمت راست سالن بنری از بیانات مقام معظم رهبری با این مضمون «بنده طرفدار دانشگاهی هستم که اصولی، اعتلا طلب، رو به مردم، فعال و از لحاظ فکری و علمی پرنشاط باشد» و در سمت چپ نیز بنری از بنیان گذار انقلاب اسلامی با این مضمون که «از دانشگاه باید سرنوشت یک ملت تعیین شود» نصب شده بود.

- عکس هایی هم از شهدای هسته ای در سالن به چشم می خورد.

- علیرضا ذاکری نماینده انجمن علمی دانشجویی، محمدعلی کام فیروزی نماینده نشریات دانشجویی، احسان ایرانمنش مسئول بسیج دانشجویی، محمدجواد جلال فر نماینده جنبش عدالت خواه، محمدحسین قائد شرف دبیر دفتر تحکیم وحدت، علی عرب نماینده اتحادیه جامعه اسلامی، رضا نجابت نماینده دانشجویان مستقل اسلامی، هدیه زاهد نماینده کانون فرهنگی هنری دانشگاه علوم پزشکی، خشایار پورطاهری دبیر انجمن اسلامی شریف و نماینده یکی از اتحادیه های دانشگاه آزاد، در این مراسم فرصت داشتند به مدت ۴ دقیقه دغدغه های خود را خطاب به رئیس جمهور بیان کنند. فرصت کوتاهی که بیشتر فعالان دانشجویی نسبت به آن معترض بودند.

- با ورود روحانی به سالن دانشجویان با دست و سوت از وی استقبال کردند.

- در ابتدای این مراسم رئیس دانشگاه صنعتی شریف طی سخنانی ضمن خوشامد گویی به میهمانان گفت: ۱۶ آذر نقطه عطف هدفمند و انقلابی دانشجویان است. وی همچنین اعلام کرد که این مراسم مقارن شده است با پنجاهمین سالگرد تاسیس دانشگاه صنعتی شریف.

استرس زمان

- سپس مجری پشت تریبون رفت و گفت ۱۱ نماینده تشکل های دانشجویی هر کدام به مدت ۴ دقیقه فرصت دارند که مطالب خود را بیان کنند. وی نیز خطاب به رئیس جمهور گفت: من استرس زمان دارم، امید از ما، تدبیر از شما.

جاسوئیچی ماهواره شریف؛ هدیه یک دانشجو به روحانی

- اولین فعال دانشجویی که برای بیان مطالبش به پشت تریبون فراخوانده شد احسان ایرانمنش نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف بود. وی در ابتدا شعری خواند که با «به به» دانشجویان مواجه شد. او صحبت های خود را از مباحث اقتصادی شروع کرد.

- ایرانمنش در ادامه از عدم خودباوری و اتکا به جوانان انتقاد کرد و در این زمنیه مثالی زد و گفت: بنده از نزدیک شاهد بودم که چند سال قبل زحمت تیمی قریب به ۱۵۰ نفر از متخصصان و پژوهشگران، اساتید و دانشجویانی که شبانه روز بر روی پروژه ملی ماهواره شریف کار می کردند، در سایه تعلل و بی اعتمادی ها این تیم از هم گسست. وی در پایان سخنانش جاسوئیچی کلید ماهواره شریف را به رئیس جمهور تقدیم کرد.

- دومین نماینده ذاکری از انجمن علمی دانشجویی پشت تربیون قرار گرفت و با انتقاد از سیاست های وزیر علوم گفت:قرار بود راه فرجی دانا در دانشگاه ها ادامه یابد.

مدیران بی تدبیر آرمان شهرها را به ناکام شهرها تبدیل کردند

- سپس هدیه زاهد نماینده کانون فرهنگی هنری دانشگاه علوم پزشکی پشت تربیون رفت و از فضای سرد و رخوت انگیز این دانشگاه انتقاد کرد. وی خطاب به وزیر بهداشت گفت، فرهنگ در حال ابتذال است، کپسول اکسیژن را وصل کنید. فرهنگ دارد می میرد و عده ای از مدیران بی تدبیر و بی توجه به رسالت های دانشجویی، آرمان شهرها را به ناکام شهرها تبدیل کردند.

آش همان آش و کاسه همان کاسه!

- رضا نجابت نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل از دیگر دانشجویانی بود که برای بیان مطالب و دغدغه هایش به پشت تربیون دعوت شد. وی به عمر دوساله دولت اشاره کرد و گفت ۸ برابر آن صد روزی که شما از آن یاد کرده بودید می گذرد اما آش همان آش است و کاسه همان کاسه! وی در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: در دولت مذاکره برای توجیه راهبرد غلط سیاست خارجی خود گفتید کربلا درس مذاکره است، اشتباه گفتید!

احمدی‌نژاد‌ی ترین فرد، در سپهر سیاسی کشور

نجابت در بحشی دیگر از سخنانش خطاب به روحانی گفت: آقای روحانی شما به رفتارهایی از رئیس‌جمهور قبلی منتقد و معترض بوده‌اید و رای خود را بدان استوار کرده‌اید که امروز خود فاعل بسیاری از آنان هستید. شاید اگر اکنون در فضای سیاسی کشور چرخی بزنیم، حضرتعالی احمدی‌نژاد‌ترین فرد، در سپهر سیاسی کشور باشید.

- در ادامه این مراسم کلیپی از شهدای دفاع مقدس و شهدای هسته ای پخش شد. در میانه این کلیپ قسمتی از بیانات مقام معظم رهبری در مورد تیم مذاکره هسته ای که آنان را دلیر، هوشیار و متدین نامیده بودند پخش شد. دانشجویان در این هنگام شعار «دکتر ظریف زنده باد، روحانی پاینده باد» سر دادند. از سویی دیگر عده ای از دانشجویان با شعار «دانشجو می میمیرد، ذلت نمی پذیرد» اعتراض خود را به سیاست خارجی دولت اعلام کردند.

با دو سال سانسور دولتی صدایمان را ساکت کردند

- این بار نوبت به علی عرب نماینده جامعه اسلامی دانشجویی رسید. وی خطاب به رئیس جمهور گفت: ۷۰۰ روز است که اطرافیان جنابعالی اجازه ندادند که از پشت دیوارهای پاستور صدای ما به گوش شما برسد و با انحصار شما در بین عده ای خاص تلاش کرده اند تا دو قطبی موافقان و مخالفان رئیس جمهور را القا کنند و با دو سال سانسور دولتی سعی کردند صدایمان را ساکت کنند.

انتقاد از دادن وام به کهنسالان صنعت خودرو به جای جوانان

- وام های اخیر دولت از دیگر انتقادهای علی عرب به رئیس جمهور بود. وی در ادامه انتقاداتش گفت: چگونه است که وام سه میلیون تومانی ازدواج را با سختگیری تمام به تازه عروس و دامادها می دهید ولی به کهنسالان ایران خودرو و سایپا وام ۲۰ میلیونی اختصاص می دهید.

کرسی های آزاداندیش را نهادینه کنید

- محمدعلی کام فیروزی نماینده نشریات دانشجویی نیز پشت تریبون قرار گرفت و از کرسی های آزاداندیشی گفت و بیان داشت که این کرسی ها زمانی محقق می شود که همه جای دانشگاه از جمله راهروها و کلاس ها آزاداندیشی نهادینه شود. وی همچنین خواستار رفع ساز و کار بروکراتیک برگزاری کرسی های آزاداندیش شد.

دولت رکود در شأن مردم نبود

- در ادامه بیان دغدغه ها و مطالب دانشجویی نماینده تحکیم وحدت به پشت تربیون رفت. وی در ابتدا به سخنان روحانی در مراسم تنفیذ اشاره کرد و گفت که خدایا به تو پناه می برم از استبداد رای! وی سپس خطاب به رئیس جمهور گفت که که آیا دولت رکود در شأن ملت بود.

- محمدحسین قائدشرف دبیر دفتر تحکیم وحدت در ادامه صحبت های خود خطاب به رئیس جمهور گفت، از شما انتظار می رود به عنوان مطیع ولایت فقیه و مجری قانون اساسی در کنار رای مردم از نظارت استصوابی که حق الناس انتخابات است با تمام توان حمایت کنید و هشدار می دهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان امری خطرناک برای کشور است. این وصیت بنیان گذار انقلاب اسلامی است به فردی که امروز بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زده است.

قرار بود عزت به پاسپورت ایرانی برگردد!

- نماینده جنبش عدالت خواه نیز مباحث خود را به مسکن، مدیریت شهری، نظام بانکی کشور و سیاست خارجی اختصاص داد. نجابت با بیان اینکه قرار بود عزت به پاسپورت های ایرانی برگردانده شود گفت، به طور واضح برای ما بگویید که خط قرمز دولت در مذاکرات هسته ای چیست؟ و روند پیشروی و تنش زایی طرف مقابل و عقب نشینی و تنش زدایی دولت حضرت عالی قرار است تا کجا ادامه یابد و قرار است این عقب نشینی ها کدامین عزت را به کدامین پاسپورت بازگرداند؟

اعتدال در نقد؛ خواسته رئیس جمهور از دانشجویان

- سپس نوبت به رئیس جمهور رسید. وی که صحبت های مخالفان و موافقان را شنیده بود گفت: تشکر می کنم از همه آنهایی که سخن گفتند، نقد کردند، تشویق کردند و نقاط ضعف و قدرت را برشمردند چراکه جایی که باید قدرت نقد شود دانشگاه است. رئیس جمهور با بیان اینکه هیچکس نباید خود را مستثنی از سوال بداند، گفت: همه مسئولان باید در برابر مردم پاسخگو باشند اما اعتدال در نقد هم باید مراعات شود، نه در تعریف باید افراط باشد و نه در میانه روی.

- وی در پاسخ به برخی انتقادات نسبت به سیاست خارجی دولت گفت، بعضی ها فکر می کنند این دولت، دولت لبخند، مذاکره و گفتگو است اما در ساخت سلاح بی توجه است. این دولت در طول دو سال در تولید سلاح های کاربردی کارهایی انجام داده است که به اندازه ۱۰ سال قبل است که دانشجویان با شعار «روحانی حمایتت می کنیم» رضایت خود را از این سیاست دولت اعلام کردند.

توجه لنزها به میزبانان به جای میهمان

- آنچه که در این مراسم  برخلاف دیگر مراسم رئیس جمهور جلب توجه می کرد اینکه دوربین های به سمت میزبان برگشته بود و تمامی نگاهها و لنزدوربین ها به سمت میزبانان بود به جای میهمان. دانشجویانی که با بیان هر مطلبی احساسات خود را بروز می دادند و حمایت یا انتقاد خود را از آن مطلب بیان می کردند.

- از نکات قابل توجه دیگر در این مراسم این بود که هیچ یک از دانشجویان پلاکارد و نوشته ای را در دست نداشتند و اگر دانشجویی فرصتی می یافت و نوشته ای را در دست می گرفت انتظامات تذکر می داد و آن پلاکارد را می گرفت.

- روحانی همچنین در جواب یک دانشجویی که گفته بود راه فرجی دانا باید در دانشگاه ادامه یابد، گفت: راه دولت نسبت به دانشجو تغییر نکرده است؛ از فرجی دانا گرفته تا فرهادی ها. که در این هنگام برخی از دانشجویان شعار در حمایت از سران فتنه سر دادند و عده ای دیگر نیز در اعتراض به این اقدام با شعار «مرگ بر فتنه گر» اعتراض خود را ابراز کردند.

همبستگی دانشجویان با وجود اختلاف نظرها

- در نیمه های سخنرانی روحانی، دیگر دانشجویان به سخنان رئیس جمهور توجهی نداشتند و هر کدام از طیف ها و دسته های دانشجویی شعارهای مورد علاقه خود را سر می دادند که رئیس جمهور در واکنش به این اقدام گفت: «شماها شعار می دهید اما صدای من گرفته است.»

- نکته جالبی که در میان این شور و هیجان دانشجویی دیده می شد همبستگی دانشجویان بود و با وجود تضادها و اختلاف ها زمانی که دانشجویان با یکدیگر درگیر می شدند، اجازه دخالت به انتظامات نمی دادند و مسائل را خودشان حل و فصل می کردند.

توصیه رئیس جمهور به دانشجویان

- در پایان این مراسم رئیس جمهور خطاب به دانشجویان تاکید کرد: این جناح و آن جناح ندارد، هرکسی که بر روی کار بیاید؛ باید به فکر منافع ملی باشد و منافع جناحی را به منافع کشور ترجیح ندهد.


ویدیو مرتبط :
کاسه داغ تر از آش- رحیم پور اذغدی