جدیدترین آمار مبتلایان به ایدز در ایران اعلام شد/ مردان بیشترین قربانیان این ویروس کشنده


هشدارهای اخیر مسئولان وزارت بهداشت نسبت به افزایش مبتلایان به ایدز، این بار پرده از تازه ترین آمار ابتلا به این بیماری عفونی خطرناک آن هم در میان نوجوانان و جوانان برداشت.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ایدز ، بیماری عفونی بدون درمان قطعی و بدون واکسنی موثر، بیماری که طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی هرساله عده زیادی را به کام مرگ می کشد و هم اکنون نیز بالغ بر 42 میلیون نفر در جهان مبتلا به این بیماری هستند که به علت داشتن ماهیتی پنهان و موزی معمولا پس از ده سال و با نشانه هایی همچون سرماخوردگی های طولانی، تب های بی مورد، مکرر و نظایر آن بروز می کند.

هم اینک ویروس ایدز در  اغلب کشورها بیش از پیش جولان می دهد به گونه ای که شناسایی روز افزون موارد جدید ابتلا ، جامعه جهانی را با نگرانی های جدی مواجه کرده ، تا جایی که  طی چند روز اخیر هشدار های مکرر وزارت بهداشت در تریبون های مختلف خبری مبنی بر کاهش سن ابتلا به ایدز و گسترش این بیماری در جامعه سرو صدای زیادی به پا کرده و وزیر بهداشت خواستار رسیدگی و همکاری فوری سایر مسئولان و وزارتخانه ها برای اجرای برنامه های کنترلی ویژه در این مورد شد.

70 درصد از مبتلایان به ایدز از بیماری خود بی خبرند 

پروین افسر کازرونی رییس اداره کنترل ایدز و بیماری های آمیزشی وزارت بهداشت  با اعلام جدیدترین آمار مبتلایان شناسایی شده ایدز در کشور افزود: طبق این آمار هم اکنون 30 هزار و 727 مورد یعنی تنها 30 درصد از کل مبتلایان به ایدز در کشور از سال 93 تا ابتدای دی ماه 94 شناسایی شده اند و این درحالی است که متاسفانه 70 درصد بقیه افراد از بیماری خود بی خبر هستند و آماری از سایر مبتلایان در دست نیست.

به گفته وی 85 درصد از کل موارد شناسایی شده مبتلا به ویروس ایدز مردان و 15 درصد مابقی آن ها زنان هستند و به طور کلی 67 درصد در اثر اعتیاد تزریقی و 18 درصد بوسیله آمیزش جنسی دچار این بیماری مهلک شده اند.

متاسفانه در مقایسه با سال 93، میزان ابتلای زنان 41 درصد افزایش داشته  و هم اکنون در گروه بندی سنی از میان 30 درصد مبتلایان شناسایی شده 4 درصد زیر 15 سال ، 2 درصد 15 تا 19 سال و 55 درصد سنین 21 تا 35 سال را تشکیل می دهند.

رییس اداره کنترل ایدز و بیماریهای آمیزشی وزارت بهداشت همچنین با بیان اینکه طی سالهای گذشته اقدامات انجام شده برای کنترل و پیشگری از ایدز ناکافی بوده، گفت: افزایش تعداد مبتلایان به ایدز گواه این مدعا است و با توجه به کاهش سن ابتلا ، وزارت آموزش و پروش و آموزش عالی نیز باید در کنار وزارت بهداشت بیش از پیش و جدی تر از قبل نسبت به افزایش آگاهی و فرهنگ‌سازی به منظور پیشگیری از بروز این بیماری ویروسی تلاش کنند.

راه اندازی دو باشگاه سلامت جوانان به منظور پیشگیری از ابتلا به ایدز 

در ادامه، حاج میر اسماعیل رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اجرای چند طرح استراتژیکی به منظور کنترل ایدز، از سوی وزارت بهداشت که در 4 اسفند 94 تصویب شد،  اظهار داشت: طبق این برنامه  امروز 2 باشگاه سلامت به منظور پیشگیری از رفتارهای پرخطر نوجوانان و جوانان در ابتلا به ایدز از سوی این دانشگاه و در منطقه یافت آباد تهران واقع در خیابان 14 معصوم افتتاح شد و از امروز آماده ارائه خدمات مشاوره بالینی و مشاوره خانواده به عموم افراد است.

وی تصریح کرد: یکی از مراکز فوق مختص ارائه خدمات مشاوره ای و روانشناسی بالینی به بانوان و مرکز دیگری که دقیقا درکنار این باشگاه قرار دارد، ویژه خدمت رسانی به آقایان است که در هر دو مرکز روانشناسان بالینی، یک روانپزشک و تیم کارشناسان روانشناسی استقرار دارند و در صورت  نیاز به اقدامات تخصصی تر، فرد و یا بیمار را به مراکز درمانی و متخصصین مربوطه، ارجاع می دهند، البته تمام خدمات این دو مرکز کاملا رایگان است.

گفتنی است؛ استفاده از مواد محرک، افزایش رفتارهای پرخطر و هیجانی و نظایر آن مهمترین دلیل گسترش ایدز در میان جوانان و نوجوانان است .

با توجه به آمار روبه رشد ابتلا به ایدز به ویژه در میان جوانان و نوجوانان، آیا صرفا راه اندازی باشگاه های سلامت برای کنترل بیماری کفایت می کند؟ بهتر نیست سایر مسئولان و وزارتخانه ها بیش از بیش به یاری وزارت بهداشت آیند؟ 

گزارش از فرشته برزگری 

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
‫سیگار از ویروس ایدز کشنده‌تر است‬‎