فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



چهارشنبه سوری در لوکیشن «قرعه»/تاب معروف دفتر سیروس مقدم در سریال نیک‌نژاد


خبرگزاری فارس- گروه رادیو و تلویزیون:عصر یک روز زمستانی که حالا دیگر بوی بهار را دارد راهی لوکیشن سریالی می‌شویم که تصمیم‌های متغیری درباره زمان پخشش گرفته شد و در حالیکه فقط دو روز به نوروز مانده بود،اعلام شد که گزینه قطعی برای نوروز شبکه سه است. ساخت سریال‌های مناسبتی به تنهایی تعجیل و نگرانی را در دل سازندگان ایجاد می‌کند،حال این را هم در نظر بگیرید که یک سریال نوروزی نباشد و دو روز مانده به پخش قسمت اول این موضوع به سازندگانش اعلام شود. دقیقا حال و شرایطی که در بالا به آنها اشاره شد حال و روز این روزهای گروه تولید سریال «قرعه» است که به تهیه کنندگی محمود اتحادی و کارگردانی برزو نیک نژاد هر شب از شبکه سه سیما بروی آنتن می‌رود.

جابه‌جایی سریال‌های نوروزی

اوایل که «قرعه» را یکی از سریال‌های نوروزی نامگذاری کردند،هنوز هیچ چیز مشخص نبود. اما این تصمیم به سرعت تغییر کرد و بعد از دو ماه دوباره این تصمیم قطعی رنگ دیگری به خود گرفت و در همان دو روز باقی مانده به سال 95 به یکباره اعلام شد که «قرعه» سریال نوروزی شبکه یک است و بعد از چند ساعت شاهد جابه جایی این سریال با «بیمار استاندارد» در شبکه یک و سه بودیم.

چهارشنبه سوری با «قرعه»

از آنجایی که آدرس کمی پیچیده است،برای رسیدن به لوکیشن امروز گروه تولید باید کمی بیشتر بگردیم،اما رانندگی زیر باران،کار را دشوار کرده است. امروز آخرین سه شنبه سال 94 و به عبارتی همان چهارشنبه سوری است.

 

صحنه‌ای که بسیار آشناست!

خانه‌ای در دیباجی جنوبی محل تصویربرداری است. گروه تولید به طور پراکنده در حیاط راه می‌روند. برزو نیک نژاد در ایوانی که درست سمت راست در ورودی قرار دارد و با چند پله از حیاط جدا شده، مشغول راه رفتن و با تلفن صحبت کردن است.

کمی آنطرف‌تر یک میز و چند صندلی قهوه‌ای رنگ قرار دارد که در دو طرف پنجره کناری آن دو شیر سفید سنگی واقع شده است.بعد از سلام و خوشامدگویی ایوان را تا انتها می‌روم که به یک فضای دایره‌ای شکل می‌رسم. میز و صندلی‌هایی فلزی و سفید رنگ با روکش صورتی توجهم را جلب می‌کند که به شدت برایم آشنا است و با کمی تفکر یادم می‌افتد که این میز و صندلی‌ها را بارها در دفتر سیروس مقدم دیده‌ بودم. از عوامل درباره صحت این موضوع می‌پرسم که حدسم را تائید می‌کنند.

 

ضبط قسمت 7 و 8 در منزل فتحی

با یکی از عوامل گروه که صحبت می‌کنم متوجه می‌شوم امروز قرار است تا قسمت‌های 7 و 8 این سریال را مقابل دوربین ببرند.این خانه که حوالی دیباجی شمالی است نیز منزل فتحی با بازی غلامرضا نیکخواه است.امروز در این لوکیشن بازیگرانی چون: غلامرضا نیکخواه،پرستو گلستانی،سحر ولدبیگی،نسرین نصرتی،فروغ قجابگلی،صفا آقاجانی،سارا همتی،اشکان اشتیاق و ... قرار است به ایفای نقش بپردازند.

اتاق گریم و لباس در حیاط پایینی

انتهای ایوان با گذراندن چند پله به حیاط اصلی می‌رسد.کمی که نگاه می‌کنم چشمم به یک حیاط دیگر و یک باغچه درست در پایین حیاط اصلی می‌افتد. این حیاط با فاصله 10 پله از حیاط اصلی جدا می‌شود. از پله‌ها پایین می‌روم که در مسیر نسرین نصرتی و پرستو گلستانی را می‌بینم که از اتاق گریم و لباسی که در حیاط پایینی قرار دارد،به سمت حیاط اصلی می‌روند.یک باغچه کوچک و البته با صفا در این حیاط دیده می‌شود که طراوت خاصی را به این فضا داده است.

گلستانی:در تلویزیون بیشتر انتخاب کننده هستم

پرستو گلستانی بازیگر نقش آذر در این سریال درباره حضورش در «قرعه» می‌گوید:از همان ابتدا طی صحبت‌هایی که با برزو نیک نژاد داشتم، به این نتیجه رسیدیم که نقش آذر در میان اهالی این محله کمی متفاوت از سایرین باشد،اما در عین حال اصلا به سمت بدجنسی نرود و تمام رفتارهایش بیشتر از روی سادگی باشد و عمدی در آنها دیده نشود.

وی ادامه می‌دهد:همانطور که می‌دانید در این سالهای اخیر در تلویزیون خیلی کم کار کرده‌ام، نمی‌گویم پیشنهادهایم کم است چراکه پیشنهاد دارم، اما آنچه مدنظرم هست، کمتر پیشنهاد می‌شود چراکه در مدیوم تلویزیون بیشتر انتخاب کننده هستم.

حوضی بدون ماهی

بعد از تماشای حیاط و باغچه زیبایش از پله‌ها بالا رفته و خود را به حیاط اصلی می‌رسانم. در نگاه اول حوضی آبی رنگ که درست وسط حیاط قرار دارد،توجهم را به خود جلب می‌کند تا جایی که به سمتش رفته و با دقت داخل حوض را نگاه می‌کنم که البته خبری از ماهی قرمز نیست و فقط کمی آب در این حضو ریخته‌اند.

تاب گوشه حیاط؛تداعی حضور سیروس مقدم در «قرعه»

کمی جلوتر از این حوض،یک تاب سفید رنگ در گوشه‌ای از حیاط قرار گرفته است که با روکشی از گل‌های صورتی پوشیده شده است.پرستو گلستانی روی این تاپ نشسته و در حال استراحت بین سکانس است.در ادامه همان میز و صندلی‌هایی که اشاره شد، این تاب هم از ایوان دفتر سیروس مقدم به اینجا آمده تا حال و هوای حضور این کارگردان کاربلد را برای مردم تداعی کند.جالب است بدانید این تاب یکی از آکسسوارهای جذاب در دفتر مقدم به شمار می‌رود.

اتاق ترشی اندازی در انتهای حیاط

دقیقا پشت این تاب یک اتاق شیشه‌ای بزرگ دیده می‌شود که با میله‌های فلزی پوشیده شده است.در این اتاق کمی باز است و مشخص است که برخی از وسایل صحنه را در آن قرار داده‌اند،علاوه بر این اینجا اتاق درست کردن ترشی‌های سوری خانم با بازی فروغ قجابگلی است.بعد از اینکه حیاط را دیدم، برای شروع تصویربرداری توسط گروه تولید وارد خانه می­شوم. برخی از بازیگران در ایوان و دور میز قهوه­ای رنگ نشسته­اند و مشغول تمرین و دورخوانی سکانس بعدی هستند که بعد از چند دقیقه همگی به داخل آشپزخانه که یک در آن رو به ایوان و در دیگرش داخل خانه باز می‌شود،می­روند و دور میز آشپزخانه نشسته و ادامه دورخوانی را از سر می‌گیرند.

نیک نژاد: صیانت خانواده در همه آثارم نقش پررنگی دارد

در همین فرصت با برزو نیک نژاد درباره آخرین ساخته‌اش هم کلام می‌شوم.کارگردان سریال «قرعه» درباره ساخت اولین سریال نوروزی خود می‌گوید:طرح این سریال در راستای کارهایی بود که تا به حال ساخته بودم و به دلیل پررنگ بودن صیانت خانواده در آن برایم از همه چیز مهمتر بود.

وی درباره حضور الهام غفوری در این سریال به عنوان تهیه کننده اصلی ادامه می‌دهد: خانم غفوری مدیر پروژه این سریال هستند و حضورشان پشتوانه محکمی برای ما است و از راهنمایی‌هایشان استفاده می‌کنیم.

 

خانه‌ای قدیمی حوالی دیباجی شمالی

بعد از گفت‌وگویم با نیک نژاد و برای دیدن سکانسی که قرار است الان مقابل دوربین رود،وارد خانه می‌شوم.راهروی ورودی در را که می‌گذرانم، به سالنی کوچک می‌رسم که میز گرد قهوه‌ای رنگ به همراه چند صندلی درست وسط سالن واقع شده است.روی میز یک گلدان و رومیزی که از ترکیب چند رنگ است،دیده می‌شود.انتهای این سالن توسط پله‌هایی که به سمت پایین می‌رود به زیر زمین می‌رسد.گوشه سمت چپ سالن را می‌بینم که با پیمودن پله‌هایی تقریبا طولانی به طبقه دو ساختمان متصل می‌شود که در حال حاضر صاحب خانه در آن زندگی می‌کند.خانه فتحی یک خانه قدیمی است که حتی پله و راه پله‌هایش نیز به همان سبک قدیمی و گچی ساخته شده است.

کات؛به دلیل صدای بلند ترقه

بازیگران بعد از مدتی دورخوانی، به یکی از اتاق‌های پذیرایی از مهمان می‌آیند. در این سالن دو در وجود دارد که هر دو به سالن مهمان منتهی می‌شوند،منتهی سالن مهمان توسط یک مبل راحتی به دو اتاق مجزا تقسیم شده است. وارد اتاق مهمان می‌شوم،یکدست مبلمان کرم قهوه‌ای،تلویزیون،درختی مصنوعی،گرامافون روی میز،دو قاب عکس روی دیوار،سماور طلایی،پرده‌های مخمل و ... از اجزای تشکیل دهنده این اتاق هستند.کارگردان همانطور که متن این قسمت را در دست دارد،با بازیگران درباره لحن و نوع بیان دیالوگ‌هایشان صحبت می‌کند و نکاتی را به آنها می‌گوید.قرار است تا در این سکانس بخشی از مراسم خواستگاری پسر آذر خانم(پرستو گلستانی) از دختر سوری خانم (فروغ قجابگلی) ضبط شود و به همین دلیل روی میزی که جلوی مهمان‌ها است،میوه و شیرینی ناپلئونی به چشم می‌خورد. نیک نژاد روی بخش‌های طنز بین دیالوگ‌ها تاکید خاصی دارد که به بازیگران نیز می‌گوید.برخی اوقات به خاطر صدای بلند ترقه کارگردان مجبور به کات دادن می‌شود.

 

ولدبیگی:نیک نژاد فرم کاری خاص خود را دارد

سحر ولدبیگی بازیگر نقش مرجان درباره بازی خود در این سریال نوروزی می‌گوید:جذابیت این سریال این بود که نیک نژاد فرم کاری مخصوص به خود دارد و من تا به حال این شیوه از کار کردن را تجربه نکرده بودم.مهمتر از آن قرار &#


ویدیو مرتبط :
بازیگری سیروس مقدم در سریال میکائیل