سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



بارداری/ در هفته بیستم بارداری جنین چه تغییری کرده است؟


بارداری/ در هفته بیستم بارداری جنین چه تغییری کرده است؟آکا ایران/ در هفته بیستم بارداری به طور حتم مدتی است که حرکات جنین را احساس می کنی. جنین چند بار در روز حرکت می کند. آدم کوچکی که در درون تو زندگی می کند
در این تصویر سونوگرافی گویی جنین با مشت مادرش را بیدار می کند.طول جنین 27 سانتی متر است و وزن آن 500 گرم است...

جنین:
در این هفته جنین 20 هفته ای است. ابروها و موهای سر به طور واضح دیده می شوند و جنین بیشتر چشمهایش را حرکت می دهد. حرکت چشم جنین را می توان در سونوگرافی دید. موهای جنینی تمام بدن جنین را پوشانده است. اما از همه بیشتر در اطراف سر، گردن و صورت است. پاها به اندازه کافی بلند شده ، عظلات دست و پا قوی می شوند، و همچنین حرکات جنین نیز قویتر از قبل است. در این زمان غضروف اسکلتی رشد و نمو می کند و به استخوان تبدیل می شود. سیستم دفاعی بدن هنوز به طور کامل رشد پیدا نکرده است، اما از جنین در مقابل عفونتها دفاع میکند. در جنین پسر در این هفته بیضه ها پایین آمده و به داخل کیسه ی بیضه می افتند.

مادر:
حالا حرکات زیبای جنین چونان قدمهای نرم یک مولود الهی مژده رسیدن را به تو می دهد، آری انتظار به سر خواهد رسید!
به طور حتم مدتی است که حرکات جنین را احساس می کنی. جنین چند بار در روز حرکت می کند. آدم کوچکی که در درون تو زندگی می کند به طور مداوم علامت می دهد که وجود دارد. به طور حتم حرکات جنین از این به بعد بخشی از زندگی تو است. حس کردن حرکات جنین هم خوب است و هم بد، به این معنی که اگر تکان نخورد نگران می شوی که چرا ؟ و اگر هم مداوم حرکت کند ممکن است که خسته شوی و بخواهی که کمی آرام شود. این که مادر حرکات جنین را حس می کند به این بستگی دارد که جنین در چه موقعیتی قرار دارد و همچنین جفت در چه موقعیتی قرار دارد، لگدها ی جنین به چه سمتی است و به چه شدت قوی است. اگر صورت جنین به سمت کمر باشد و حرکت کند مادر نمی تواند حرکت جنین را به اندازه ی وقتی که صورت جنین به سمت شکم باشد و حرکت کند حس کند. اما باید به یاد داشته باشید که بچه ها متفاوت هستند و نمی توان این جنین را به طور نمونه به خواهر و یا برادرش یا با جنین یک مادر دیگر
کودک شما چگونه تغییر می کند؟
وزن کودک شما به 320 گرم رسیده است. طول بدن او نیز از فرق سر تا باسن برابر 16.5 سانتی متر و از فرق سر تا پاشنه پا به صورت کشیده و صاف حدود 25 سانتی متر است. (در بیست هفته اول طول بدن کودک را از سر تا باسن محاسبه می کنیم. بعد از آن طول بدن او را از سر تا نوک انگشتان پا محاسبه می کنیم. زیرا در بیست هفته اول پاهای کودک خمیده شده و در مقابل نیم تنه بالایی او قرار گرفته اند و به سختی می توان طول آنها را اندازه گرفت).
یک ماده چرب و سفید رنگ بنام ورنیکس تمام بدن کودک را می پوشاند تا از پوست او در مدت طولانی غوطه ور بودن در مایع آمنیوتیک محافظت کند. این پوشش نرم و لیز حرکت کودک در مجرای زایمان را نیز آسان تر می کند.
عمل بلعیدن توسط کودک بیشتر انجام می شود که یک تمرین خوب برای دستگاه گوارش او است. او مکونیوم نیز تولید می کند که یک ماده چسبنده و سیاهرنگ است و مخلوطی از سلولهای مرده ترشحات دستگاه هاضمه و همچنین مایع آمنیوتیک بلعیده شده می باشد. این ماده در روده های او جمع می شود و در اولین مدفوع او پس از تولد از بدنش خارج می شود (البته بندرت برخی از کودکان این ماده را در رحم یا در طول زایمان دفع می کنند).
شما چگونه تغییر می کنید؟
نیمی از راه گذشته است؛ تبریک! اکنون قسمت بالایی رحم در کنار ناف شما قرار دارد و احتمالا وزن شما حدود 4.5 کیلوگرم اضافه شده است. از این به بعد ممکن است هر هفته حدود نیم کیلوگرم وزن اضافه کنید. (اگر حاملگی را با لاغری و کسر وزن آغاز کرده اید شاید لازم باشید که کمی بیشتر وزن اضافه کنید. اگر هم حاملگی را در حالتی که اضافه وزن داشته اید آغاز کرده اید شاید کمی کمتر وزن اضافه کنید). اطمینان حاصل کنید که آهن به میزان کافی مصرف می کنید، زیرا این ماده بطور عمده در تولید هموگلوبین نقش دارد (هموگلوبینها بخشی از گلبولهای قرمز خون هستند که اکسیژن را در بدن شما جابجا می کنند). در دوران حاملگی بدن شما به مقدار بیشتری آهن نیاز دارد تا بتواند کودک در حال رشد شما، جفت و افزایش حجم خون خود شما را تامین کند. غذاهای سرشار از آهن که می توانید مصرف کنید شامل گوشت قرمز، گوشت مرغ، گوشت ماهی، تخم مرغ، عدس و دیگر حبوبات، اسفناج و غلاتی که با آهن غنی شده اند، هستند.
اگر تاکنون در کلاسهای مربوط به زایمان و تولد نوزاد ثبت نام نکرده اید بهتر است پرس و جو را آغاز کنید. اگر دفعه اول حاملگی شما باشد و یا بار چندم، باز هم می توانید از کلاس منظمی که شما را برای سختیهای حاملگی و زایمان آماده می کند بهره ببرید. اینگونه کلاسها ممکن است جلسات هفتگی باشند یا بصورت یک کلاس فشرده یکروزه برگزار شوند و ممکن است شما بتوانید با همسر یا مادر خود در آن شرکت کنید. بهتر است بدانید که در هفته سی و هفتم رشد کودک شما تقریبا کامل شده و شما باید برای تولد فرزندتان آماده باشید؛ لذا به گونه ای برنامه ریزی کنید که قبل از آن زمان آمادگی های لازم را کسب کرده باشید.
فعالیت های این هفته
یک کار بامزه انجام دهید: نصف دوران حاملگی شما گذشته است پس می توانید جشن بگیرید. ایده های زیر ممکن است کمک کننده باشند:
- برای اینکه بیشتر لذت ببرید صابونها و شمعهای معطر بخرید، لباس نو بپوشید، یا خود را به یک ماساژ مخصوص خانمهای حامله مهمان کنید (شاید بتوانید از همسرتان کمک بگیرید).
- برای یادگاری و تنظیم یک تقویم بارداری تاریخی، عکسهای حرفه ای از حاملگی خود بگیرید و یا یک تصویر سونوگرافی کودک خود را قاب کنید.
یک کار مشترک با فرزندتان انجام دهید:
یکی از کتابهای داستان محبوب دوران کودکی خود را بخوانید، با هم به یک موسیقی آرام گوش دهید، یا هدیه ای برای فرزندتان بخرید.



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: آکا ایران


ویدیو مرتبط :
هفته بیستم بارداری