استفاده 8 کلانشهر از بنزین یورو 4 از امروز


معاون وزیر نفت با بیان اینکه از امروز هشت کلانشهر از بنزین یورو 4 استفاده می‌کنند، گفت: شرکت‌های داخلی باید در راستای بهره‌وری بیشتر و حفاظت از محیط زیست گام بردارند.

به گزارش خبرنگار ایسنا در اصفهان، عباس کاظمی امروز (سه شنبه) در آیین افتتاح واحد سوم مجتمع بنزین سازی شرکت پالایش نفت اصفهان، اظهار کرد: در هشت پالایشگاه کشور به جز پالایشگاه اراک قصد توسعه نداریم، اما ارتقاء کیفی محصولات را افزایش می‌دهیم.

وی با بیان اینکه تا 30 سال گذشته محیط زیست موضوعی لوکس بود، افزود: ذاتاً فعالیت انرژی و نفت همخوانی زیادی با محیط زیست ندارد، اما با این حال شرکت‌های داخلی باید بدانند که در راستای بهره‌وری بیشتر و حفاظت از محیط زیست گام بردارند.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی سه برنامه ارتقاء کیفیت بنزین، گازوئیل و حذف مازوت و استفاده آن در عرصه‌های دیگر صنعت پالایش را از اهداف وزارت نفت خواند و اضافه کرد: باید طبق قانون سالانه دو درصد از تولید مازوت در کشور بکاهیم، چرا که این ماده از نظر حمل و نقل و مسائل اقتصادی و زیست محیطی سودی ندارد.

کاظمی یادآور شد: میزان تولید مازوت در جهان 12درصد است که سهم جهان بدون محاسبه ایران و عراق چهار درصد است.

وی ادامه داد: با توسعه شبکه گاز در کشور بیش از 60 میلیون مازوت اضافه تولید می‌شود، زیرا سوخت گاز جایگزین مازوت در نیروگاه هایی که تا پیش از این از طریق نفت کوره یا ماوزت برق تولید می‌کردند، شده است و از طرف دیگر در صنعت کشتی سازی نیز گاز مایع جایگزین این سوخت شده است، بنابراین این محصول نمی‌تواند سودآوری داشته باشد.

معاون وزیر نفت افزود: با توجه به توسعه گاز در جنوب شرق کشور 40 درصد از مصرف گازوییل کم می‌شود، بنابراین باید به فکر صادرات محصولات نفتی باشیم.

کاظمی از اعلام آمادگی تعدادی از شرکت‌های نفت و گاز خلیج فارس در حوزه پالایشگاهی ایران خبر داد و گفت: دولت از خرید و فروش محصولاتی که در جهت حفاظت محیط زیست تولید شود حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: با حمله ارتش عراق به پالایشگاه آبادان 50 درصد از سوخت کشور از مدار تولید خارج شد، اما علی‌رغم آنکه شرکت‌های آمریکایی ما را در آن زمان تحریم کرده بودند با همت متخصصان داخلی و پالایشگاه اصفهان، تولید را افزایش دادیم.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه هشت کلانشهر امروز از بنزین یورو 4 استفاده می‌کنند، گفت: مدرن‌ترین پالایشگاه در دهه 40 پالایشگاه تهران بود، اما پس از آن پالایشگاه اصفهان در دهه 60 و در دوران جنگ به درجه بالایی از تولید رسید و توانست در آن دوران سوخت کشور را تأمین کند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
استاندارد یورو 4 برای بنزین یعنی چی؟ قسمت نخست