سوسیس و کالباس هم می توانند غذاهای سالمی باشند, اگر...


هرگونه سوسیس و کالباس فاقد نیتریت‌سدیم می‌تواند سلامت مصرف‌کننده را به خطر بیندازد. در صورت مصرف سوسیس و کالباس از مصرف همزمان آنها با مواد غذایی حاوی سدیم بالا خودداری شود. مثلا بهتر است سوسیس همراه سبزیجات یا حبوبات مصرف شود نه همراه سیب‌زمینی سرخ‌شده یا خیارشور.

سوسیس و کالباس, لبنیات و غذاهای بسته بندی فاقد مهر سازمان دامپزشکی نخرید


بسیاری از ما دامپزشکان را به‌عنوان درمانگران حیوانات خانگی یا دام‌های بزرگ می‌شناسیم. اما علاوه بر این، دامپزشکان نقش بسیار مهم و پررنگی در صنعت غذا و بهداشت مواد غذایی و در نتیجه سلامت جامعه برعهده دارند. نوزدهمین کنگره دامپزشکی ایران با شعار «دامپزشکی؛ احترام به زندگی» به وسیله جامعه دامپزشکان ایران و با همکاری و مشارکت سازمان دامپزشکی کشور، سازمان نظام دامپزشکی، موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، انستیتو پاستور ایران، شهرداری تهران و دانشگاه‌ها و تشکل‌های تولیدی و خدماتی مرتبط در کشور برگزار و مسائل علمی بسیاری در حوزه‌های مختلف دامپزشکی به‌خصوص در حوزه بهداشت مواد غذایی مطرح شد.


لبنیات سنتی نخرید

رئیس جامعه دامپزشکان از مردم خواست توصیه دامپزشکان در مورد مسائل مختلف بهداشتی به‌خصوص بهداشت مواد غذایی را جدی بگیرند. وی گفت: «ما توصیه‌های زیادی درباره نحوه تهیه، خرید و نگهداری گوشت و مرغ سالم و بهداشتی داشته‌ایم و در مورد خرید لبنیات فله هشدار داده‌ایم. لبنیات فله که با عنوان لبنیات سنتی در سطح شهر به فروش می‌رسند و اتفاقا مشتریان زیادی هم دارند، مورد تایید ما نیستند. مردم باید بدانند شیری که به صورت فله‌ای و بدون شناسنامه عرضه می‌شود، نه‌تنها خواص بیشتری ندارد، بلکه به‌دلیل بار میکروبی بالایی که داشته‌، نتوانسته وارد کارخانه‌های لبنیات صنعتی شود، وگرنه این مساله به نفع دامداران است که محصول شیر خود را به کارخانه‌های لبنی بفروشند زیرا کارخانه خرید مطمئن و مستمری دارد اما کارخانه‌ها، شیرهای با کیفیت پایین و بار میکروبی بالا که حاوی فلزات سنگین و آنتی‌بیوتیک هستند را خریداری نمی‌کنند تا سلامت مردم به خطر نیفتد. در نتیجه دامدارانی که نکات بهداشتی را در زمینه دام و محصول آن رعایت نمی‌کنند، مجبورند شیرهای خریداری‌نشده به وسیله کارخانه‌های لبنی را به دلالان بفروشند که در نهایت با عنوان لبنیات سنتی و بدون شناسنامه وارد بازار می‌شود.»

دکتر محبی تصریح کرد: «با توجه به بار بالای میکروبی در لبنیات سنتی، امکان ابتلای مصرف‌کنندگان به بیماری‌هایی مانند تب مالت بالاست و بیمار هیچ مدرکی برای دادخواهی و شکایت ندارد. در حالی که تمام محصولات لبنی کارخانه‌ای، علاوه بر بهداشتی‌بودن محصول، حاوی تاریخ تولید، انقضا و شناسنامه معتبر هستند. اعتقاد من این است همان‌طور که ما نمی‌توانیم دست یک فرد غریبه را در خیابان بگیریم و به‌عنوان مهمان به خانه ببریم باید در خرید مواد غذایی منزل هم دقت کرده و انواع شناسنامه‌دار و معتبر آنها را تهیه کنیم.»

غذاهای بسته‌بندی بخرید

دبیر علمی نوزدهمین کنگره دامپزشکی گفت: «در همه جای دنیا، مراکزی وجود دارند که مسوولیت تایید سلامت غذا را برعهده دارند. اگر ما هم چنین مراکزی در کشور داشته باشیم، قطعا غذاهایمان از سلامت کاملی برخوردار خواهند بود بنابراین به همه مردم توصیه می‌کنم مواد غذایی و غذاهای بسته‌بندی‌شده‌ای را خریداری کنند که به وسیله مجموعه‌ای که زیر پوشش سازمان دامپزشکی کشور فعالیت می‌کنند، مورد تایید قرار گرفته است. در این صورت است که همه مردم از محصولاتی با کیفیت بالا، تاریخ مصرف مناسب و کاملا بهداشتی برخوردار خواهند بود.»

کشتارهای کنار خیابانی ممنوع است

دکتر نوروزیان نسبت به برخی رفتارهای سنتی و نادرست مردم هشدار داد و افزود: «یکی از رفتارهای نادرست برخی افراد، کشتارهای کنار خیابان یا کشتارهایی است که به مناسبت‌های مختلف به دور از چشم مسوولان بهداشتی انجام می‌شود. اگر این‌گونه رفتارهای اشتباه را تکرار نکنیم قطعا غذای سالمی در اختیار خود و دیگران قرار می‌دهیم که استفاده از آنها می‌تواند سلامت مصرف‌کنندگان را تضمین کند زیرا این غذای سالم است که ما را سالم نگه می‌دارد.»


مواد غذایی خارج از زنجیره نظارتی را نخرید

دکتر آراسب دباغ‌مقدم نیز در حاشیه این کنگره گفت: «دامپزشکان در چندین بخش مهم از جمله بهداشت، ایمنی و سلامت مواد غذایی نقش دارند. یکی از مهم‌ترین این بخش‌ها بحث اپیدمیولوژی و بهداشت عمومی است. دامپزشکان با بیماری‌های جمعیت‌های انسانی و دامی و نحوه درمان و مبارزه با این بیماری‌ها آشنا هستند. بخش دیگر، کنترل بیماری‌های قابل‌انتقال بین انسان و دام از جمله ‌‌هاری، بروسلوز، تب مالت، سل دامی و... است که عموما از حیوانات به انسان‌ها منتقل می‌شوند و تا زمانی که مخازن و منابع این بیماری‌ها که حیوانات هستند مهار نشوند بیماری برطرف نخواهد شد. بخش مهم دیگری که دامپزشکان در آن نقش دارند بحث تحقیقات آزمایشگاهی است.

بد نیست بدانید ما با میمون‌ها 98 درصد ژن مشترک داریم و این مساله باعث می‌شود بسیاری از مطالعات مربوط به انسان‌ها ابتدا روی این حیوانات انجام شود. تاریخچه بسیاری از کشفیات پزشکی هم ابتدا از تیم‌های دامپزشکی شروع شده که معرو‌ف‌ترین آنها انجام عمل IVF است. شاید 20 سال قبل از اینکه پزشکان IVF را در انسان‌ها انجام بدهند دامپزشک‌ها ابتدا در خرگوش‌، گوسفند، بز و... انجام می‌دادند. بعد از اینکه نتایج و مطالعات کامل شد، آن را روی انسان‌ها هم انجام دادند اما متاسفانه در کشور ما بین پزشکان و دامپزشکان جدایی افتاده است. در حالی که در دنیا این چنین نیست و تحقیقات مشترکی بین پزشکان و دامپزشکان در حال انجام است.»

این متخصص بهداشت مواد غذایی در ادامه افزود: «آنچه دامپزشکان بهداشت مواد غذایی به آن می‌پردازند بیشتر بحث فرآورده‌های دامی است که به جز عسل همه آنها پروتئینی هستند و جزو ارزشمندترین منابع غذایی انسان محسوب می‌شوند.» وی به مردم توصیه کرد: «همان‌طور که بارها گفته‌ایم حتما از فرآورده‌هایی استفاده کنید که با نظارت سازمان دامپزشکی تهیه شده است و مجوزهای سازمان دامپزشکی و مهر سازمان را دارد بنابراین خارج از این زنجیره نظارتی خرید نکنید چراکه می‌تواند بیماری‌های میکروبی، انگلی و بسیاری مشکلات دیگر را برایتان به دنبال داشته باشد


ایمنی وکیفیت سوسیس و کالباس

در نوزدهمین کنگره دامپزشکی ایران، مطالب مفید و ارزنده‌ای به وسیله اساتید و محققان این حوزه ارائه شد که شاید جذاب‌ترین آنها از دید مخاطب عام، پرداختن به باورهای درست و نادرست در مورد سوسیس و کالباس بود. دکتر پریسا فلاحی، دکترای عمومی دامپزشکی در قسمت‌هایی از سخنرانی خود گفت: «با توجه به مشغله کاری روزافزون بشر ناشی از زندگی صنعتی و همچنین مواجهه با محدودیت منابع غذایی توام با افزایش جمعیت، امروزه مصرف غذاهای آماده و نیمه‌آماده به‌ویژه سوسیس و کالباس رو به فزونی است. فراوانی، دسترسی آسان، قیمت مناسب، پخت سریع، ظاهر و طعم مناسب از دیگر دلایل تمایل روزافزون به مصرف سوسیس و کالباس است. از سوی دیگر، در سال‌های اخیر سوسیس و کالباس و انواع گوشت‌های فراوری‌شده از سوی برخی از متخصصان تغذیه و متولیان سلامت جامعه، جزو غذاهای مضر طبقه‌بندی شده‌اند، بنابراین بهتر است به جای قضاوت یک‌طرفه و حذف کلی صورت مساله، مصرف‌کنندگان را با حقایق تغذیه‌ای و ضررهای احتمالی سوءمصرف این فرآورده‌ها آشنا کنیم.»

مدیر کنترل کیفیت یکی از کارخانه‌های فرآورده‌های گوشتی در ادامه به افزودنی‌های پرسروصدای سوسیس و کالباس اشاره کرد و افزود: «یکی از افزودنی‌های مهم به گوشت‌های فراوری‌شده نیتریت‌سدیم است. هر چند نیتریت‌سدیم باعث تثبیت رنگ صورتی در سوسیس و کالباس می‌شود، طعم گوشت‌های فراوری‌شده را بهبود می‌بخشد و باعث تاخیر در تندشدن چربی فرآورده می‌شود اما در حال حاضر مهم‌ترین نقش نیتریت‌سدیم، جلوگیری از رشد باکتری‌های بیماری‌زاست. پس از پژوهش‌های بسیار، نیتریت‌سدیم به‌عنوان تنها عامل ممانعت‌کننده از رشد کلستریدیم بوتولونیوم و فساد در فرآورده‌های گوشتی معرفی شده است. مقدار مجاز این ماده در فرآورده‌های گوشتی 15۶ پی‌پی‌ام است، اما در ایران این مقدار به حداکثر 120 پی‌پی‌ام کاهش یافته است.

نیتروزامین‌ها نیز ترکیباتی هستند که طی فرایند تهیه و حرارت دادن ایجاد می‌شوند. از آنجا که نیتروزامین‌ها به‌عنوان مواد سرطان‌زا شناسایی شده‌اند، تلاش‌هایی برای حذف آنها صورت گرفت، ا&am


ویدیو مرتبط :
یک حقیقت در مورد سوسیس و کالباس