فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



ابراهیمی‌ترکمان: تبعیض ابزار استعمار نوین است


به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی،‌ نشست «شهدای اقتدار فرهنگی؛ قربانیان مبارزه با افراط‌گرایی» به مناسبت دومین سال شهادت حجت‌الاسلام ابراهیم انصاری رایزن فرهنگی ایران در لبنان، با سخنرانی ابوذر ابراهیمی‌ترکمان رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمدرضا مجیدی رییس کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و سیدرضا صدرموسوی، کارشناس مسائل بین‌الملل، به همراه خانواده شهدای اقتدار فرهنگی پیش از ظهر امروز سه‌شنبه 26 آبان، در حسینیه الزهرا (س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

*«تبعیض» ابزار استعمار نوین است

ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، در سخنانی با بیان خاطره‌ای از دیدار سال گذشته خود با دبیرکل حزب‌الله لبنان، گفت: اواخر اسفند ماه پارسال در بیروت خدمت سید حسن نصرالله رسیدم. به محض دیدار، ایشان شهادت حجت‌الاسلام انصاری را که بیش از یک سال قبل از آن رخ داده بود را به من تسلیت گفت. این موضوع نشان می‌دهد که نسبت به شهدای اقتدار فرهنگی، توجه بسیار وجود دارد.

وی در ادامه با تبیین اختلاف معنایی و وجودی بین قدرت و اقتدار، افزود: بین قدرت و اقتدار رابطه معکوس وجود دارد؛ اینگونه که با بالا رفتن قدرت، از میزان اقتدار کاسته می‌شود. نمونه مشهود آن در واقعه کربلا در روز عاشورا اتفاق افتاد. گروه قدرتمند توانستند با عِده و عُده بسیار و پرامکانات خود بر گروه بی‌قدرت (البته از نظر ظاهری) فایق آیند؛ ولی آنچه حقیقت دارد، اقتدار آن گروه بدون قدرت (امام حسین (ع) و یارانش) است که اقتدارشان تا به امروز و در درازای تاریخ جاودانه مانده است.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه اقتدار در شرایطی ماندگاری دارد که از قدرت استفاده نشود، اظهار کرد: به همین دلیل است که با دقت نظر فراوان، از واژه «شهدای اقتدار فرهنگی» برای بزرگداشت مقام شهیدان انصاری، گنجی، رحیمی و نواب، استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: هر فضیلتی در عالم، میان دو رذیلت قرار دارد. «شجاعت» میان «تهور» و «ترس» است. «عزت» هم در میان «تکبر« و «ذلت» قرار دارد و هر کدام از فضایل اخلاقی، بین دو رذیلت از جنبه‌های افراط و تفریط، قرار گرفته است.

ابراهیمی‌ترکمان ادامه داد: اما اشکال اصلی جامعه بشری امروز ما این است که بین دو رذیلت، نمی‌تواند فضیلت را تشخیص دهد. پدیده‌هایی مانند داعش، به دلیل همین عدم تشخیص ایجاد شده‌اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین گفت: خیلی عجیب است که بشر در قرن بیست‌ویکم که از هر نظر رشد کرده، از نظر تشخیص سود و ضرر، عقب رفته است.

وی افزود: الفاظ ثابت‌اند و اهدافشان هم یکی‌ است؛ با این حال مصادیق متفاوتی پیدا می‌کنند. مانند سلاح که هزاران سال در خدمت رفاه بشر بودند؛ اما در حال حاضر از «تیر و کمان» به «بمب اتم» تبدیل شده و مصداقش تغییر یافته است. واژه‌هایی هم که غرب از آنها استفاده می‌کنند نیز همینطور هستند؛ مانند صلح و دموکراسی. غرب درون آنها را خالی کرده و چیزهایی دیگری که باب میلش هست را در آن جایگزین کرده است.

ابراهیمی‌ترکمان همچنین با انتقاد از سکوت بین‌المللی در قبال فاجعه منا که به جان باختن بیش از 7 هزار نفر در این حادثه منجر شد، از وجود تبعیض در واکنش جامعه جهانی نسبت به اتفاقات رخ داده خبر داد و گفت: در درون اتفاقات کنونی جهان، چیزی در پشت پرده هست که با توجه به واکنش‌ها خود را آشکار می‌کند و آن «تبعیض» است.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: ما به شدت اتفاقات اخیر رخ داده در فرانسه را محکوم می‌کنیم؛ اما سؤال این است که اگر این اتفاقات در کشور ضعیف و فقیری رخ می‌داد، این همه سر و صدا ایجاد می‌شد؟ اینها نشانه‌های وجود تبعیض در جامعه جهانی است که نباید نسبت به آن بی‌تفاوت بود.

وی همچنین تأکید کرد: برای اینکه بتوانند این رفتار خود را به جهان تحمیل کنند، خیلی راحت هنگامی که مایل هستند، صدایی را خاموش و در مواقعی که می‌خواهند، صدایی را برجسته می‌کنند. زیرا رسانه و رسانایی را در اختیار خود گرفته‌اند.

ابراهیمی‌ترکمان در پایان سخنان خود تلاش‌های شهیدان اقتدار فرهنگی را مانعی برای تسخیر جامع انسانی به دست این تفکر تبعیض‌آلود دانست.

*یونسکو رایزنی ویژه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی شود

محمدرضا مجیدی، رییس کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، در ابتدا با یادآوری هفتادمین سالروز استقرار نظم جهانی (پس از تأسیس سازمان ملل متحد)، سخنانی پیرامون نقش سازمان‌های بین‌المللی در خصوص خشونت‌های امروز جهان، بیان کرد.

وی با بیان اینکه دیپلماسی فرهنگی چندجانبه، دیپلماسی فرهنگی در سازمان‌های بین‌المللی و دیپلماسی سازمان‌های بین‌المللی فرهنگی، کارکردها و مسئولیت‌های مختص به خود را دارند، گفت: حوزه دیپلماسی فرهنگی از وجوه فرهنگی و بین‌المللی، فرصت‌هایی را پیش روی جمهوری اسلامی ایران قرار می‌دهند که باید از آنها نهایت بهره را برد.

مجیدی در ادامه توضیحاتی راجع به روند بین‌المللی برای هدایت جهان به سمت اعتدال‌گری با توجه به ظرفیت‌های بزرگ پیش روی جامعه بشریت، پیشنهاد دیده شدن یونسکو به عنوان یک رایزنی ویژه توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را ارایه داد و تأکید کرد: باید از توانمندی‌های این سازمان بین‌المللی برای اشاعه فرهنگ اعتدال‌گرایی و مقابله با افراط‌گرایی بهره برد.

*اسلام‌گریزی به جای اسلام‌هراسی

سید رضا صدرموسوی، کارشناس مسائل بین المللی، طی سخنانی عنوان کرد: آمریکایی‌ها در حال حاضر معتقدند که باید ائتلاف جدیدی ایجاد کنند تا با استفاده از توان بین‌‌المللی (با تأکید بر اروپا) در تحقق اهداف خود موفق شوند.

وی با اشاره به اتفاقات اخیر در پاریس و به آتش کشیدن مساجد در فرانسه و کانادا به سبب این اتفاقات، تأکید کرد که غرب رویکرد خود از اسلام‌هراسی را به اسلام‌گریزی که معنای گستره‌تری دارد، تغییر داده است.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
استعمار نوین ( The New Colonialism)