علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



کشف یک خوشه غول‌پیکر کهکشانی در فاصله ۸/۵ میلیارد سال نوری با زمین!/عکس


دانش > نجوم - دانشمندان دسته ای غول پیکر از کهکشان ها را در بخشی بسیار دوردست از کیهان کشف کرده‌اند. این خوشه کهکشانی ۸.۵ میلیارد سال از زمین دور است و پرجرم ترین ساختاری است که تاکنون در چنین فاصله دوری کشف شده است.

خوشه های کهکشانی مجموعه‌ای از هزاران کهکشان هستند که نیروی گرانش، آنها را در کنار هم جمع می‌کند و هر یک میلیاردها ستاره در خودشان دارند. خوشه های کهکشانی با گذشت زمان عضوهای تازه‌ای به دست می آورند و در نتیجه بزرگ و بزرگ تر می شوند.

از آن جایی که زمان می برد تا نور به ما برسد، ما اجرام بسیار دور را به شکلی که در گذشته بوده‌اند می بینیم. برای نمونه، این خوشه  که تازه کشف شده و به نام جرم بزرگ فراچگال J1142+1527 یا MOO J1142+1527 خوانده می‌شود را به شکلی می بینیم که ۸.۵ میلیارد سال پیش بوده است. یعنی زمانی بسیار پیش از پیدایش زمین!

نوری که در این عکس از خوشه ی کهکشانی MOO J1142+1527 می بینید، ۸.۵ میلیارد سال پیش از آن جدا شده بوده است.کهکشان‌های سرخ در مرکز تصویر، قلب این خوشه هستند. این عکس رنگی از ترکیب چندین طول موج درست شده است.

۵۴۵۴


ویدیو مرتبط :
کشف سه سیاره در فاصله 40 میلیون سال نوری از زمین