مسئولان به چه فکر می‌کنند، مردم سخت نفس می‌کشند+تصاویر


در شرایطی که هر روز به غلظت آلاینده ها در کلان شهرها به ویژه تهران افزوده می شود و مردم به سختی نفس می کشند ، مسئولان مدیریت آلودگی هوا را به دست باد وباران سپرده اند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حدود بیست و دو روز می شود که مردم کلان شهر ها به ویژه تهران به علت وارونگی ها و انباشت آلاینده ها از تنفس هوای سالم محروم شده اند و مثل اینکه کمیته اضطرار نیز دیگر ابتکاری برای کاهش آلودگی هوا ندارد.

در اولین جلسه کمیته اضطرار بعد از شروع آلودگی هوای تهران ، اعضای کارگروه تصمیم به تعطیلی یک روزه برخی مقاطع تحصیلی کردند که آنچنان که باید راهگشا نبود و دیروز در آخرین جلسه کمیته اضطرار فقط مهدهای کودک، پیش‌دبستانی و مدارس ابتدایی استان تهران به تعطیلی کشیده شد ،در شرایطی که غلظت آلاینده ها به بالاتر از 150 رسیده و شرایط برای تمام گروه های جامعه دروضعیت ناسالم قرار دارد و هواشناسی و نهادهای مرتبط به بهداشت و سلامت مردم مرتب اخطار می‌دهند که جز در مواقع لزوم از خانه‌ها خارج نشوید و ورزش و حرکت‌های هوازی را تعطیل کنید.

مسئولان به چه فکر می کنند، مردم سخت نفس می کشند

اگر در این روزها گشتی در شهر بزنید ماسک های سفید روی صورت مردم بیشتر از همه چیز خود نمایی می کند اما این ماسک ها تا چه میزان می تواند جلوی ورود آلاینده ها را به ریه شهروندان بگیرد جای سوال دارد.

اگر پای درد و دل مردم در این روز های آلوده شهر بنشینید تقریبا همه از سردرد، سرگیجه ، تنگی نفس و ناراحتی قلبی شکایت می کنند.

آمار ها از افزایش مراجعان به اوژانس ها و مراکز درمانی خبر می دهد و به گفته رئیس بخش ریه اطفال مرکز طبی کودکان تهران، آلودگی هوا مراجعه مردم به اورژانس‌ها را ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش داده است. سخنگوی اورژانس کشور نیز گفته است که تنها در عرض یک روز نزدیک به ۶ هزار و ۵۰۰ مورد مراجعه به اورژانس بیمارستان‌ها به ثبت رسیده که ۳۶۹ نفر دچار بیماری قلبی و ۱۵۳ نفر دچار بیماری تنفسی بوده‌اند.

مسئولان به چه فکر می کنند، مردم سخت نفس می کشند

*معضل آلودگی هوا با چاشنی سیاست

در شرایطی که مردم به دنبال راهکار های جدی برای خروج از آلودگی هستند دیده می شود که در مواقعی این معضل با چاشنی سیاسی همراه می شود.

سیدمحمد مجابی معاون توسعه مدیریت ، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست می گوید: وضعیت آلودگی هوا در طی روزهای گذشته بعلت پدیده وارونگی منجر به اظهار نظرهای بسیار و حتی شایعاتی از جمله وقوع باران اسیدی نیز شد و حال اینکه شاخص آلاینده دی اکسید گوگرد در روز جاری در حد پاک بوده است .

وی افزود: وضعیت کیفی هوای تهران را در همین امروز بررسی کنیم منواکسید کربن پاک 48 ،ازن پاک 13،دی اکسید نیتروژن سالم 75،دی اکسید گوگرد پاک 33، ذرات معلق با قطر کمتر از 10 میکرون سالم 86و ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون ناسالم 157 اندازه گیری شده است.در طی سال‌های دولت هشتم تلاش جدی برای حذف آلاینده سرب با حذف تترا اتیل سرب از بنزین بعمل آمد و نیز در طی دو سال گذشته دولت یازدهم تمام تلاش برای کاهش بنزن صورت گرفت و موفقیت آمیز بود. اینگونه آلاینده ها اثرات سنگینی بر سلامت انسان‌ها دارند برای کاهش ذرات معلق زیر 2.5 میکرون برنامه بلند مدتی وجود داشت که در سال‌هایی کند شد و باید با شتاب دنبال شود .

مسئولان به چه فکر می کنند، مردم سخت نفس می کشند

معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه از اقدامات مهم دولت یازدهم در زمینه مقابله با آلودگی هوا، تصویب قوانین و بازنگری قانون و مقرراتی بوده که نیازمند اصلاح بوده اند، اظهار داشت: یکی ازدلایل افزایش آلودگی هوا، بالا بودن سن معاینه فنی خودروها پس از تولید است.

وی با انتقاد از اینکه خودروی نو تا 5 سال براساس قانون موجود که مصوب مجلس در سال های قبل است، نیازمند معاینه فنی نیست و در واقع برگه مربوطه آن معتبر است، گفت: مدت 5 سال بسیار طولانی است و در دنیا هم این رویه معمول نیست. در همین راستا، دولت یازدهم از ابتدای کار، پیشنهاد اصلاح قانون معاینه فنی از پنج سال به دوسال را ارائه داد که متاسفانه حدود دو سال است در مجلس معطل مانده است.

ابتکار افزود: ارتقاء کیفیت خودروها و بنزین به استاندارد یورو۴ و بازرسی مستمر از کیفیت سوخت و خودروهای تولیدی از جمله اقداماتی است که در دستور کار قرار دارد. از سال ۷۹ برای کاهش آلودگی هوا در کشور نسبت به ارتقاء استاندارد خودروها به یورو۲، حذف سرب از بنزین، حذف خودرو پیکان و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده اقدام کرده بود و دولت یازدهم نیز در راستای کاهش آلودگی هوا در کشور به جد پیگیر است. گزارشاتی حاکی از اینکه هوا در مراکز استان به غیر از ۸ کلانشهر در وضعیت حادی قرار دارد ارائه نشده؛ اما دولت عزم جدی برای کاهش آلودگی هوا دارد.

باید متذکر شد،معضلی به نام هوای آلود‌‌‌‌ه تهران جد‌‌‌‌ی و خطرناک است اما د‌‌‌‌ر مقابل موارد‌‌‌‌ بسیاری است که برای رفع این معضل باید‌‌‌‌ مورد‌‌‌‌ توجه قرار بگیرد‌‌‌‌. هوای آلود‌‌‌‌ه تنها محصول یک د‌‌‌‌ولت و یک برهه خاص نیست.

مسئولان به چه فکر می کنند، مردم سخت نفس می کشند

*مدیریت آلودگی هوا در دست مسئولان یا باد و باران

بیست و دو روز تنفس هوای آلوده ، تعطیلی موردی مدارس ، اجرای طرح زوج وفرد از درب منازل و دیگر تصمیم های فوری دردی از معضل آلودگی هوای کلان شهرها دوا نکرده است و مسئولان به جای آنکه یک تصمیم و برنامه کاربردی برای خروج از این وضعیت بگیرند به انتظار باد وباران نشسته اند تا شاید کمی از غلظت آلاینده های کاسته شود اما آنچه که معلوم است باد وباران نیز به مانند مسئولان دست روی دست گذاشته و با آسمان شهر تهران قهر کرده است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان  اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
مسئولان سخت کوش ف