راه‌اندازی فن‌بازارهای منطقه‌ای استان‌های البرز، قزوین و کرمانشاه تا پایان سال


در پنجمین نشست سراسری فن‌بازارهای منطقه‌ای‌کشور، مدیران این مراکز بر لزوم توجه به تولید فناوری و تجاری‌سازی ایده‌ها پرداخته و بر اصل تجاری‌سازی ایده‌ها و فعالیت مستمر فن‌بازارهای کشور تاکید کردند.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، به منظور بررسی آخرین فعالیت‌های فن‌بازارها، هم افزایی و هماهنگی‌های بیشتر، پنجمین نشست سراسری فن‌بازارهای منطقه‌ای کشور با حضور مدیران و کارگزاران فن‌بازارهای منطقه‌ای از 13 استان کشور در استان اصفهان برگزار شد.

در این نشست دو روزه، آخرین وضعیت فن‌بازارهای کشور، عملکرد آنها بر اساس برنامه مصوب سال جاری، چالش‌ها و مشکلات پیش روی بازار فناوری کشور، ارتباط فن‌بازارها با بازار دارایی فکری و نحوه درآمدزایی فن‌بازارها، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این نشست اکبر قنبرپور، رییس مرکز فن‌بازار ملی ایران، با اشاره به راه‌اندازی 13 فن بازار منطقه‌ای در کشور، از راه‌اندازی فن‌بازارهای منطقه‌ای استان‌های البرز، قزوین و کرمانشاه تا پایان امسال خبر داد.

رییس مرکز فن بازار ملی ایران ضمن بیان اینکه شبکه فن بازار ملی ایران تا پایان سال آینده تکمیل می شود اظهار کرد: با تلاشهای صورت گرفته تا پایان امسال تقریباً نیمی از استان های کشور به شبکه فن بازار ملی ایران می پیوندند با اینحال در استان هایی که صنعت و فناوری توسعه پیدا نکرده است، فن بازار منطقه ای ایجاد می شود تا به انتقال فناوری کمک کند.

در ادامه این نشست محمد جواد بگی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان با بیان اینکه دوران تولید ثروت از طریق فعالیت‌های سخت افزاری به پایان رسیده و در حال حاضر فقط از طریق تولید دانش و فروش تکنولوژی می‌توان ثروت کسب کرد، گفت: متاسفانه درمسیری گام برداشتیم که کشورهای توسعه یافته مانند آمریکای شمالی و اروپا حدود پنج دهه پیش، این مسیر را طی کرده‌ و در حال حاضر این کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که صرفا از طریق سخت افزاری نمی‌توان کسب ثروت کرد.

وی با بیان اینکه در کشورمان هنوز تمهیداتی در قالب سیاست‌های حمایتی ویژه صاحبان ایده و سرمایه گذاران دیده نشده است، اظهار کرد: در خصوص عقد قراردادهای مشارکت و فروش فناوری هنوز مشکلاتی وجود دارد و در کشور نهاد یا مؤسسه‌ای که بستر سرمایه گذاری علاقه‌مندان برای طرح‌های ریسک پذیر را تضمن کند، وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان با اشاره به اینکه کشورمان یکی از بزرگترین دارنده ذخایر نفت و گاز در دنیا بوده و یکی از هفت کشور مطرح دارای ظرفیت‌های معدنی و عناصر راهبردی است، خاطرنشان کرد: با وجود این، هنوز نتوانسته‌ایم از منابع طبیعی و ذخایر ملی استفاده لازم را در تولید ثروت ببریم.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در قالب سیاست‌های ابلاغی کلی اقتصاد مقاومتی به توسعه صنایع دانش‌بنیان تأکید دارند، گفت: افراد در فن‌بازار می‌توانند ایده‌ها را به مرحله تجاری‌سازی برسانند و نیاز به فناوری، تجاری‌سازی و انتقال فناوری در کشور را تامین کنند.

در ادامه مدیران فن‌بازارهای منطقه‌ای کشور به ارائه برنامه‌های خود طی چهار ماهه دوم سال 94 پرداخته و بر تجاری‌سازی محصولات فناورانه، تجاری‌سازی فناوری، لیزینگ محصولات دانش‌بنیان، معرفی اختراعات به بازار دارایی فکری و برگزاری نشست‌های تخصصی تبادل فناوری تاکید کردند.

بر اساس این گزارش، مرکز فن بازار ملی ایران با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و از طریق ابلاغیه معاونت علمی به پارک فناوری پردیس، وظیفه‌ ایجاد و توسعه فن بازارهای عمومی و تخصصی در کشور را عهده‌دار است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
کاروان شجره طیبه در منطقه احد (استان البرز)3