علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



هر دو ماه تولید یک رادیوداروی جدید در بیمارستان رضوی مشهد


به گزارش ایرنا، دکتر سعید هاشم زاده روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: بیمارستان فوق تخصصی رضوی از ششم اسفند جاری کار تولید رادیودارو را آغاز کرده است.
وی ادامه داد: ماده رادیواکتیو توسط دستگاهی به نام 'سیکلوترون' تولید می شود و یک سری سلولهای خاص به نام 'هاتسل' این ماده رادیواکتیو را با یک مولکول دیگر ترکیب می کنند و به این ترتیب رادیودارو تولید می شود.
رئیس بیمارستان فوق تخصصی رضوی مشهد گفت: این رادیودارو برای تصویربرداری 'پت سکن' مورد استفاده قرار می گیرد که از حدود یک سال و نیم پیش در این بیمارستان رضوی فعال بوده اما رادیوداروی مورد نیاز آن با صرف هزینه زیاد از تهران تامین می شد.
وی افزود: راه اندازی سیکلوترون و تولید رادیودارو با وجود همه محدودیتها و تحریمهای ظالمانه و اتکا به توانمندیهای داخلی تولید شد.
دکتر هاشم زاده ادامه داد: با راه اندازی سیکلوترون بیمارستان رضوی قادر شد طیفی از رادیوداروها را در خود بیمارستان تولید نماید و علاوه بر نیاز مردم در خراسان رضوی، نیاز استانهای دیگر به تصویربرداری پت سکن را نیز تامین کند.
وی گفت: یکی از ویژگیهای بخش پزشکی هسته ای یا سیکلوترون این بیمارستان وجود آزمایشگاه کنترل کیفیت منحصر به فرد آن است و به بیماران و پزشکانی که پت اسکن را به مریض تجویز کردند این اطمینان داده می شود که دارو در شرایط کاملا مطمئن و با استانداردهای پذیرفته شده بین المللی تولید شده است.
او افزود: از داروی تولید شده توسط دستگاه سیکلوترون نمونه برداری انجام می گیرد و این نمونه توسط آزمایشگاه از نظر میزان تششع، ماده رادیواکتیو و سالم بودن ملکولهای دیگر که باید در کنار این ماده رادیواکتیو در رادیودارو باشد کنترل و سپس به مریض تزریق می شود.
رئیس بیمارستان فوق تخصصی رضوی مشهد بیان کرد: قبل از راه اندازی دستگاه سیکلوترون هزینه های جانبی در خرید و انتقال رادیودارو برای بیمارستان رضوی بسیار گران بود اما با خودکفایی این بیمارستان در راه اندازی سیکلوترون هزینه ها در تولید رادیودارو به 50 درصد کاهش یافته زیرا فقط مربوط به خریداری مواد اولیه، یک سری کیتهای وارداتی و آب غنی شده است.
وی با بیان اینکه سه مرکز تولیدکننده رادیودارو و سه مرکز پت اسکن در کشور وجود دارد افزود: از سه مرکز پت اسکن، دو مرکز از جمله بیمارستان رضوی قادر هستند داروی مورد نیاز خود را تولید کنند.
رئیس بیمارستان فوق تخصصی رضوی گفت: 90 درصد مصرف رادیوداروهای این بیمارستان در حوزه تومور و سرطان است و این مرکز ماهانه توانایی تولید رادیودارو برای هفت هزار بیمار را دارد.
دکتر هاشم زاده افزود: دستگاه سیکلوترون این بیمارستان توانایی تولید طیفی از داروها را در 24 ساعت دارد و با رعایت قوانین و استانداردهای بین المللی تحت نظارت یک تیم ایتالیایی رادیودارو را تولید می کند.
وی اظهار کرد: نخستین رادیوداروی تولید شده در بیمارستان رضوی 'اف.دی.جی' است که این دارو در کشورهای مجاور از جمله ترکیه تولید می شود اما در آینده نزدیک رادیوداروی دیگری به نام 'پی.اس.ان.ای' نیز در بیمارستان رضوی مشهد تولید می شود که برای تشخیص و درمان سرطان پروستات کاربرد دارد و اقدامی منحصر به فرد در خاورمیانه خواهد بود.
رئیس بیمارستان فوق تخصصی رضوی گفت: حوزه پزشکی هسته ای این بیمارستان رشد سریعی داشته و بهترین سخت افزارها و تجهیزات در این زمینه گردآوری کرده و همچنین تلاش می شود طی پنج سال آینده از دستگاههای نسلهای جدید با تکنیکهای نوین در این حوزه بهره گرفته شود.
دکتر هاشم زاده در خصوص آموزش نیروی انسانی برای کار با دستگاه سیکلوترون نیز گفت: در طول زمان آماده سازی سیکلوترون برای راه اندازی، آموزش نیروی انسانی ماهر برای آشنایی کار با دستگاه سیکلوترون، رادیودرمها و شیوه های تولید دارو و همیچنین تکنیکهای تصویربرداری با پت اسکن از طریق اعزام گروههای تخصصی به خارج از کشور یا دعوت از متخصصان خوب این رشته از خارج کشور از جمله اتریش، ایتالیا و آلمان انجام گرفت.
وی افزود: برای تولید رادیودارو و تامین تجهیزات و وسایل مورد نیاز آن 200 میلیارد ریال هزینه شد اما هزینه پت اسکن برای هر بیمار براساس تعرفه دولت در بیمارستان رضوی مشهد حدود 30 میلیون ریال است.
رئیس بیمارستان فوق تخصصی رضوی گفت: از ششم اسفند جاری تاکنون در بیمارستان رضوی 28 بیمار با داروی تولیدی دستگاه سیکلوترون، پت اسکن شده اند؛ همچنین از کشورهای همسایه درخواستها برای دریافت خدمات پزشکی هسته ای از بیمارستان رضوی انجام شده است.
دکتر هاشم زاده با بیان اینکه افزایش پوشش دهی پت اسکن کاملا به تولید رادیودارو توسط دستگاه سیکلوترون وابسته است افزود: این بیمارستان ظرفیت بالایی برای تولید رادیودارو دارد و می تواند دایره خدمات پت اسکن و حوزه پزشکی هسته ای خود را گسترش دهد.
وی اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی در مورد توسعه پت اسکن و کمک به مردم در جهت بهره گیری بیشتر از همین تکنیک این است که هنوز استانداردهای مشخصی از سوی شرکتهای بیمه گذار برای آن تعریف نشده بنابراین بهتر است هر چه زودتر پت اسکن جزو تعهدات بیمه قرار گیرد تا مشکل بیماران حل شود.
بیمارستان رضوی مشهد وابسته به آستان قدس رضوی است.
7489/1858/1772

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
قفسه متحرک برقی الکترونیک-بیمارستان رضوی مشهد