علم الهدی: برخی موسیقی های خارجی بهتر از برخی موسیقی های ایرانی است


آیت الله علم الهدی گفت: با برگزاری کنسرت در کنار حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) و اختلاط دختران و پسران در این کنسرت ها نمی توان جامعه را با نشاط کرد و 'ادخال سرور' باید با منطق و روش دینی و انقلابی میسر شود.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه باید موسیقی انقلاب در کشور تولید شود گفت: در این عرصه باید مولد باشیم نه مقلد.

به گزارش ایرنا، آیت الله سید احمد علم الهدی روز سه شنبه در دیدار با مسئولان سازمان بسیج هنرمندان و جمعی از هنرمندان بسیجی در مشهد افزود: با توجه به عضویت 90 هزار بسیجی در سازمان بسیج هنرمندان دست کم باید هزار نیروی مولد در این بخش تربیت شود.

وی اظهار کرد: این ایده صحیح نیست که همه موسیقی ایرانی حلال و همه موسیقی خارجی باطل باشد زیرا برخی موسیقی های خارجی بهتر از برخی موسیقی های ایرانی است.

وی گفت: درست نیست که در حوزه موسیقی بحث موسیقی مقامی و موسیقی ایرانی مطرح شود زیرا این مسئله مطرح است که تحولی در موسیقی مقامی ایجاد نشده است که حلال شود زیرا این نوع موسیقی زمانی که در مجالس میگساری ناصرالدین شاه نواخته می شد حرام بود.

آیت الله علم الهدی افزود: با برگزاری کنسرت در کنار حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) و اختلاط دختران و پسران در این کنسرت ها نمی توان جامعه را با نشاط کرد و 'ادخال سرور' باید با منطق و روش دینی و انقلابی میسر شود.

وی با اشاره به هنر شهید آوینی به عنوان یک الگو اظهار کرد: امروز نیروهای مستعد بسیار وجود دارند که می توانند مانند شهید آوینی خوش بدرخشند اما به زمینه مساعد نیازمندند که باید شناسایی شده و آموزش ببینند.

وی گفت: شهید آوینی صرف نظر از فعالیت های هنری در عرصه های دفاع مقدس با عزم راسخ از فضای آلوده هنر در آن زمان جدا شد و در نقطه ای دیگر به فضاسازی آغاز کرد و در این راه از بسیاری موقعیت ها صرف نظر کرد و تمام وجود خود را به پای اسلام ریخت.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اگر شهید آوینی زنده بود یا راهش ادامه می یافت اینک مشکل امروز فضای هنر حل شده بود و هر دختر و پسر متدینی که به حوزه های هنری علاقه داشت می توانست وارد فضایی از هنر شود که آوینی آن را پرداخته بود.

وی افزود: سازمان بسیج هنرمندان باید با اجرای طرح شهید آوینی فضایی ایجاد کند و نیروهای قوی و کارآمد را شناسایی و جذب این فضا کند تا آیت عظیمی بشوند و در این صورت این افراد معیار ارزش می شوند و بقیه هنرمندان تحت الشعاع قرار می گیرند.

امام جمعه مشهد اظهار کرد: باید برای نیروهای متدین سرمایه گذاری کرد تا در جشنواره فجر سه سال آینده بتوانند سیمرغ ها را کسب کنند که اگر این امر محقق شود فضای هنر نیز عوض می شود.

وی گفت: در بسیاری حوزه ها با یک ساماندهی می توان حرکت های سریع و ساده انجام داد که جو عوض شود و عرصه هنر هفتم و موسیقی نیز از جمله آنهاست که با ساماندهی نیروهای متدین می توان تحول ایجاد کرد.

آیت الله علم الهدی افزود: بسیج نهادی است که در همه جا مورد پذیرش قرار می گیرد زیرا تابلو بسیج نزد متدین ها مقبول است و مسئولان بسیج هنرمندان نیز به عنوان هنرمند در جامعه هنرمندان مقبولیت دارند لذا می توانند در شکست فضای کنونی حاکم بر هنر کشور به خوبی عمل کنند.

وی ادامه داد: برای ایجاد نشاط در جامعه ابتدا باید هنر انقلابی شکل بگیرد و نشاط و شادمانی انقلابی به وجود آید وگرنه مصادیق شادی دوره قاجار و پهلوی فراوان است.

وی گفت: برای ایجاد گریه وسیله شرعی آن را ایجاد کرده ایم ولی آنها که می خواهند به 'ادخال سرور' بپردازند باید راه و روش شرعی آن را بوجود بیاورند.


ویدیو مرتبط :
آموزش موسیقی(انواع سازهای ایرانی و خارجی)