بهترین زمان برای انجام مشاوره ژنتیک، چه موقع است؟


معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان گفت: بهترین زمان انجام مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج است، اما پیش از بارداری، در دوران بارداری و پس از تولد نخستین فرزند ناهنجار نیز می‌توان برای انجام مشاوره ژنتیک مراجعه کرد.

«گل‌نساء آقامحمدی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، اظهار کرد: کسانی که از خطر بروز مکرر یک بیماری فامیلی هراس دارند، در خانواده شاهد عقب‌ماندگی‌های ذهنی بوده‌اند، از نقص‌های متعدد مادرزادی رنج می‌برند و یا کسانی که برای ازدواج فامیلی اقدام کرده‌اند بدون شک باید قبل از اقدام به ازدواج و بارداری به مشاوران ژنتیک مراجعه کنند.

این مسئول ادامه داد: هرگونه معلولیتی عملکرد فرد را از نظر فرهنگی و اجتماعی مختل می‌کند و به‌عبارتی، او را از زندگی طبیعی در کنار سایر اعضای خانواده محروم می‌کند و متأسفانه هیچ‌کس جز پدر و مادر، مسبب اصلی بروز اختلالات ژنتیکی نیستند، چون می‌توانند با یک مشاوره ساده از پیشرفت علم پزشکی بهره‌مند شده و جلوی شکل‌گیری هر نوع ناهنجاری مادر‌زادی را بگیرند.

وی افزود: 50 درصد معلولیت‌های مختلف مانند نابینایی، ناشنوایی، عقب‌ماندگی ذهنی و کوتولگی به‌علت اختلالات ژنتیک ایجاد می‌شود. بیشتر بیماری‌های ژنتیکی نیز قابل درمان نیستند و کودک مبتلا مجبور است بار همه رنج‌هایش را تا پایا عمر بر دوش بکشد. در واقع، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سرمایه هر کشوری داشتن فرزندانی سالم، باهوش و خلاق برای نسل آینده است. از این‌رو، پیشگیری از بروز اختلالات ژنتیک، از اهم کارهای هر کشوری در جهت سالم‌سازی نسل آتی به‌شمار می‌رود.

آقامحمدی تصریح کرد: پیشگیری از اختلالات ژنتیک و مادرزادی، جنبه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد و «مشاوره ژنتیک» هسته اصلی و بخش مهم این خدمات است. به‌عبارت دیگر، مشاوره ژنتیک زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا بیماران و خانواده‌های آنان بتوانند اطلاعات علمی خوبی درباره بیماری و شرایط ژنتیکی خود به‌دست آورند. هم‌چنین، مشاوران ژنتیک به مراجعه‌کنندگان کمک می‌کنند تا برای بررسی‌های تکمیلی و آزمایشگاهی بیماری خود، آگاهانه تصمیم گرفته و بهترین و موثرترین راه حل را برای مشکل خود انتخاب کنند.

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان یادآور شد: در اقدام برای بارداری، اگر سن زن بالای 35 سال و یا سن مرد بالای 50 سال باشد، اقدام باید به بعد از انجام مشاوره ژنتیک موکول شود. علاوه‌بر این، زنانی که حین بارداری با عوامل محیطی ناهنجاری‌زا مانند اشعه، دارو، مواد شیمیایی و عوامل عفونی مواجه می‌شوند نیز باید در اسرع وقت به یک مشاور ژنتیک مراجعه کنند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
زمان انجام غسل حیض چه موقع است؟