شوره سر و خارش پوست سر : علل و درمان -آکا



,[categoriy]

به گزارش آکاایران: شستشوی منظم با شامپوهای ضد شوره برای درمان شوره موثر است

شوره اصطلاحی است که برای توصیف پوسته پوسته شدن پوست سر استفاده می شود. حدود ۵۰ درصد از مردم در دوره ای از زندگی خود دچار شوره سر می شوند. شستشوی منظم با شامپوهای ضد شوره برای درمان شوره موثر است.


چرا شوره ایجاد می شود؟
لایه رویی پوست به طور مداوم می ریزد و تازه می شود. وقتی سلول ها یکی یکی می ریزند، کسی متوجه آن نمی شود. التهاب پوسته سر باعث می شود سلول ها به هم بچسبند. وقتی توده های بزرگی از سلول ها یکدفعه با هم می ریزند، پوسته های مشخصی روی شانه ها بخصوص وقتی لباس تیره می پوشید، دیده می شود.


خارش پوست سر
خارش پوست سر، با پوسته سر یا بدون پوسته پوسته شدن، مسئله ای بسیار متداول است. ممکن است بدون هیچ دلیل مشخصی در افراد میانسال اتفاق بیفتد. واکنش معمول به آن خاراندن است و این معمولاً باعث ایجاد خراش هایی روی پوسته سر می شود. شوره هم ممکن است موجب خاراندن پوست سر شود. مشکلات پوستی دیگری هم ممکن است در کنار این ایجاد شود.


درماتیت سبوره ای
درماتیت سبوره ای نامی است که به واکنشی که باعث قرمز شدن، خارش و فلس دار شدن پوست سر می شود، اطلاق می شود. این نوع جدی تری از شوره سر است، به استثنای اینکه پوسته ها مشخص تر و پوست سر ملتهب است. همچنین خارش زیادی ایجاد کرده و ممکن است بر روی قسمت های دیگر بدن مثل صورت، ابروها، ریش و وسط سینه هم اثر بگذارد.


علائم درماتیت سبوره ای
علائم و نشانه های درماتیت سبوره ای به تدریج ایجاد می شود و شامل موارد زیر است:
پوسته پوسته شدن خشک یا چرب پوست سر که معمول ترین نشانه آن است.
پوسته های زرد-قرمز رنگ روی قسمت هایی از بدن که معمولاً دچار این مشکل می شود: در امتداد خط رویش مو، پشت مو، روی ابروها، روی بینی، در چین بین بینی و لب ها، داخل گوش ها، بین سینه ها، زیربغل و روی کشاله ران.


علل درماتیت سبوره ای
درماتیت سبوره ای روی نواحی از بدن تاثیر می گذارد که تراکم غدد چربی در آنها بالاتر است. التهاب آن بخاطر واکنش بدن به مخمری که روی پوست سر است یا محصولاتی که چربی تولیدشده وسط غددچربی را می شکنند، ایجاد می شود.


کلاه گهواره
کلاه گهواره نوعی درماتیت سبوره ای است که در نوزادان ایجاد می شود. این مشکل شبیه به بیماری که بزرگسالان است نیست و موجب به وجود آمدن ضایعه ضخیم و زردرنگ روی پوست سر می شود.
علائم دیگر آن عبارتند از:
شکاف خوردن پوست و پشت گوش ها
جوش های قرمز پوستی
دانه های پوستی
در بچه های بزرگتر ممکن است پلاک های ضخیم و سرسختی به اندازه یک تا دو سانتی متر روی پوست سر ایجاد شود.

,[categoriy]

خارش پوست سر بخاطر مشکلات مختلفی ازجمله شوره، درماتیت سبوره ای و پسوریازیس ایجاد می شود

عواملی که ممکن است بر درماتیت سبوره ای اثر بگذارد:
ایجاد و شدت درماتیت سبوره ای تحت تاثیر عوامل زیر است:
سایر بیماری ها – بعنوان مثال، افراد مبتلا به بیماری عصبی (به ویژه بیماری پارکینسون، سکته یا فلج) یا HIV دچار درماتیت دوره ای حاد می شوند.
استرس جسمی یا احساسی
عوامل ژنتیکی
درماتیت سبوره ای فصلی معمولاً زمستان ها شدت بیشتری می گیرد.


پسوریازیس ممکن است باعث خارش پوست سر شود
پسوریازیس یک بیماری پوستی شایع است که سه درصد از افراد را درگیر می کند. این بیماری معمولاً محدود به پوست سر، آرنج و زانوهاست. پسوریازیس برخلاف درماتیت سبوره ای که تقریباً همه پوست سر را درگیر می کند، به شکل وصله های قرمز کوچک در نقاط خاص دیده می شود.
ازآنجا که پسوریازیس ممکن است فقط پوست سر را درگیر کند، ممکن است با یک نوع حاد شوره سر یا درماتیت دوره ای اشتباه گرفته شود. پسوریازیس ریشه ژنتیکی دارد و معمولاً افراد مبتلا به آن دارای سابقه خانوادگی هستند و با بعضی از انواع استرس تحریک می شود.


درمان شوره و خارش پوست سر
ممکن است فقط به شستشوی منظم پوست سر با صابون های درمانی نیاز باشد. متداول ترین شامپوهای ضدشوره حاوی یک یا چند مورد از ترکیبات زیر هستند:
پیریتیون روی یا اومادین روی
سولفید سلنیوم
پیروکتون اولامین – این جدید ترین ترکیب این شامپوهای درمانی است و بعنوان نسل دوم  عوامل ضدشوره شناخته شده است. از پیریتیون روی سمیت کمتری داشته و درنتیجه برای مصرف خانواده مناسب تر است.


عوامل ضدقارچ
قیر – سال ها شامپوهایی که حاوی قیر هستند مورداستفاده قرار می گرفتند، بخصوص برای انواع حادتر این مشکل. در گذشته بوی شامپوهای حاوی قیر باعث می شد محبوبیت چندانی نداشته باشند ولی انواع جدیدتر آنها قابل تحمل تر بوده و استفاده آنها راحت است.


چندوقت یکبار باید از شامپوهای درمانی استفاده کرد؟
اینکه چند وقت یکبار باید از شامپوهای درمانی استفاده کنید به میزان شدت شوره و نوع درمانی که استفاده می کنید بستگی دارد. همیشه دستورالعمل مصرف روی برچسب محصول را قبل از مصرف مطالعه کنید. بعضی محصولات به اندازه کافی ملایم هستند که هر روز مورداستفاده قرار گیرد ولی بعضی دیگر را فقط باید هفته ای یکبار استفاده کرد. به مرور زمان، خودتان می فهمید که چند وقت یکبار استفاده کنید برایتان مناسب است.
معمولاً آنهایی که پوست سرشان فلس دار شده است، باید هر روز از این شامپوها استفاده کنند. مصرف نامنظم این شامپوها باعث ایجاد پوسته و فلس روی پوست سر و وخیم تر شدن علائم می شود.
برای جلوگیری از خشک شدن بیش از اندازه بخاطر شستشوی زیاد بهتر است از نرم کننده استفاده کنند. استفاده از نرم کننده درست تاثیر شامپو را ۵ تا ۱۰ درصد افزایش داده ولی اگر نرم کننده با شامپو همخوانی نداشته باشد، اثر شامپو نیز از بین خواهد رفت. به طور کلی، ۵ تا ۱۰ شستشو طول می کشد تا شوره ها از بین بروند.
از کجا می توانید کمک بگیرید:
پزشک عمومی
دکتر داروشناس
متخصص پوست
چیزهایی که باید به خاطر داشته باشید:
شوره سر ۵۰ درصد افراد را درگیر می کند.
خارش پوست سر بخاطر مشکلات مختلفی ازجمله شوره، درماتیت سبوره ای و پسوریازیس ایجاد می شود.
برای درمان شوره و از بین بردن خارش سر شامپوهای درمانی تجویز می شوند.


ویدیو مرتبط :
بهترین روش برای درمان و پیشگیری از شوره و خارش سر را بشناسید