فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



نام 33 نفر از مشاهیر ایران در لیست مشاهیر جهان


پروفسور سعدالله نصیری قیداری،روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا در گندمان چهارمحال و بختیاری افزود:یکی از برنامه های سازمان یونسکو ثبت و درج نام بزرگان جهان در لیست مشاهیر است.
به گفته وی،ایران نیز تاکنون موفق به ثبت و درج نام 33نفر از مشاهیر خود در لیست مشاهیر جهانی در سازمان یونسکو شده است.
وی گفت:در سال 2015 نیز در کنفرانس عمومی این سازمان نام سه دانشمند دیگر ایرانی در لیست مشاهیر جهان به ثبت رسید.
نصیری قیداری افزود:نام محمد زکریای رازی ،شیخ محمود شبستری مولف گلشن راز و سید مرتضی علم الهدی به عنوان دانشمند و فیلسوف ایرانی در لیست مشاهیر جهانی یونسکو ثبت شد.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران افزود:ایران چهره های بزرگی به عنوان مشاهیر برای ثبت در لیست جهانی یونسکو دارد و این کمیسیون به تدریج پرونده های این مشاهیر ایرانی برای ثبت در لیست جهانی قرار می گیرد.
وی گفت:پس از ثبت و درج نام این مشاهیر در لیست مشاهیر بزرگ جهان،برنامه های مختلفی در سطح ملی و بین الملل از جمله چاپ آثار و برنامه های بزرگداشت برگزار می شود.
دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران ،درباره ثبت برخی از مواریث فرهنگی ایرانی به نام سایر کشورها در سازمان یونسکو نیز به خبرنگار ایرنا گفت:ورزشی مانند چوگان از سوی کشور آذربایجان با اسم اسب آذری به ثبت رسیده است و ایران نیز می تواند این ورزش را با اسب ترکمن یا نژادهای دیگر ثبت کند و از این بابت نگرانی وجود ندارد.
نصیری قیداری گفت:همه دنیا می دانند که کشورهایی که در منطقه ایجاد شده است،در گذشته بخشی از خاک ایران بود و این مواریث، یادگار اجداد ایرانیان است.
وی گفت:ایران نیز به دنبال این است که ورزش تاریخی و باستانی چوگان با اسب ترکمن یا نژادهای دیگر به نام ایران در یونسکو ثبت کند.
نصیری اظهار داشت:اینکه نان 'لواش 'به نام کشور دیگری در جهان ثبت شود ،ایران نیز می توان نوع دیگری از این نان را به نام خود ثبت کند.
وی تاکید کرد:ایران به اندازه کافی و حتی تا 50 سال آینده ، پرونده برای ثبت میراث فرهنگی ملموس و ناملموس، طبیعی ،تاریخی و ابنیه در سازمان یونسکو دارد اما سهمیه ثبت در یونسکو برای کشورها محدود است.
به گزارش ایرنا،این مقام علمی کشور برای دیدار از منطقه زیست کره تنگ صیاد - سبزه کوه به چهارمحال و بختیاری سفر کرده بود.
2097 /1484

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
مشاهیر معاصر ایران