فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



دو بنای تاریخی محلات تعمیر و استحکام بخشی شد


سید محمد حسینی روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این دو اثر تاریخی شامل گنبد امامزاده عبدالله و مجموعه باستانی خورهه محلات است که با اعتبار دو میلیارد و 200 میلیون ریال عملیات تعمیر و استحکام بخشی در آن ها انجام و از تخریب و آسیب این ابنیه ارزشمند جلوگیری شده است.
وی اظهارکرد: در مجموعه باستانی خورهه محلات ، عملیات بازسازی و استحکام بخشی دو ستون سنگی متعلق به دوره اشکانی انجام شده و اقدامات استحفاظی و مهار ضعف سازه ای این ستون ها انجام شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی ادامه داد: مجموعه بقایا و آثار تاریخی خورهه محلات از جمله مهمترین آثار تاریخی کشور است که ابهامات زیادی را در ارتباط با قدمت، معماری، کاربرد و نوع استفاده از بنا در میان مورخان و باستان شناسان داخلی ایجاد کرده است.
حسینی گفت: مورخان از این مجموعه به نام آتشکده، معبد، کاخ و مرکز برگزاری جشن ها و مراسم ملی و مذهبی، عمارت و منزل ییلاقی و قبرستان یاد می کنند.
وی گفت: برای مرمت استحفاظی این اثر ارزشمند تاریخی یک میلیارد و 650 میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.
مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی افزود: آتشکده خورهه محلات از یک بنای اربابی شامل بخش درونی، اتاق های متعدد و محوطه بیرونی تشکیل شده است.
حسینی افزود: از این محوطه تاریخی تنها دو ستون متشکل از شش قطعه سنگ با مجموع ارتفاع هشت متر، بقایای فرو ریخته ستون ها، بخشی از دیواره های سنگی، گورها و آثار به دست آمده به جا مانده است.
وی گفت: گنبد امامزاده عبدالله این شهرستان نیز در سال های اخیر دچار آسیب جدی شده بود که با سبک و سیاق سابق، عملیات مرمت و کاشیکاری آن انجام شد.
مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی بیان کرد: برای بازسازی و تعمیر این بنای تاریخی و مذهبی 500 میلیون ریال اعتبار هزینه شده است و در صورت تامین اعتبار به همین میزان ایوان های اطراف گنبد نیز مرمت می شود.
حسینی افزود: گنبد امامزاده عبدالله(ع) به عنوان یکی از آثار ملی کشور ومربوط به دوران صفویه بازسازی و احیای آن ضروری است.
مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی افزود: بازسازی و زنده کردن آثار تاریخی به عنوان، هویت و میراث معنوی و فرهنگی گذشتگان در دستور کار قرار دارد.
امامزاده عبدالله در سال 78 به شماره 2556 و خورهه محلات هم با شماره ملی 131 در آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
شهرستان محلات در جنوب استان مرکزی 45 هزار نفر جمعیت دارد و دارای 12 بقعه متبرکه است.ک/3
7277/6199/6013/

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
بنای تاریخی چشمه عمارت