سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



سردار نقدی: شهید همدانی مردانه وارد میدان شد و در کنترل فتنه تردید نکرد


سردار نقدی: شهید همدانی مردانه وارد میدان شد و در کنترل فتنه تردید نکرد

فارس/ رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: در فتنه سال 88 که بسیاری از مدعیان و حتی برخی از حزب اللهی ها هم مردد بودند، سردار همدانی مردانه وارد میدان شد و در کنترل و آرام کردن فتنه تردید نکرد.

سردار محمد رضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین، سردار علی فضلی جانشین و سردار سعید فرجیان زاده معاون هماهنگ کننده سازمان بسیج مستضعفین به همراه اعضای شورای سازمان بسیج با حضور در منزل سردار شهید حسین همدانی با خانواده این شهید دیدار کردند.

در این دیدار سردار نقدی گفت: شهید همدانی حق زیادی بر گردن ما داشت. او در شرایطی که جامعه برای بیداری و آگاهی نیازمند خون تازه بود، جان و خون پاکش را نثار کرد. خداوند این چنین، بندگان خاصش را انتخاب می کند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه چه در دوران دفاع مقدس و چه در دوران پس از آن، رشادت های بسیاری را از شهید همدانی دیده بود، گفت: در فتنه سال 88 که بسیاری از مدعیان و حتی برخی از حزب اللهی ها هم مردد بودند و اگر با جریان فتنه همراه نشدند؛ ساکت مانده و نظاره گر صحنه شدند، ایشان مردانه وارد میدان شد و در کنترل و آرام کردن فتنه تردید نکرد.

وی ابهام و تردید برای حضور و دفاع از دولت قانونی سوریه در آغاز جنگ این کشور را شبیه فتنه 88 دانست و افزود: وقتی جنگ در سوریه آغاز شد، اغلب تحلیلگران و مسئولین برای هر نوع ورود ایران به جریان سوریه ابهام داشتند و امیدی نداشتند که بتوان در حمایت از سوریه وارد این کشور شد و در مقابل دشمنان تکفیری پیروزی به دست آورد.

نقدی در تحلیل جبهه مقاومت و ارزیابی نظام و کشور سوریه در این جبهه اظهار داشت: ایران به عنوان محور مقاومت، با ملتی مصمم و نظامی استوار، محکم ایستاده است، در لبنان و فلسطین هم در چند سال اخیر، یک نیروی عظیم و سازماندهی شده تشکیل شده و در جنگ های تمام عیار چندین بار ارتش رژیم صهیونیستی را شکست داده، در عراق هم با حضور مردم و جوانان انقلابی عراقی در پی فتوای علما، ثابت شد این ملت هم با عزم محکم در جبهه مقاومت نقش آفرینی می کنند؛ اما شرایط سوریه متفاوت بود و کسی این تحلیل را نداشت که در جریان این جنگ، نظام و مردم سوریه حتی بتوانند یک سال هم دوام بیاورند.

وی ادامه داد: در آن شرایط که با هیاهوی رسانه ای و تبلیغاتی قدرت های استکباری حامی تکفیری ها به سرکردگی آمریکا اخبار وارونه ای از سوریه منتشر می شد، شرایط برای ماندن و مقاومت کردن بسیار سخت بود و ایمان قوی لازم بود تا کسی ایستادگی کند. اما امروز شرایط فرق کرده، معما حل شده و ایستادگی و مقاومت ثابت کرده که در سوریه هم می توان پیروز شد. این سند محکمی است بر بصیرت شهید همدانی که از روز اول برای حضور و مقاومت در سوریه لحظه ای تردید نکرد.

وهب همدانی فرزند شهید همدانی در این بخش از دیدار با بیان خاطره ای از پدر خود گفت: در همان اوایل، پدرم از سوریه به ایران آمده بود، روز جمعه در جلسه ای که با حضور همرزمان و افراد مهمی برگزار می شد، پدرم برای اثبات اینکه چرا باید در سوریه باشیم، یک ساعت و نیم صحبت کرد. خیلی حرف ها بود و بعضی ها قانع نمی شدند. پدرم بر تشکیل بسیج مردمی در سوریه تأکید داشت و برای آن تلاش زیادی کرد.

نقدی در تأکید صحبت های فرزند شهید، ادامه داد: نکته مهم این بود که شهید همدانی اهمیت بسیج را به خوبی درک کرده بود و روی این موضوع به درستی کار کرده بود و اگر چه در ابتدا حتی در میان ارتش سوریه هم این فکر، مخالفان زیادی داشت و کارشکنی های زیادی شد، اما ایشان هیچ وقت تردید نکرد و با تمام اخلاص این کار بزرگ را انجام داد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان خاطره ای از راهپیمایی روز 13 آبان سال 88 که در اوج اغتشاشات و درگیری های فتنه آن سال برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به شرایط امنیتی تهران و تهدید گروه های فتنه گر برای راهپیمایی آن روز، اصرار داشتند مراسم در جایی محصور مثل داخل لانه جاسوسی یا ورزشگاه شهید شیرودی برگزار شود. اما در آن شرایط، سردار شهید همدانی با تأکید بر قدرت بسیج و درایت و مدیریت مثال زدنی ایشان راهپیمایی ضد استکباری آن روز، که در تاریخ انقلاب بی سابقه بود و ضربه سختی به جریان فتنه زد برگزار و شرایط را برای راهپیمایی 9 دی آماده شد.

وی اظهار داشت: شهید سردار همدانی، بر این عقیده بود که در سوریه هم باید با همین دیدگاه بسیج مردمی را راه اندازی و تقویت کرد و با همین رویکرد، موازنه قدرت را در سوریه به نفع جبهه مقاومت تغییر داد.

محمد همدانی فرزند دیگر شهید سردار حسین همدانی، یکی از مهمترین ویژگی های پدرش را علاقه، محبت و توجه به خانواده شهدا و جانبازان دانست و بیان داشت: پدرم وقتی در ایران بود به صورت منظم و تقریباً هر روز به دیدار خانواده شهدای مدافع حریم اهل بیت می رفت و از آنها احوالپرسی می کرد.

وی افزود: پس از شهادت پدر این سنت را به همراه مادرم ادامه می دهیم. همین اواخر به دیدار همسر یکی از شهدا رفتیم، متوجه شدم هنوز وسایل خانه در بسته بندی ها مانده و استفاده نشده، وقتی علت را جویا شدیم فهمیدیم، شهید چهار روز پس از ازدواجش به مأموریت رفته و به شهادت رسیده است.

وی ادامه داد: در یک مورد دیگر هم به دیدار خانواده شهیدی رفتیم که شهیدشان مهندس عمران بود و قبل از حضور در سوریه از محل کارهای عمرانی درآمد بسیار بالایی داشت، اما آن کار و همه مواهبش را رها کرده بود و راه جهاد و ایثار و مقاومت را انتخاب و به شهادت رسیده بود.

وهب همدانی در تکمیل حرف های برادرش به محبت زیاد شهید همدانی به روحانیت اشاره کرد و افزود: پدرم بر نقش روحانیت در هدایت و تربیت جامعه تأکید داشتند. ایشان بارها گفتند: مشکل سوری ها این است که از این نعمت بزرگ کمتر بهره برده اند، جوانان سوریه تشنه هدایتند، آماده شنیدن و جهادند، اما روحانیونی که بتوانند این نقش را در سوریه بر عهده بگیرد زیاد نیستند.

وی در تکمیل صحبت های خود، بخشی از صحبت های پدرش را برای جمع بازگو کرد: پدرم می گفت، مثل ماهی که در آب شنا می کند و تصور روشنی از آب حیات بخش ندارد، مردم؛ انقلاب را آنچنان که شایسته آن است درک نمی کنند؛ وقتی بیرون از انقلاب باشید قدر این نعمت بزرگ را بهتر درک خواهید کرد. برای مردم سوریه انقلاب یک پایگاه امن است و اگر مشکلات، اختلافات و درگیری در درون نداشته باشد باعث امنیت و آرامش آنها خواهد بود.

* سردار فضلی: شهید همدانی در مأموریت‌های مستشاری در آفریقا تأثیرات زیادی داشت
در ادامه این دیدار سردار علی فضلی نیز خاطراتی را از سلحشوری و غیرت و اخلاص سردار همدانی بیان و خاطرنشان کرد: تجربه، درایت و تدبیر شهید همدانی از او یک مدیر با بصیرت و هوشمند ساخته بود؛ او در جریان مأموریت های مستشاری در نقاط مختلف جهان به ویژه آفریقا تأثیرات زیادی داشت و منشأ خیر و برکت فراوانی برای انقلاب و اسلام شد.

سردار نقدی، صبر، استقامت و ایستادگی مثال زدنی شهید همدانی را ویژگی بارز شخصیتی وی دانست و تصریح کرد: اصل روحیه صبور، مقاوم و مجاهد شهید همدانی به صبر همسر ایشان در منزل بر می گشت، اگر این صبوری و ایستادگی همسر ایشان در منزل نبود زمینه برای بروز حماسه و صبر از شهید سردار همدانی با این گستردگی ایجاد نمی شد. افراد بسیاری هستند که خودشان اهل صبر و مجاهدت اند ولی به دلیل محذورات در منزل، این خصوصیات ظهور و بروز پیدا نمی کند.

همسر سردار شهید همدانی در انتهای جلسه خاطراتی را از آخرین دیدار اعضای خانواده با شهید بیان کرد و گفت: شهید همدانی در آخرین روزها قبل از رفتن، همه کارهایش را سر و سامان داد. ترکیب وسایل اتاق کارش در منزل را تغییر داد، جانماز و عبایش را که همیشه گسترده بود جمع کرد، حتی چمدانی که برای سفرش آماده کرده بود را سبک کرد و لباس های گرم و بعضی از وسایلش را زمین گذاشت. می گفت اینها نیاز نیست. اصرار کردم اما باز نپذیرفت و گفت به این وسایل نیازی نمی شود و با نورانیتی که از همیشه بیشتر بود با تک تک اعضای خانواده خداحافظی کرد.

وی ادامه داد: روز آخر کمی کسالت داشت، توصیه کردم ایشان استراحت کنند. بعد از مدتی که گذشت متوجه شدم به جای اینکه برای استراحت به اتاق برود، در گوشه دیگر خانه، فریزر را تمیز کرده است. حاج حسین (شهید همدانی) به دخترم گفت «این بار بابا شهید می شود».

همسر شهید آخرین گفتگوهای خود با شهید همدانی را حکمت آمیز دانست و گفت: از ایشان پرسیدم اگر شهید شدید مرا هم شفاعت می کنید؟ گفت «بله». انگشترهایش را به من داد و سبکبار رفت و به آرزویش رسید. او یک همسر مهربان، یک پدر خوب و یک دوست بی نظیر بود.

در انتهای دیدار سردار نقدی قاب تصویری از ملاقات سردار شهید همدانی با مقام معظم رهبری را به خانواده شهید هدیه کرد.


ویدیو مرتبط :
چرا ایران وارد نبرد سوریه شد؟ از زبان سردار شهید همدانی