علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



رازهای تعویق پیاپی تعیین اپراتور برای بندر شهید رجایی


به گزارش خبرنگار مهر، موضوع تعیین اپراتور برای بندر شهیدرجایی به یکی از چالش‌های امروز بخش دریایی کشور تبدیل شده است، چرا که هنوز پس از گذشت دو سال، سرانجام تعیین اپراتور برای این بندر مهم مشخص نیست و همچنان سازمان بنادر و دریانوردی تاریخ‌های متفاوتی را برای برگزاری مزایده تعیین اپراتور اعلام می‌کند.

از سوی دیگر بخش خصوصی همواره گله مند است که دولت توانمندی‌های این بخش را باور ندارد، به همین جهت شرکت‌های شبه دولتی بیشترین نقش را در بنادر ایران ایفا می‌کنند. در واقع جامعه بندری ایران پس از گذشت سال‌ها هنوز نتوانسته جایگاه واقعی خود را به دست آورد و نه تنها دولت بلکه نهادهایی که به عنوان حمایت کننده بخش خصوصی هستند هم تاکنون نتوانسته‌اند منافع این بخش را تامین کنند.

دولت یازدهم از ابتدای روی کار آمدن همواره بر نقش کلیدی بخش خصوصی تاکید داشت و انتخاب دو نفر از مسئولان مهم که از پارلمان بخش خصوصی آمده بودند، در سمت‌های مهم دولتی هم موجب امیدواری بخش خصوصی شده بود. عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی هم همواره در سخنان خود تاکید زیادی را بر فعالیت بخش خصوصی و سرمایه گذاری‌های خصوصی دارد و معتقد است که دولت پول کافی برای انجام پروژه‌ها را ندارد و باید بخش خصوصی وارد حوزه های زیرساختی شود اما با گذشت دوسال هنوز، بخش خصوصی نتوانسته جایگاهی را در پروژه‌های بزرگ به خصوص در بخش دریایی به دست آورد.

یکی از موضوعات مهم به غیر از حمایت دولت، نهادهای متشکل از شرکت‌های خصوصی هستند که می‌توانند از حق این بخش در مقابل دولت و شبه دولتی‌ها دفاع کنند اما تاکنون این انجمن‌ها هم نتوانسته‌اند کاری را از پیش ببرند و شرکت‌های خصوصی گلایه دارند که منافع آنها در انجمن‌ها پیگیری نمی‌شود.

در این رابطه محسن صادقی فر دبیر انجمن پایانه داران بنادر ایران در گفتگو با مهر در پاسخ به این پرسش که برخی شرکت‌ها گلایه دارند به دلیل حضور دولتی‌ها در این انجمن، منافع بخش خصوصی تامین نمی‌شود؟ گفت: انجمن حافظ منافع بخش خصوصی است و اگر گلایه این است که بنده قبلا در سازمان بنادر فعالیت داشتم، باید بگویم که به عنوان دبیر در این انجمن حضور دارم و دبیر هم اختیارات خاصی ندارد.

وی با بیان اینکه اعضای هیات مدیره انجمن هم همگی بخش خصوصی هستند، اظهار داشت: الان هیات مدیره هم چندان موافق سیاست‌های سازمان بنادر و دریانوردی نیست، بنابراین اینکه برخی دولتی‌ها در این انجمن حضور دارند تاثیری بر عملکرد انجمن نمی‌گذارد.

صادقی فر با اعلام اینکه ما حافظ منافع همه شرکت‌ها در انجمن هستیم و به موقع با مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی مذاکره کرده و از منافع عمومی حمایت می‌کنیم، افزود: البته برخی شرکت‌های خصوصی که گلایه داشتند، به آنها پاسخ دادم که بهتر است مشکل خود را مطرح کنند تا ما پیگیر باشیم اینکه در گذشته به عنوان معاون سازمان بنادر فعالیت می کرد و نسبت به مشکلات این بخش آشنا هستم دلیل نمی‌شود که این مشکلات را در سازمان بنادر پیگیری کنم بلکه باید تقاضا به ما داده شود تا پیگیر آن باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که دوره تشکیل این انجمن در سال ۱۳۸۸ بیشتر به‌واسطه برگزاری مزایده ترمینال اپرتوری بندر شهید رجایی بوده اما هنوز اقدامی دراین خصوص انجام نگرفته است؟ گفت: برگزاری مزایده ترمینال اپراتوری بندر شهید رجایی، یکی از آیتم‌های تشکی این انجمن بود، در همان سال‌ها هم یک تیمی متشکل از ۷ تا ۸ شرکت بخش خصوصی تشکیل شد و شرکتی تحت عنوان گروه پرشین پایانه کانتینر به تاسیس رسید.

صادقی فر ادامه داد: در این انجمن، هرکدام از شرکت‌های بخش خصوصی سهمی داشتند و بنا داشتند تحت عنوان یک اپراتور قوی وارد مزایده شوند، البته تشکیل این شرکت در زمان مسئولیتم در سازمان بنادر بود و حتی برای تشکیل این شرکت به آنها توصیه کردم اما مشکل این بود که شرکت‌ها با یکدیگر رقابت داشتند و همین مشکل ایجاد کرد.

دبیر انجمن پایانه داران بنادر ایران افزود: این شرکت هنوز هم وجود دارد و یک میلیارد تومان در آن سرمایه گذاری شده و قصد داریم در نخستین جلسه در سال آینده، در مورد انحلال آن تصمیم گیری کنیم. البته باید در نظر داشت که اگر بخواهیم شرکت‌ها در مزایده حضور یابند، باید مزایده‌ای از سوی سازمان بنادر برگزار شود.

وی با بیان اینکه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوری هم در جلسات اعلام کرده است که در حال آماده سازی اسناد برگزاری مزایده هستیم، گفت: برگزای مزایده در سه ترمینال انجام می‌شود که ترمینال یک و دو در مرحله اول به مزایده گذاشته می‌شود و پس از آن ترمینال سه که فعلا در  حال ساخت است، در سال ۹۶ به مزایده گذاشته می‌شود تا ساخت و تجهیز این بندر از سوی برنده مزایده انجام شود.


ویدیو مرتبط :
رشد ترانزیت پنبه در بندر شهید رجایی