فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



فعال محیط زیست: توجه دی کاپریو به وضعیت دریاچۀ ارومیه خوشحالم کرد


چندی پیش لئوناردو دی کاپریو بازیگر مشهور هالیوود و برنده جایزه معتبر اسکار بهترین بازیگر جهان در سال 2016، با انتشار عکسی در اینستاگرام شخصی خود که دنبال کنندگان جهانی دارد، از خشک شدن و از بین رفتن دریاچه ارومیه ابراز نگرانی کرد.
مهناز افشار بازیگر مطرح ایرانی هم روز گذشته با انتشار توئیتی در صفحه خود با متن «کاش پست دی کپریو درمورد ارومیه باعث تدبیری شود که حیات به این دریاچه نیمه جان بازگردد و تلنگری باشد برای همه ما که یادمان نرود» به این خبر اظهار نظر کرد و البته ایرانیان بسیاری با اظهار نظر در صفحه این ستاره هالیوود و انتشار کاریکاتور و طنز و یاداشت در جراید به این مقوله واکنش نشان دادند.
در همین رابطه اسماعیل کهرم روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار میراث فرهنگی ایرنا اظهار کرد: واقعیت این است که هنرمندان ما تاکنون کمتر به محیط زیست توجه داشته اند اما آهسته آهسته موجی در میان آنان نیز پدیدار شده است که از دغدغه این قشر به محیط زندگی مان حکایت دارد و فی المثل اگر شخصی از زبان بازیگر، ورزشکار یا هنرمند مورد علاقه اش توصیه هایی بشنود، آن را بهتر می پذیرد.
مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در امور محیط طبیعی تاکید کرد: اینکه یک ستاره مشهور هالیوود درباره حفظ طبیعت کشور ما ابراز نگرانی کرد، نشان داد که همه ما در سراسر جهان در قایق مشترکی نشسته ایم و اگر کسی در آنسوی دنیا قایق را سوراخ کند همه را آب خواهد برد.
نویسنده کتاب حیات وحش خانه ما افزود: امیدوارم هنرمندان ما هم چنین حساسیت هایی را در درجه اول نسبت به میهن خود و سپس به سایر نقاط جهان نشان دهند چرا که اگر خوب نگاه کنیم همه ما از یک خانواده و یک سرزمین هستیم و سرنوشت محیط زیست مشترکمان اهمیت زیادی دارد.

** زمان گفتن چاردیواری اختیاری در عصر ما به سر آمده
وی اظهار کرد: یک بار که به پاکستان رفته بودم همکار پاکستانی ام گفت، از زمانی که ما در این 60 و اندی سال از هندوستان جدا شده ایم میزان جنگل های کشورمان را از 5 میلیون هکتار به 11 میلیون هکتار رسانده و دو برابر کردیم و این به بهبود هوا و میزان اکسیژن شما در ایران هم کمک می کند و درست می گفت.
کهرم افزود: دیگر زمان گفتن چاردیواری اختیاری در عصر ما به سر آمده است و لئوناردو دی کاپریو هم می تواند از روی احساس تعهد نسبت به خشک شدن دریاچه ارومیه ابراز نگرانی کند.

** تابلوی محیط زیست فرشچیان معادل هزاران توصیه
کهرم که در آیین رونمایی اثر جدید استاد محمود فرشچیان به نام محیط زیست در مجموعه سعدآباد حضور داشت، در این باره گفت: انگلیسی ها یک مثل دارند که می گوید' یک عکس کار هزار کلمه را انجام می دهد' به همین منوال، یک نقاشی کار استاد فرشچیان که نه تنها در ایران بلکه شاید در جهان نمونه باشد، کار هزاران هزار جمله را می کند.
وی تصریح کرد که دو سال پیش در سازمان محیط زیست بزرگداشتی برای استاد فرشچیان گرفته شد و آنجا چند درخواست از وی به عمل آمد که خانم ابتکار گفتند که اگر حضرت استاد موافق باشند یک نقاشی ویژه محیط زیست بیافرینند تا سرمشق همگان باشد.
این فعال محیط زیست ادامه داد: از آن زمان تاکنون استاد فرشچیان مطالعه، نگاه ویژه و پیگیری زیادی در زمینه محیط زیست انجام داد و ماحصل آنها تابلویی شد با نام محیط زیست که اکنون رونمایی شد و مطمئنم هرکس تابلوی محیط زیست استاد را ببیند به فکر طبیعت خواهد بود و به آن بی احترامی نخواهد کرد.

** از روحانیون درخواست داریم رفتار ضد محیط زیست را تقبیح کنند
این بوم شناس اظهار کرد: از روحانیت برای توجه ندادن و تبیین نکردن خطر نابودی محیط زیست گله دارم. نه تنها ما فعالان محیط زیست بلکه تمام مردم ایران از روحانیون گرانقدر درخواست دارند که اعمال قبیح زباله پراکنی، کشتار حیوانات، قطع درختان و امثالهم را تحریم کنند و چنانچه در قرآن و احادیث شرعی آیات و روایاتی در مذمت این اعمال داریم، روحانیت به عنوان رهبران دینی جامعه به طور جد وارد این مقوله شوند و از آنجا که مورد احترام هنرمندان و توده مردم هستند، کلامشان نیز بی تاثیر نخواهد بود.
کهرم ابراز نگرانی کرد که محیط زیست ما بیمار است و توجه بیشتری می خواهد این ما هستیم که با عملکردمان تعیین خواهیم کرد که او بمیرد یا احیا شود و به زندگی شیرین ادامه دهد.
دریاچه اُرومیه، در شمال غربی ایران، مساحتی حدود 6 هزار کیلومتر مربع دارد که در جایگاه بیست و پنجمین دریاچه بزرگ دنیا از نظر مساحت و بزرگ‌ترین دریاچهٔ داخلی ایران و دومین دریاچهٔ بزرگ آب‌شور دنیا قرار می گیرد.
این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و امروزه در خطر خشک شدن کامل قراردارد. بررسی تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۵ دریاچه ۸۸ درصد مساحت خود را از دست داده و کارشناسان برای این خشکسالی دلایل زیادی از جمله احداث بزرگراه بر روی دریاچه٬ و استفاده بی‌رویه از منابع آب حوزه آبریز دریاچه برشمرده اند.
کارشناسان ابراز داشته‌اند در صورت خشک شدن این دریاچه هوای معتدل منطقه تبدیل به هوای گرمسیری با بادهای نمکی خواهد شد و زیست محیط منطقه را تغییر خواهد داد و در صورت خشک شدن دریاچه بسیاری از از مواد سمی هوازی شده و خطرات بیماری‌های تنفسی به شعاع 500 کیلومتر بوجود خواهد آورد. با این حال هنوز اقدام جدی یا کارآمدی برای نجات دریاچه صورت نگرفته است.
فراهنگ**3079**1027

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
فعال محیط زیست - ایلام