علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



اتاق زایمان در «پراید»/ مردم کدام استان بیشتر قلیان می کشند؟


خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: هر روز در صفحات استانی خبرگزاری مهر، اخبار متنوعی منتشر می شود که شاید در میان تیترهای متعدد خبری، برخی از آنها از نظر مخاطب دور مانده و یا در طول روز، مجالی برای رصد و اطلاع از این اخبار نبوده باشد.

بسته خبری مهر در برگیرنده برخی از مهمترین اخبار خبرگزاری مهر است که به شکلی خلاصه جمع آوری شده و در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

بسته امروز از میان دود و آلودگی اصفهان و البرز و ارومیه خبر می دهد، سراغ مادر و فرزندهایی می رود که در مشهد قربانی آنفلوانزا شدند، در مهریز داخل خودروی پراید به دنیا سلام کردند و در گچساران پرونده قتل رقم زدند؛ همینطور هویت تخریب چی ۲۲ ساله را برایتان بعد از ۳۲ سال فاش کرده و پرونده گروگانگیری مازندران را ۲۴ ساعته می بندیم.

گزیده ای از اخبار متنوع را در بسته خبری امروز خبرگزاری مهر مرور می کنیم.

ایرانگردی «دود»

«دود» بعد از تعطیل کردن تهران حالا دور دیگری از سفرهای استانی را رقم زده است و امروز به اصفهان و کرج و ارومیه هم سر زد، روند آلودگی هوا در اصفهان به گونه ای است که مدیر آزمایشگاههای محیط زیست این استان از افزایش تدریجی آلودگی‌ها طی روزهای اخیر خبر می دهد. خبری که امروز خمینی‌شهر، شاهین‌شهر، سجزی، مبارکه و کاشان را برای گروه‌های حساس ناسالم اعلام کرد.

البته «آلودگی» امروز نشان داد که می تواند در آنِ واحد در استانهای مختلف قدرت نمایی کند تا البرزی ها از عرض اندام این مهمان به عنوان سناریویی غم انگیز یاد کنند. از قرار معلوم بیش از یک هفته است که از اکران فیلم غم‌انگیز آلودگی هوا در البرز به‌ویژه شهرهای صنعتی این استان می‌گذرد و مسئولان برای کاهش آلودگی و غلظت آلاینده‌ها در آسمان البرز مدارس را تعطیل و طرح زوج و فرد را در هسته مرکزی کلان‌شهر کرج اجرا کرده اند، باید منتظر ماند و دید که تعطیلی و زوج و فرد مسئله آلودگی هوای البرز را حل خواهد کرد یا همچنان البرزی ها باید از پشت ماسک هر روز صبح به هم سلام کنند.

بخش «دودی» بسته خبری امروز را با ملحق کردن ارومیه به فهرست شهرهای آلوده می بندیم، جایی که با افزایش میزان آلاینده‌های هوا در روزهای اخیر کارگروهی به ریاست سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی تشکیل شده و کاسه «چه کنم» در دست گرفته است.

«شپش» ها به مدرسه رفتند

بعد از «دود» که نشان داد قابلیت ایران گردی دارد، حالا «شپش» هم به معضل آموزش و پرورش ایران تبدیل شده و هربار سر از یک مدرسه درمی آورد؛ بعد از آذربایجان غربی، اصفهان، لرستان، زنجان و دیگر استانها حالا نوبت مدرسه گردی این موجود به خراسان شمالی رسیده است تا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این خصوص هشدار دهد. وی البته تاکید کرده که مدارس خراسان شمالی قبلا هم درگیر شیوع شپش بوده و حالا نسبت به سالهای گذشته «شپش» ها خیلی بیشتر نشده اند!

اتاق زایمان در «پراید»

امروز پای مادر و فرزندهای متفاوتی به بسته خبری مهر باز شد، نخستین ماجرا مربوط به استان یزد است، امروز مردم مهریز خبر جالبی در خصوص به دنیا آمدن یک نوزاد شنیدند؛ نوزاد هراتی که برای تولد عجله داشت، در مسیر هرات ـ مهریز در پراید به دنیا آمد و تلاش کارکنان بیمارستان برای انتقال سریع مادر و نوزاد به اتاق زایمان، خودروی حامل او را تا اورژانس كشاند.

قتل دوکودک توسط مادر

و اما ماجرای تلخ مادر و فرزند بعدی از کهگیلویه و بویراحمد روایت می شود، این روزها خبر قتل دو کودک توسط مادر آنها نقل محافل گچساران است، کودکانی که به وسلیه ضربات متعدد یک جسم نوک تیز کشته شدند. هرچند گفته می شود سابقه بیماری روانی این مادر سبب شده قتل تحت تاثیر بیماری و غیرعمد جلوه کند اما حالا مدیرکل پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد می گوید: در بررسی‌های انجام شده شواهدی مبنی بر عود بیماری روانی مادر در زمان ارتکاب جرم مشاهده نشده است.

آنفلوانزا مادر باردار را کشت

امروز در مشهد هم مرگ یک مادر باردار به سرخط خبرها رفت، مادری که به خاطر ابتلا به بیماری آنفلوانزا جان داد و تلاش پزشکان برای نجات وی موثر واقع نشد. تلخی مرگ مادر باردار در کنار مرگ پرستار فداکاری که حین انجام وظیفه احیای بیماران مبتلا به آنفولانزا جان خود را از دست داد پرونده این بیماری را در ایران سنگین تر کرد، بیماری که گفته شده شمار قربانیان آن به ۱۱۲ نفر رسیده است.

گروگانگیری و انتشار تصاویر مستهجن

در میان اخبار حوادث بسته خبری امروز هم متخلفان سهم خود را حفظ کرده اند، بعد از ختم به خیر شدن گروگانگیری البرز، حالا پرونده گروگانگیری در بابل توسط پلیس ۲۴ ساعته بسته شد و گروگان ۲۰ ساله که در یکی از ویلاهای استیجاری شهرستان محمودآباد نگهداری می شد نجات یافت.

بازار تخلف در فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و نرم افزارهای پیام رسان این روزها داغ است تا فرمانده انتظامی شهرستان ساوه از دستگیری عامل انتشار تصاویر غیر اخلاقی ومستهجن در شبکه اجتماعی تلگرام خبر دهد.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا هم که به استان خراسان جنوبی سفر کرده بود در همایشی گفت که هم اکنون ۴۵ هزار نگهیان محله در کشور فعال هستند و این تعداد برای افزایش امنیت عمومی اضافه می شوند. سردار محمد شرفی البته این تعداد نگهبان محله را هم ناکافی دانسته و گفته که باید این تعداد به ۱۰۰ هزار مورد افزایش یابد چرا که حضور همین افراد موجب کاهش ۵ درصدی سرقت در کشور شده است.

کجا بیشتر سقط جنین می شود؟

یکی از اولین های بسته خبری امروز به کهگیلویه و بویر احمد اختصاص دارد، جایی که مدیرکل پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به صدور ۷۲ مجوز سقط جنین در ۹ماهه نخست سال جاری، گفته است که این استان در بحث سقط جنین نسبت به جمعیت رتبه نخست را در کشور دارد. با این تفاسیر به نظر می رسد وقت آن رسیده تا دلایل پزشکی که باعث صدور مجوز سقط جنین در این استان می شود بررسی شود.

مردم کدام استان بیشتر قلیان می کشند؟

رتبه اول دیگری که پایش به بسته خبری باز شد از استان بوشهر است، طبق گفته مسئولان بوشهر رتبه اول مصرف قلیان در کشور را دارد تا این روزها متولیان امر به فکر بیفتند و پارک ساحلی بدون دخانیات افتتاح کنند. در فاز اول این برنامه هم، پارک مروارید به عنوان پارک بدون دخانیات در نظر گرفته شده است.

همه ماجراهای مواد مخدر و دخانیات به همین یک مورد و این استان محدود نشده و تقریبا روزانه اخبار متعددی از این بلای خانمانسوز مخابره می شود به طوریکه امروز ولی الله فرج اللهی فرماندار بناب گفته است: کریدور شدن بناب اعتیاد به مواد مخدر در بین زنان را افزایش داده است.

تئاتر از لرستان تا فارس

و اما بعد از رخدادهای اجتماعی سراغ اخبار فرهنگی و هنری می رویم؛ اوضاع زیرساخت های هنر تئاتر در کشور آنقدر نگران کننده است که اگر در هر جای این کشور یک سالن آمفی تئاتر ساخته شود نعمت است و حالا خبر می رسد سالن آمفی تئاتر حوزه هنری استان لرستان امروز افتتاح شده است، سالنی که یکی از مجهز ترین سالن های آمفی تئاتر در  جنوب شهر خرم آباد محسوب می شود.

صحنه خبرهای تئاتری امروز اکرانی هم از استان فارس داشت، از شیراز خبر رسید منتخبان جشنواره تئا‌تر فجر فارس در میان برگزیدگان بخش «فجراستانی» جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر قرار نگرفتند تا نمایشی از ضعف‌های جدی تئاتر این روزهای فارس به روی صحنه برود. همین باعث شده تئاتری‌های این استان که خود را یکی از مدعیان تئاتر در کشور می دانند این سوال را بپرسند که مشکل از کجاست؟

شکست «مظفری»

نمایندگی اخبار میراث فرهنگی بسته خبری امروز را هم آثار تاریخی و صنایع دستی لرستان به عهده گرفتند تا روایتی از بی اعتباری یک قلعه تاریخی و اعتبار یک هنر دستی بگویند.

فرض کنید یک بنای تاریخی دارید که خیلی هم مهم است و در طول زمان هم آنقدر تخریب شده که از چهار برجش تنها یک برج آن باقی مانده، آیا به نظرتان نباید در لیست تامین اعتبار برای حفظ و حراست از بناهای تاریخی قرار بگیرد؟ گویا درباره بنای تاریخی قلعه مظفری که از بناهای شاخص استان لرستان بوده پاسخ مسئولان به این سوال منفی است، موضوعی که دوستداران میراث فرهنگی را نگران کرده است.

کد ملی برای «ورشو»

این روزها کد ملی کاربرد زیادی دارد یعنی اصلا بدون کد ملی هیچ کاری جلو نمی رود. امروز خبر رسید که به زودی هنر صنایع دستی ورشو شهرستان بروجرد دارای کد ملی می شود.

گفته می شود که با دریافت این کد ملی خیلی از کارهای این هنر دستی راه می افتد، مثلا برای رقابت محصولات استان در بازارهای جهانی و داخلی داشتن کد ملی یعنی رعایت اصل استانداردسازی.

پلمب آژانس گرانفروش

دفتر آژانس مسافرتی گرانفروش در کیش پلمب شد، خبری که امروز در صفحه هرمزگان خبرگزاری مهر به صدر اخبار رفت. ماجرا از این قرار است که این آژانس برخلاف مصوبه، بلیت کیش به تهران را به جای ۴۴۰ هزار تومان رفت و برگشت به بیش از دو برابر قیمت یعنی ۹۷۰ هزار تومان می فروخته است. حالا یک عده از مشتریان مطلع شکایت و درِ این آژانس هواپیمانی را تخته کرده اند تا نشانی از عاقبت گران فروشی باشد!

افزایش تعرفه بیمارستان نفتی

اما به نظر می رسد گرانفروشی تنها مختص بازار و واحدهای صنفی نیست، از بوشهر خبری امروز رسانه ای شد که حکایت از افزایش تعرفه های یک بیمارستان داشت. طی روزهای اخیر مراجعان به بیمارستان جم وقتی برگه های پرداختی هزینه های درمان را مشاهده کردند متوجه افزایش چهار برابری آن شدند، یعنی تعرفه ویزیت با دفترچه که تا هفته قبل سه هزار تومان بوده ناگهان به دوازده هزار تومان تغییر کرده است.

این در حالی است که بیمارستان توحید جم از بیمارستان‌های تحت مدیریت بهداشت و درمان صنعت نفت است، به نظر می رسد کاهش این روزهای قیمت نفت، این بیمارستان نفتی را هم به صرافت انداخته که هزینه هایش را از جیب بیماران تامین کند.

پرونده جاده ای که دست دست می شود

در بخش اقتصادی بسته خبری امروز بعد از اعلام آغاز احداث شهرک پتروشیمی و کارخانه لاستیک سازی همزمان با سفر یک روزه وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان کردستان سراغ دغدغه های مردم در مرز مهران رفته ایم، جایی که نبود راه دسترسی مناسب امسال صدای زائران اربعین را درآورده بود.

جاده ایلام-مهران یکی از مهم‌ترین مسیرهای ارتباطی برای زائران عتبات عالیات محسوب می شود و سالهاست طرح چهار خطه کردن این محور به‌جای عملی شدن دست‌به‌دست می‌شود و خبری از اجرای آن نیست، در حالیکه علاوه بر ترددهای زائران در ایام منتهی به اربعین، مرز مهران در طول روز شاهد تردد روزانه پنج هزار نفر و صادرات یک هزار دستگاه کامیون کالا به عراق است، حالا همه منتظرند تا ببینند جمیع این مسائل منجر به تصمیمی برای بهبود این محور می شود یا سال آینده هم باید گفت؛ هرسال دریغ از پارسال!

چای گریان و پسته خندان

بعد از مدتی موج سواری سیب زمینی روی اخبار حوزه کشاورزی، از شمال خبر می رسد که کشت چای نیز در کشور کاهش یافته و این بار هم پای خارجی‌ها در میان است. مدیر عامل اتحادیه چایکاران کشور گفته است که متاسفانه به خاطر بسیاری از عوامل از جمله ورود چای خارجی و بی رغبتی چایکاران به ادامه فعالیت، سطح زیر کشت چای در کشور کاهش یافته است.

و اما پسته که هنوز خیلی از رونق بازار و مشتریان گریانش در شب یلدا نگذشته امروز نیز به بسته خبری مهر آمد. در دامغان مسئولان به فکر راه اندازی خوشه‌ صنعتی پسته افتاده اند و در این راستا ۳۵ پروژه در حال پیاده‌سازی و هشت پروژه توسعه خوشه‌ای در مرحله انعقاد قرار دارد که پروژه خوشه پسته و تنقلات دامغان یکی از این پروژه‌ها است.

برف در راه است، خلیج فارس مواج می شود

بعد از یخ زدن کوهرنگ، دوباره برف عزم استان کهگیلویه و بویر احمد را کرده است، گویا بعد از چند روز استراحت برای آسمان این استان دوباره یک سامانه باران زا از روز چهارشنبه به آسمان این استان باز می گردد و  تا اوایل روز پنجشنبه جو استان را تحت تاثیر خود قرار داده و باعث ناپایداریهایی به صورت بارش باران، گاهی رعد و برق در مناطق گرمسیری و بارش برف در مناطق سردسیری و ارتفاعات خواهد شد.

از حالا بدانید اگر قصد سفر در جاده های این استان را دارید اختلال در تردد جاده ای و كوهستانی، آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیلها طی این سامانه پیش بینی می شود.

از جنوب هم خبر مشابهی داریم، گویا چهارشنبه این هفته یک سامانه بارشی به استان خوزستان وارد می‌شود که نسبت به ورود آن هشدار داده شده است، در اطلاعیه‌ مدیریت بحران این استان اعلام‌شده که چهارشنبه این هفته یک سامانه بارشی وارد استان شده و تا روز شنبه هفته آینده در استان خواهند ماند. حتی پیش‌بینی شده است که احتمال طغیان رودخانه‌ها و مواج شدن خلیج‌فارس هم وجود دارد. در این میان شهرهای بهبهان، امیدیه، گتوند و مسجدسلیمان هم صبح امروز رطوبت ۱۰۰ درصدی را تجربه کردند.

استقلال اهواز همچنان روی مدار تغییر

توپ بسته خبری را به زمین رویدادهای ورزشی می بریم، گویا این روزها استقلال اهواز قصد دارد به تنهایی بار حاشیه های فوتبالی را به دوش بکشد.

تغییرات در باشگاه استقلال اهواز با سرعت باد در جریان است و هر روز صبح که هواداران این باشگاه از خوب برمی‌خیزند، با تغییرات جدیدی مواجه می‌شوند. چند شب قبل ناگهان علی حنطه سرمربی تیم برکنار شد و حالا خبر می‌رسد که بعد از جلسه هیئت‌مدیره‌ای که اصلاً معلوم نیست از میان چه افرادی انتخاب شده اند، مدیرعامل غزل خداحافظی را خوانده است.

شهید گمنام گلستانی از طریق آزمایش شناسایی شد

دوباره به شمال ایران سر می زنیم، شناسایی شهید گمنامی که دو سال پیش در دانشگاه گلستان به خاک سپرده شده بود، از طریق آزمایش DNA امروز حال و هوای این استان را دگرگون کرد، شهید حسین خان احمدی، سال ۹۲ به عنوان شهید گمنام در دانشگاه گلستان دفن شد، نخستین شهید جاویدالاثر گلستانی محسوب می شود که هویت وی توسط DNA شناسایی شده است.

تخریب چی که ۳۲ سال هویتش را پنهان کرد

مشابه این رویداد امروز از مشهد مخابره شد، شهید سعید حیدری جوان ۲۲ ساله مشهدی و تخریب چی لشکر ۵ نصر خراسان که ۳۲ سال در کمال گمنامی در پادگان شهید کاوه سپاه امام رضا(ع) آرمیده بود بالاخره پس از ۳۲ سال هویتش آشکار شد.

ماجرا آنجا جالب تر می شود که این جوان مشهدی حتی زمانی که در واحد تخریب مشغول به خدمت بوده هیچ گاه هویتش را در عملیات ها فاش نکرده تا گمنامی، نام و نشانش شود. نشانه هایی که این گمنام های آشنا برایمان می فرستند، انگار می خواهند پیدایمان کنند، راه را نشان‌مان دهند، این روزها شاید ما گم شده ایم!


ویدیو مرتبط :
قابل توجه اشخاصی که قلیان و سیگار می کشند!(ناباروری)