علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



تاثیرات ژئوپلیتیكی اینترنت اشیا/ تغییر در الگوهای همکاری و منازعه


گروه بین الملل- مهدی پورحسنی: اینترنت اشیا به اشیاء و وسایلی گفته می شود كه به شبكه اینترنت و یا اینترانت وصل شده و می توان آن وسایل را توسط برنامه های كاربردی موبایل و یا تبلت ها كنترل نمود.

طبق تعاریف ارائه شده عبارت اینترنت اشیا نخستین بار  در سال 1999 توسط كوین اشتون بكار رفت و در آن جهانی توصیف شد كه در آن هر چیزی از جمله اشیا بی جان برای خود هویت دیجیتال دارند و كامپیوترها این قابلیت را دارند كه این اشیا را مدیریت  نمایند.

در واقع  اینترنت اشیا فناوری مدرنی در دنیای مجازی است كه هر موجودی اعم ازجامدات، گیاهان، حیوانات و انسانها قابلیت ارسال اطلاعات از طریق شبكه های ارتباطی اعم از اینترنت و یا اینترانت را داشته باشند.

تحلیل گران پیش بینی می كنند كه اینترت اشیا مانند انقلاب صنعتی جهان را متحول خواهد كرد. سوال اصلی این است كه  آیا این فناوری بر حوزه ژئوپلیتیكی نیز تاثیرگذار خواهد بود؟

 به نظر می رسد یكی از ابعاد مهم مطالعه و تحقیق در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و فضای مجازی ابعاد ژئوپلیتیكی آن باشد زیرا ژئوپلیتیك به بررسی ارتباط بین فضا و سیاست می پردازد و فضای مجازی به عنوان یك فضای مشاع بین بازیگران سیاسی و به خصوص دولت ها در نظر گرفته می شود.

هر كدام از این بازیگران سعی دارند نقش بیشتری را به خود اختصاص داده و منزلت استراتژیك خویش را ارتقا دهند. اینترنت اشیا بر بخش های گوناگون تاثیر می گذارد.

تاثیر اینترنت اشیا بر بخش های گوناگون طی چند سال آینده را می توان به صورت زیر صورت بندی کرد.

بخش تولید: 35درصد از تولید كنندگان ازسنسورهای هوشمند استفاده می كنند. 10% از تولید كنندگان قرار است طی یك سال آینده از این سنسور استفاده نمایند و 8% آنها طی سه سال اقدام به این كار اقدام خواهند نمود.

بخش حمل ونقل: بیش از 220 میلیون  وسیله نقلیه تا سال 2020 به اینترنت متصل خواهد شد.

بخش نظامی: هزینه های هواپیماهای بدون سرنشین تا سال 2020 به 8.7 میلیارد دلار خواهد رسید.

بخش كشاورزی: 75 میلیون دستگاه و ماشین در بخش كشاورزی در سراسر جهان تا سال 2020 به اینترنت اشیا متصل خواهند شد.

بخش زیر ساخت شهری: شهرداری ها هزینه های اینترنت اشیا را تا سال 2019 به 133 میلیارد دلار خواهند رساند.

بانك ها: هم اكنون حدود 3 میلیون دستگاه ای تی ام در سراسر جهان نصب شده است.

بخش نفت و گاز و معدن: حدود 5.4 میلیون دستگاه تحت عنوان اینترنت اشیا در سایت های استخراج نفت تا سال 2020 فعال خواهد شد.

خانه هوشمند: اكثر دستگاه های قابل حمل خانگی تا سال 2030 به اینترنت متصل خواهد شد.

بخش صنایع غذایی : حدود 310 میلیون دستگاه در قالب اینترنت اشیا توسط موسسات خدمات غذایی تا سال 2020 به اینترنت اشیا متصل خواهد شد

بخش گردشگری: 31% هتل ها از درب های قفل دار نسل آینده استفاده خواهند نمود.

بخش بهداشت و درمان : 646 میلیون دستگاه در قالب اینترنت اشیا برای مراقبت های بهداشتی تا سال 2020 استفاده خواهد شد.

بخش مدیریت ساختمان: 43 % از مدیران ساختمان در ایالات متحده آمریكا بر این باورند كه اینترنت اشیا شیوه اداره ساختمان توسط آنها را طی دو یا سه سال آینده دگرگون خواهد كرد.

بنابراین می توان نتیجه گرفت كه تا چند سال آینده بسیاری از اشیا به شبكه اینترنت متصل خواهند شد و این اتصال سوالات مختلفی را در حوزه ژئوپلیتیكی بین كشورها ایجاد خواهد كرد به عنوان مثال می توان این سولات را مطرح نمود:

1-اینترنت اشیا چه تاثیری در الگوهای همكاری و همگرایی بین كشورها خواهد داشت ؟

2- تاثیر اینترنت اشیا بر الگوهای منازعه و شیوه های رقابت و جنگ كشورها چگونه خواهد بود؟

3- اینترنت اشیا چه تاثیری بر شكاف دیجیتال و منزلت راهبردی و میزان قدرت كشورها خواهد گذاشت ؟

4- ابعاد مدیریتی و كنترل اینترنت اشیا چگونه خواهد بود و هركدام از كشورها در این جغرافیا چه نقشی را ایفا خواهند نمود

به نظر می رسد به دلیل جدید بودن این فناوری لازم است مراكز دانشگاهی و پژوهشی تحقیقات جامعی در خصوص ابعاد گوناگون این فناوری از جمله بعد مهم ژئوپلیتیكی این پدیده را آغاز نمایند تا به سیاست گذاری مناسب جایگاه جمهوری اسلامی ایران در این حوزه نیز حفظ گردد.


ویدیو مرتبط :
اینترنت اشیا