شور انتخاباتی همراه با بی‌ملاحظگی‌های تبلیغاتی


تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس دهم از دیروز در خراسان‌شمالی هم‌زمان با سراسر کشور آغاز شد و از روز گذشته شاهد راه‌اندازی ستادهای نامزدهای انتخاباتی در سه حوزه انتخابیه در این استان بوده‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان‌شمالی، از صبح دیروز وقتی در خیابان‌های شهر بجنورد قدم می‌زدیم و با چتایی‌هایی(کیسه گونی) مواجه می‌شدیم که شهرداری بر روی دیوارها نصب کرده بود تا نامزدها اقلام تبلیغاتی خود را بر روی آن‌ها نصب کنند.

این اقدام شهرداری به خاطر جلوگیری از برهم خوردن منظر شهری بود اما بازهم دیده می‌شد که بسیاری از بروشور و برگه‌های تبلیغاتی بر روی در و دیوار و درخت‌های شهر با چسب نوار و یا سریش نصب شده بود که حتی این امر ناراحتی و عصبانیت برخی کاسبان شهر را نیز به همراه داشت.

بطوری‌که یکی از کسبه‌های شهر که دارای ملک تجاری بود می‌گفت صبح که برای باز کردن مغازه‌ها از منزل بیرون آمدم دیدم با سریش برگه‌های تبلیغات نامزدهای انتخاباتی به در و دیوار مغازه نصب شده که پس از کندن این برگه‌ها جای سریش بر روی دیوار باقی ماند و از میان نرفت.

افرادی که در حال تبلیغ نامزد مورد علاقه خود بودند گویی در چسباندن برگه‌ها و عکس نامزد مورد نظر خود بر روی چتایی‌ها رقابت داشتند بطوری‌که شماری از آن‌ها اقلام در دست خود را بر روی برگه‌هایی که چند ساعت قبل‌تر چسبانده شده بود، نصب می‌کردند.

در کوچه‌ها پسربچه‌های 13-14ساله را مشاهده می‌کردیم که از مغازه‌دارها خواهش می‌کردند تا اجازه دهند برگه‌ها و عکس‌های تبلیغاتی نامزدها را پشت شیشه مغازه آن‌ها بچسبانند که شماری از مغازه‌دارها موافقت و برخی نیز با عصبانیت آن‌ها را به بیرون هدایت می‌کردند که یکی از این بچه‌ها می‌گفت در پایان تبلیغات قرار است به خاطر کاری که انجام می‌دهیم 100هزار تومان دریافت کنیم.

زمانی که به ستادهای انتخاباتی نزدیک می‌شویم صدای موسیقی‌های حماسی را می‌شنویم که با بلندگوهای بزرگ در حال پخش شدن بود غافل از این‌که این صدای بلند امان صاحبان فروشگاه‌های کنار این ستادها را بریده بود.

یکی از فروشنده‌های مجاور ستاد انتخاباتی اظهار می‌کرد همیشه به‌منظور این‌که مشتری‌هایش با آرامش از مغازه دیدن کنند و زمان بیشتری را برای دیدن کالاها در این فروشگاه سپری کند موسیقی آرامی را پخش می‌کردیم که این امر در فروش کالاها بسیار تأثیرگذار بوده اما با پخش سرودهای حماسی از سوی این ستاد انتخاباتی مجبور به خاموش کردن موسیقی خود شده‌ام و از سوی دیگر نمی‌دانم چطور باید به مدت یک هفته این صداها را تحمل کنم.

از سوی دیگر ستادهای انتخاباتی آب میوه و ... در میان مردم توزیع می‌کنند و همه لیوان و بشقاب‌های یک بار مصرف در خیابان و جلوی مغازه‌ها پرت می‌شد که ستادها باید نسبت به جمع کردن زباله‌ها توجه جدی داشته باشند.

زمانی‌که وارد ستادهای انتخاباتی می‌شدیم با شعارهایی چون اقتصادی پویا - اشتغالی فراگیر، مانده‌ام تا استانمان را باهم بسازیم، انتخابی نو/اندیشه‌ای نو/آینده‌ای نو، مقاومت و پویایی، و تعهد، تخصص و سختکوشی را می‌شنیدیم که هر یک از نامزدها در حال تشریح این شعارها بودند و برخی ستادهای انتخاباتی نیز که متعلق به نمایندگان مجلس بودند در قالب بنرهای عریض و طویل عملکرد خود را در مجلس به نمایش گذاشته بودند.

برخی ستادهای انتخاباتی شلوغ بوده و به‌دنبال دیدن نامزد انتخاباتی بودند تا با آن‌ها صحبت کنند که مشکلاتی هم‌چون بیکاری آن‌ها را برطرف می‌کند و یا خیر. که اعضای این ستاد نیز با این بیان، که رفع بیکاری از برنامه‌های این نامزد است، هدایت می‌کردند.

شماری از ستادها نیز خالی و یا در آن‌ها قفل بود و هیچ کس پاسخگوی افراد مراجعه کننده نبود. و مورد قابل تأمل در این میان این بود که ستادهای انتخاباتی در این دور از انتخابات با فاصله‌های دورتر از یکدیگر راه‌اندازی شده بود و این امر به‌علت جلوگیری از بروز هرگونه بی‌نظمی بوده است.

از عصر دیروز سخنرانی‌های نامزدهای انتخاباتی اوج گرفت بطوری‌که خیابان و معابر شهر مملو از طرفداران نامزدهای انتخاباتی بود که این امر زمینه‌ساز ترافیک و شلوغی خیابان‌های شهر بود.

این اجتماع به گونه‌ای بود که در برخی شهرستان‌ها مسیری که در شرایط عادی، عبور از آن پنج دقیقه هم زمان نمی‌برد تا 45 دقیقه هم به طول انجامد و موجب بی‌حوصلگی برخی رانندگان شخصی و تاکسی شده بود.

در این میان حضور خانواده‌ها در خیابان‌ها برای خرید عید دیدنی تر بود که پشت ویترین‌های مغازه‌ها ایستاده و در حال انتخاب لباس و کفش برای فرزندان خود بودند.

خراسان‌شمالی دارای 4 کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی و یک کرسی نمایندگی در خبرگان رهبری است وحدود 67 درصد جمعیت 924 هزار نفری خراسان‌شمالی واجد شرایط رأی دادن در انتخابات 94 هستند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
فیلم تبلیغاتی انتخاباتی