علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



لیگ و قدم در راه «ما می‌توانیم»/ استقلال خوزستان و جریان لستریسم


خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: البته که برای هواداران فوتبال و آنهایی که برای تیمشان هورا می کشند مهم است که در پایان قهرمان بشوند و البته که تداوم ناکامی ها شاید به این بینجامد که از طرفداری تیم محبوبشان دست بکشند. اما به قول اریک کانتونا «شما می تونی همسرت رو عوض کنی اما تیمت رو نمی تونی.» هوادار فوتبال اگر تیمش بدترین نتایج را هم کسب کند باز گوشه قلبش جایی را به آن اختصاص می دهد. مثل یک بذر گل. زمانش که فرا برسد این بذر شکوفا می شود.

استقلال خوزستان و جریان لستریسم
نمی توان گفت جریان هایی که در جهان روی می دهند برهم تاثیرگذار نیستند. مسئولان روستوف می گویند موفقیت آنها الهام گرفته از موفقیت لسترسیتی در لیگ برتر انگلستان است. «کلودیو رانیه ری» خود دلیل موفقیتش را الهام گرفته از شعار انتخاباتی باراک اوباما مبنی بر «بله ما می توانیم» می داند. امروز استقلال خوزستان ملهم از قهرمانی آبی ها در لیگ جزیره، کار خود را با قهرمانی به پایان رساندند. مربی ایتالیایی لستر در جشن قهرمانی تیمش گفت: «ما رفتیم و رفتیم تا قهرمان شدیم.» اکنون صحبت های عبدالله ویسی را بخوانید: «ما رفتیم و رفتیم تا قهرمان شدیم.»

بله لسترسیتی نماد تیم هایی است که می توانند به دور از هیاهو و جنجال های تبلیغاتی قهرمان شوند.

فوتبال در زندگی جاری است
عده ای هستند که با افتخار می گویند نه فوتبال را دنبال می کنند و نه برایشان کسب نتایج دیگر تیم ها اهمیت دارد. این چه فخر فروختنی است؟ اینکه هر کسی در رویکرد به علایقش میانه‌روی پیشه کند امری الزامی است اما اینکه بعضی ها دیگران را از دوست داشتن فوتبال منع می کنند و آن را نکوهش می کنند، پسندیده نیست. فوتبال و به طور کلی ورزش کمترین فایده اش این است که یک ساعت، ۹۰ دقیقه، و یا هر چند دقیقه، فرد را وارد وضعیت جدیدی قرار می دهد که حالا یا با شادی و یا با غم و یا با هیجان به پایان می رسد. لذت حضور در ورزشگاه وصف ناشدنی است.

پرسپولیس نماد پرهیز از اشتباه باشد
سوشا مکانی صرفنظر از مسائل بیرون از زمین که در این نوشتار نمی گنجد، به لحاظ فنی دروازه بان نامطمئنی است. این دروازه بان در بازی با فولاد و السد دو گل از راه دور دریافت کرد و فولاد فرکی در عین شایستگی از صعود به مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۱۴ بازماند. سوشا مکانی اصلی ترین دلیل ناکامی پرسپولیس در دو فصل اخیر است و این را آمار نشان می دهد. همین پرسپولیس در این فصل از رقابتها به خاطر تفاضل گل از قهرمانی بازماند و اکنون با نگاهی به گذشته می توان پی برد که این دروازه بان در چه بازی هایی گل مفت خورد و چگونه قهرمانی را از چنگ سرخپوشان خارج کرد. اگر تیمی می خواهد قهرمان شود اول از همه باید چارچوبش را محکم کند.

جذابیت تا روز آخر
قهرمان لالیگا امشب مشخص می شود. این همه حساسیت و جذابیت و نزدیکی تیم ها به یکدیگر، برای یک لیگ حسن است. لیگ ایران اگرچه در بسیاری از موارد قابل قیاس با لالیگا نیست اما از حیث جذابیت، کم از لالیگا نداشت. وجود مربیانی چون برانکو و ویسی و البته پرویز مظلومی به جذابیت لیگ کمک شایان توجهی کرد. به ویژه برانکو که از تیمی ته جدولی، مدعی قهرمانی ساخت و اگر اشتباهات بازی با نفت روی نمی داد، الان قهرمان لیگ سرخ ها بودند.

قدم در راهی گذاشتیم که می توانیم
فوتبال ایران لیگ خوبی را تجربه کرد. بازیکنان جوان و پدیده ای در لیگ امسال خوش درخشیدند. این اتفاق در آستانه رقابتهای مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روی می دهد. لیگ امسال نسبت به ادوار گذشته ماجراجویانه تر بود. بگذارید این نوشتار را با «خاطرات سفر با موتورسیکلت» ارنستو چه‌گوارا به پایان ببریم.

اگر انسان ماجراجویی پیشه كند، بی تردید تجربه هایی كسب می كند كه دیگران از آن محرومند. ما برای در پیش گرفتن این سفر، شیر یا خط انداختیم. شیر آمد؛ یعنی باید رفت. و ما رفتیم. اگر خط هم می آمد ما آن را شیر می دیدیم و به راه می افتادیم.

انسان میزان همه چیز است. نگاه من است که به همه چیز معنا می دهد.

ما می خواستیم اینگونه باشد و شد. مهم نبود که آیا شتابزده تصمیم گرفتیم یا نه. مهم آن بود که گام در راهی می گذاشتیم که دوست داشتیم. ما به راه افتادیم و رفتیم و رفتیم. هنگامی که باز گشتیم دیگر آن آدم پیشین نبودیم.
عوض شده بودیم. سفر نگاه ما را به اوج ها برده بود. بزرگ تر شده بودیم...!

به امید اینکه فوتبال ایران با گذشت یک سال دیگر از تولدش، بزرگ تر شده باشد.


ویدیو مرتبط :
گل استقلال تهران به استقلال خوزستان در لیگ برتر