سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



مواد نگه‌دارنده برای تولید نان‌ صنعتی در زمستان استفاده نمی‌شود


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مهدی خان‌محمدی در نشست خبری نهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آرد و نان کشور اظهار کرد: صنعت نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم رشد قابل توجهی در سالهای گذشته از لحاظ کیفیت و کمیت داشته است.

وی افزود: حدود 9 ماه است یارانه تولیدکنندگان نان‌های صنعتی قطع شده است که این امر باعث افزایش کیفیت آرد و نان و در نهایت فروش بیشتر فعالان بخش نان‌های صنعتی شده است.

رئیس اتحادیه نان صنعتی ادامه داد: قطع یارانه نان صنعتی باعث بهبود کیفیت آرد و نان شده است که این امر بستر مناسبی برای صنعت نان شد که امیدواریم در بخش نان‌های سنتی نیز شاهد افزایش کیفیت آرد و نان باشیم.

خان‌محمدی یادآور شد: نهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آرد و نان 15 تا 18 آذرماه جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با مساحتی بالغ بر 11هزار مترمربع برگزار می‌شود.

رئیس اتحادیه نان صنعتی افزود: در این نمایشگاه 136 شرکت داخلی و خارجی حضور دارند که 31 مورد از آنها خارجی و مابقی داخلی است.

وی یادآور شد: شرکتهای خارجی از نهمین نمایشگاه آرد و نان استقبال گسترده‌ای داشته‌اند. تعداد شرکتهای خارجی در این نمایشگاه 120% رشد داشته است.

این مقام مسئول بخش نان‌های صنعتی در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت تعیین تکلیف زمین‌هایی که به شرکتهای تولید کننده نان‌های صنعتی در سالهای گذشته داده شده است، گفت: در مقطعی برای واحدهای 5 تن تولیدکننده نان صنعتی دولت کمک و تسهیلاتی ارائه داد به‌طوری که متقاضیان زمین‌های رایگان یا تسهیلاتی برای زمین خود دریافت کردند.

وی اضافه کرد: در این مقطع متقاضیانی که زمین داشتند، توانستند بدون پرداخت عوارض شهرداری ساختمانی برای واحدهای تولیدی نان 5 تن دریافت کنند، همچنین متقاضیان سرمایه‌گذاری در بخش نان زمین‌های رایگانی برای احداث صنایع خود دریافت کردند.

خان‌محمدی درباره نحوه اجرای این طرح گفت: این طرح به‌خوبی اجرا نشد زیرا برخی از واحدها با وجود دریافت اراضی مورد نظر آن را تغییر کاربری داده یا به فروش رساندند اما بسیاری از این واحدها به مرحله بهره‌برداری رسیده که اکنون محصولات آنها در بازار مصرف به فروش می‌رسد.

وی اظهار کرد: به هر حال در هر طرحی ممکن است شیطنت‌هایی وجود داشته باشد و طرح به‌شکل دقیق و اولیه خود به مرحله اجرا نرسد. ما در این باره طی چند نامه گزارشاتی به وزارت صنعت ارائه دادیم اما در نهایت دولت باید در این زمینه پاسخگو باشد.

خان‌محمدی افزود: برخی از این افراد زمین‌های خود را بدون احداث واحدهای صنعتی فروختند یا به دیگر نانوایان واگذار کردند که گزارشات کامل آن ارائه شده است.

وی یادآور شد: اتحادیه نیز در این زمینه پرسشگر و خواهان پیگیری و تعیین تکلیف وضعیت زمین‌های واگذار شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: طرح دیگری برای احداث واحدهای 20تنی تولیدکننده نان‌های صنعتی ارائه شد به‌طوری که قرار بود 10 واحد سنتی تجمیع و به واحد 20تنی تبدیل شود. ما اعتقاد داشتیم که این امر باعث افزایش نظارت و کیفیت نان تولیدی می‌شود، از طرفی نیز قیمت نان را پایین می‌آورد اما این طرح نیز به مشکل برخورد.

وی در ادامه در پاسخ به سؤال تسنیم در خصوص "آیا نان‌های سنتی ما که حرارت مستقیم می‌بیند سرطان‌زا بوده یا مشکلی برای مصرف آنها وجود دارد، یا خیر؟"، گفت: در حال حاضر اکثر نان‌های سنتی با حرارت مستقیم پخته می‌شود اما با تبدیل نانوایی‌های سنتی از گازوئیلی به گازسوز مشکلات و خطرات بخش کمتر شده است.

خان‌محمدی یادآور شد: در صورتی که ماشین‌آلات حرارت مستقیم در نانوایی‌های سنتی به کار گرفته شود مشکلات بخش کمتر می‌شود که در این خصوص اتحادیه تولیدکننده ماشین‌آلات نان باید ابتکار و تمهیداتی به کار گیرد.

وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا میزان ضایعات نان‌های کشور از 30 درصد کاهش یافته است یا خیر، گفت: هیچ‌وقت اثبات نشده که ضایعات تولید نان در کشور 30 درصد است به‌طوری که این رقم در بخش نان‌های صنعتی و تست تقریباً صفر است و ضایعات در بخش نان صنعتی به‌ویژه لواش وجود دارد.

خان‌محمدی در پاسخ به سؤال دیگر تسنیم که چرا نان‌های صنعتی تولیدی در کشور کمتر کپک می‌زند، اظهار کرد: در این ارتباط باید گفت که مهارت نانواها و کیفیت ماشین‌آلاتی که برای پخت نان صنعتی به کار می‌رود بالا رفته است در حالی که نان تست 12 ساعت قبل از بسته‌بندی خنک می‌شود و همچنین نانوایان ما یاد گرفته‌اند که با استفاده از آب یخ برای خمیرگیری ماندگاری نان افزایش می‌یابد.

رئیس اتحادیه نان صنعتی یادآور شد: در بخش نان‌های صنعتی آنزیم‌های مقوی به کار گرفته می‌شود که باعث افزایش ماندگاری آنها می‌شود. اما باید اذعان داشت که در مواردی نیز ممکن است از مواد نگه‌دارنده برای پخت نان‌های صنعتی استفاده شود.

وی افزود: من به‌عنوان رئیس اتحادیه سعی کرده‌ام که به فعالین بخش گوشزد کنم که از مواد نگه‌دارنده برای تولید نان استفاده نکنند اما در مجموع از مواد نگه‌دارنده در تولید نان‌های صنعتی استفاده نمی‌شود و به‌صورت نقطه‌ای این ماده مورد استفاده قرار می‌‌گیرد.

خان‌محمدی یادآور شد: استفاده از مواد نگه‌دارنده در تولید نان‌های صنعتی منعی ندارد اما در صورتی که در استفاده از این ماده زیاده‌روی شود خطرناک است.

این مقام مسئول ادامه داد: تاآن‌جایی که بنده می‌دانم مواد نگه‌دارنده در حجم بسیار محدود و توسط واحدهای محدودی استفاده می‌شود که عمده آن در فصل تابستان است و مصرف این ماده در زمستان قطع می‌شود.

در پایان این مراسم قاسم زراعتکار رئیس اتحادیه نانوایان سنتی در پاسخ به این سؤال که آیا در تولید نان‌های صنعتی از جوش شیرین استفاده می‌شود یا خیر، گفت: این ماده در تولید نان‌های سنتی استفاده می‌شود و هیچ‌جا اعلام نشده است که استفاده از جوش شیرین در تولید نان‌های سنتی ممنوع است.

وی افزود: این ماده در بسیاری از کشورها نیز استفاده می‌شود و موجب سرعت بخشیدن مراحل عمل‌آوری خمیر مورد استفاده برای تولید نان می‌شود.

انتهای پیام/*


ویدیو مرتبط :
سوسیس و کالباس مواد نگه دارنده ندارند