سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



نامه رهبری به جوانان غرب مسیر جدیدی را برای شناخت اسلام باز می‌کند/ وظایف دانشجویان ایرانی خارج از کشور برای گسترش این نامه


به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، با این‌که مدت‌ها از نامه دوم مقام معظم رهبری به جوانان غربی می‌گذرد ولی همچنان شاهد بحث و گفت‌وگو در این رابطه هستیم و تاثیرگذاری این نامه تا آنجایی بوده است که برخی رسانه‌ها در غرب مجبور شدند این نامه را از روی خروجی خود حذف کنند.

به بهانه انتشار نامه دوم مقام معظم رهبری به سراغ رضا رمضان‌نژاد عضو شورای راهبردی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا و دبیر سابق این اتحادیه رفتیم تا در مورد تاثیرگذاری نامه دوم رهبر معظم انقلاب با او گفت‌وگو کنیم. این فعال دانشجویی ایرانی در غرب معتقد است که نامه مقام معظم رهبری مسیر جدیدی را برای شناخت اسلام باز می‌کند و لازم است دانشجویان ایرانی خارج از کشور برای گسترش این نامه تلاش کنند. رمضان‌نژاد اعتقاد دارد که جوانان و مردم در غرب به دروغ‌‌گویی‌های سیاستمداران خود واقف هستند و این فرصت خوبی است تا پیام رهبری را که در نامه آمده است به آنها برسانیم.

در زیر گفت‌گوی فارس با رمضان‌نژاد را می‌خوانید:

فارس: نظر شما به عنوان دانشجویی که در غرب تحصیل کرده و با روحیات جوانان غرب آشنا هستید در مورد نامه رهبر معظم انقلاب چیست؟

رمضان‌نژاد: نامه دوم مقام معظم رهبری به جوانان غربی، تفاوتهایی با نامه اول ایشان دارد. نامه اول با نگاهی مفهومی به معارف اسلامی نگاشته شده در حالی که نامه دوم رهبر معظم انقلاب نگاهی عملیاتی و عمل‌گرایانه در دعوت به تعامل سازنده بین جوامع انسانی، در کنار توصیه به دوری از خصایص منفی فرهنگ غربی اعم از خشونت زایی، پرخاشگری و بی‌بند و باری اخلاقی دارد.

فارس: به نظر شما چرا مقام معظم رهبری در این دو نامه جوانان را مخاطب خود قرار می‌دهند؟

رمضان‌نژاد: بی‌شک جوانان منشاء تاثیرگذاری بر اجتماع بوده و عموما بدون پیش داوری، به قضاوت می‌نشینند. توجه دین مبین اسلام به اهمیت این دوره و استفاده و اعتماد به جوانان، در روش‌های مدیریتی پیامبر اسلام و ائمه اطهار نیز قابل مشاهده است. بر این اساس، مقام معظم رهبری نیز مخاطب خود را از بین جوانان انتخاب می‌کنند تا فارغ از مناسبات سیاسی و عرفی مستقیما، توصیه‌هایی ارائه کنند.

تحقیقات گذشته نشان از آمار اندک علاقمندی جوانان غربی به دین بوده، به این دلیل که آنها تاثیرات دین بر زندگی خود را لمس نمی‌کردند. حال، مقام معظم رهبری، نشانه‌هایی از اهمیت و نفوذ دین و بویژه اسلام عزیز بر تمامی لایه‌های زندگی فردی و اجتماعی جوانان را به آنان گوشزد می‌کنند.

اهمیت این نوع نگاه ویژه به جوانان و تاکید بر اهمیت دین در ارائه برنامه جهان شمول و چند بعدی، آنجا آشکارتر خواهد شد که بدانیم کلیسا در اروپا، اهمیت گذشته خود را از دست داده و صرفا تابع تغییرات اجتماعی غرب و گاها سیاست‌های قدرتمندان شده است.

* اهمیت فعالیت‌های اجتماعی مسلمانان در جوامع غربی و هدایت این فعالیت‌ها به نفع اسلام راستین، بر کسی پوشیده نیست

آنجا که بعنوان مثال، پاپ دست به انتشار پرسشنامه‌ای در خصوص تساوی و برابری همجنس­‌بازان و مومنین می‌زند تا راهی برای تسلیم و یا انطباق کلیسای کاتولیک با آنچه که در جامعه غربی جاری است، بیابد. آنجا که تقلای کلیسا اکنون نه حفظ مسیحیت، بلکه تلاش برای انطباق یا نزدیک‌تر ساختن ارزش‌های مسیحیت به تفکر رایج عصر حاضر و ایجاد مشروعیت دینی برای نظام ارزشی تهی دوران به اصطلاح مدرن است.

اهمیت فعالیت‌های اجتماعی مسلمانان در جوامع غربی و ایجاد ظرفیت بسیار بالا در جهت بخشی و هدایت این فعالیت‌ها به نفع اسلام راستین، بر کسی پوشیده نیست. نمودهایی از این فعالیت‌ها را می‌توان در برگزاری تجمعات دینی اعم از نمازهای جمعه و جماعت، حضور در مساجد، برگزاری راهپیمایی روز قدس، عزاداری ایام محرم، و مانند آن دید.

بر این اساس اکونومیست در تحلیلی جالب با ارائه آمارهایی، نشان می‌دهد که تخمین شهروندان اروپایی از درصد جمعیت مسلمانان حاضر در کشورشان، تا شش برابر خطا داشته و شمار مسلمانان را بیشتر تخمین زده‌اند!

شاید یکی از مهم‌ترین دلایل این تخمین اشتباه، نمودهای عینی و قابل مشاهده فعالیت‌های دینی و اجتماعی مسلمانان در اروپا باشد که خود می‌تواند به عنوان یک ظرفیت بسیار مهم و پرکاربرد مورد توجه علمای دینی و سیاستمداران برای گسترش پیام اسلام قرار گیرد.

این ظرفیت، از دید سیاستمداران غربی نیز به دور نمانده و پیدا و نهان، با ارائه آمارهایی ضمن هشدار به خود، بدنبال گسترش اسلام هراسی از طریق روشهای نرم مانند ارائه آمارهای ترس‌آور مانند سرعت رشد اسلام در اروپا، در کنار ایجاد جنبش‌هایی مانند پگیدا، از یک سو، و روشهای سخت، مانند تقویت اسلام داعشی و تروریسم داعشی، از سوی دیگر هستند.

شکست نظام لیبرالیسم و سکولاریسم، موجی از انتقادات و اعتراضات اجتماعی را بوجود آورده که نارضایتی‌های مدنی چون جنبش وال استریت مصداق آن است.

در جبران این اعتراضات، سیاستمداران غربی در پی گسترش این باور هستند که ریشه و علت اصلی خشونت‌ها در غرب، در تفکری است که داعش آن را نمایندگی می‌کند!

* نامه مقام معظم رهبری مسیر جدیدی را برای شناخت اسلام باز می‌کند

رمضان‌نژاد: نامه اخیر مقام معظم رهبری این موج را شکسته و مسیری متفاوت برای شناخت اسلام تبیین و باز می‌کند. تذکر هوشمندانه مقام معظم رهبری به برخورد صحیح جوانان غربی با جامعه مسلمان، همزمان با موج جدید و روزافزون مهاجرت مسلمانان به کشورهای اروپایی، نیز بسیار دقیق و به جا تنظیم شده است.

محتوای نامه‌های رهبری معظم انقلاب درباره ماهیت و ذات انسان و همچنین توصیف ابزارهای ضد انسانی چون ظلم، خشونت، تروریسم، و اعلام انزجار از اقدامات تروریستی، تفاوت مبانی فکری و معرفتی نظام جمهوری اسلامی با سایر قرائت‌ها و تفاسیر از اسلام، از یک سو و تقابل تمدن اسلامی و تمدن غرب، از سوی دیگر را نشان می‌دهد.

فارس: وظایف دانشجویان ایرانی خارج از کشور برای گسترش پیام رهبر معظم انقلاب چیست؟

* لزوم حمایت همه جانبه دانشجویان ایرانی خارج از کشور برای گسترش نامه مقام معظم رهبری

رمضان‌نژاد: نشانه گرفتن نسل آینده و تاثیرگذار جوامع غربی و ذکر امیدواری ایشان به جوانان برای تغییر مسیر و یافتن نقشه راه درست، نیازمند حمایت همه جانبه دانشجویان ایرانی خارج از کشور است، تا به بار نشیند.

شکستن محاصره رسانه‌ای ضد اسلامی صهیونیستی با استفاده از ابزارهای اطلاع رسانی مدرن و قابل توجه جوانان غربی، تکیه بر ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی، استفاده از فضای اعتماد دوستانه و رو در رو برای انتقال این پیام، بروز رفتارهای شاخص اسلامی در برخورد با جوانان اروپا و گسترش تعاملات دانشجویان مسلمان از سراسر جهان، از جمله وظایف دانشجویان مسلمان ایرانی مقیم خارج از کشور، در گسترش پیام معظم له هستند.

* برنامه‌های ملی و مذهبی فرصت مناسبی برای پرداختن به نامه رهبری در غرب است

فارس:  چرا برخی از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک بعد از مدتی نامه مقام معظم رهبری را از روی خروجی خود حذف کردند؟

رمضان‌‌نژاد: استفاده ابزاری از رسانه‌ها در غرب و تسلط صهیونیست‌ها بر آن موضوع شناخته شده‌ای است. آزادی‌خواهان جهان و بویژه ملت اسلام نباید چشم امید به این ابزار داشته باشند. الا به روش انتقال مستقیم و رو در رو که اتفاقا بسیار موثر است.

شاید فیس‌بوک بتواند صفحات اصلی این نامه را مسدود کند اما از عهده صفحات خصوصی جوانان ایرانی یا غیر ایرانی مسلمان در فیس‌بوک که به تبلیغ این نامه بین دوستان و معتمدان خود می‌پردازند، برنخواهد آمد.

استفاده از فرصتهایی مانند ضیافتهایی که بخش‌های بین‌الملل دانشگاه‌ها در غرب برگزار می‌کنند، به طور نمونه برنامه‌هایی مانند جشن نوروز، مراسمات آغاز و پایان سال تحصیلی، جشن سال نو میلادی، ضیافت‌های افطاری ماه مبارک رمضان و ده‌ها فرصت مانند این، می‌تواند فرصت و دلیل خوبی برای پرداختن به نامه رهبر معظم انقلاب باشد.

* جوانان و مردم در غرب به دروغ‌‌گویی‌های سیاستمداران خود واقفند

فارس: با توجه به اینکه شما در اروپا تحصیل کرده‌اید تاثیر نامه رهبر معظم انقلاب روی جوانان غرب گونه بود؟

رمضان‌نژاد: بر حسب اطلاعات بنده استقبال از نامه بهتر از تلاش برای انتشار آن بوده و به نظر باید تلاش‌ها برای انتشار گسترده و فراگیر این نامه در دستور کار نهادهای مسئول قرار گیرد.

نکته مهم در این امر، اشنایی با فضای رسانه‌ای غرب و استفاده از ابزارهای شناخته شده و بویژه تمرکز بر روش ارتباطی جوانان است.

بعنوان مثال شانس انتشار نامه معظم‌له از طریق شبکه‌های موبایلی و اجتماعی بسیار بالاتر است تا از طریق روزنامه‌ها، و این نکته را بنده بر حسب تجربه مرتبط کاری عرض می‌کنم.

قطعا! بسیاری از جوانان و مردم در غرب به دروغ‌‌گویی‌های سیاستمداران خود واقفند. آنها به خوبی به این نکته واقفند که آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی چه اشتباهاتی در خاورمیانه و سایر نقاط جهان داشته‌اند.

*نامه مقام معظم رهبری بسیار هوشمندانه نوشته شده‌است

بر همین اساس است عرض کردم که نامه مقام معظم رهبری بسیار هوشمندانه تنظیم و نوشته شده‌است. بویژه در دعوت از ملل غربی د رعایت احترام به مسلمانان.

چرا که دیگر صرفا دولتها و ارتش‌های غربی نیستند که با مسلمانان آن‌هم هزاران کیلومتر آن‌طرف‌تر از مرزهای خود در ارتباط باشند، بلکه حالا مهاجران مسلمان در عمده شهرهای اروپایی به اجبار پناهنده شده‌اند و ملتهای اروپایی باید به شایستگی و با احترام متقابل از آنها میزبانی کنند. لذا این نامه تذکری است به آن تا مسیر اشتباه دولتها و ارتش‌های خود را تکرار نکنند و کرامت انسانی و اخلاق را رعایت کنند.

*دانشجویان ایرانی خارج از کشور به اندازه توان و تخصص خود با استفاده از ابزارهای جدید در رساندن نامه مقام معظم رهبری به جوانان غرب تلاش کنند

فارس: دانشجویان ایرانی خارج از کشور و دانشجویان داخل چگونه می‌توانند نامه مقام معظم رهبری به دست جوانان بیشتری در غرب برسانند؟

رمضان‌نژاد: روش‌های گسترش این نامه بدون تکیه بر رسانه‌های غربی می‌تواند از طریق برگزاری میزگردهای آزاد در دانشگاه‌ها که عموما با یک مجوز ساده امکان پذیر هستند، صورت گیرد، البته نقش انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا در این بخش بسیار مهم است.

استفاده از توان رسانه‌ای تشکل‌های آزاد اندیش، دین‌گرا و ضد جنگ در غرب برای جلب مخاطبان بیشتر نیز یکی دیگر از راه‌هایی است که می‌تواند برای انتشار بیشتر نامه رهبری کمک کند.

تکیه بر روش‌های مدرن جلب مخاطب مانند شبکه‌های موبایلی

استفاده از ظرفیت تبلیغاتی نشریات شرکت‌های هواپیمایی و درون پروازی، استفاده از ظرفیت سایت‌های توریستی مرتبط با ایران، تکیه بر وجهه معنوی معظم‌له در کنار وجهه سیاسی ایشان، دوری از اختصاصی و محدود کردن موضوع به ایران و ایرانیان و گسترش آن به تمامی جهان اسلام، استفاده از ظرفیت فارسی زبانان غیر ایرانی بویژه افغانها، تاجیک‌ها و غیره در اروپا با توجه به تعداد قابل توجه این اقوام در غرب،

هدایت یگانه و متمرکز فعالیت‌ها و جلوگیری از فعالیت‌های جزیره‌ای هم از راه‌های دیگری است که می‌تواند در این راستا موثر باشد.

شبکه‌های اجتماعی موبایلی و اینترنتی هم بسیار موثر است و دانشجویان ایرانی خارج از کشور به هر اندازه که توان و تخصص دارند باید با استفاده از راه‌ها و ابزارهای جدید و نو در رساندن نامه مقام معظم رهبری به جوانان غرب تلاش کنند.

انتهای پیام/

http://fna.ir/T3N6JW


ویدیو مرتبط :
letter 4 u- نامه رهبری به جوانان غرب