فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



استفاده ازظرفیت علمی محققان خارج کشور برای ارتقای فناوری ضرورت دارد


به گزارش ایرنا، دکتر نصرت الله ضرغام روز دوشنبه در نشستی با اعضای هیات رییسه، هیات علمی و پژوهشگران دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)که درتالار اجتماعات دانشکده فنی و مهندسی برگزارشد، افزود: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور طی فعالیت خود به پژوهشگران و فناوران خدمات گسترده ای ارایه کرده است.
وی اضافه کرد: این بنیاد با ایجاد کرسی های پژوهشی و ارایه امکان تحقیق به دانشمندان کشور به دنبال تقویت نیاز جامعه به پژوهش است.
ضرغام ادامه داد: آمادگی داریم تا به دانشمندان برجسته کرسی های پژوهشی اهدا و تا 10سال از آنها حمایت کنیم بطوری که در 5 سال اول فرد یا تیم بصورت داخلی عمل می کند و در پنج سال بعدی می تواند همکار خارجی نیز داشته باشد.
وی گفت: با این اقدام فرهنگی کار تیمی نیز در کرسی ها و درموضوعاتی به خصوص در حوزه پژوهش با برنامه های تاثیرگذار ترویج می شود.
ضرغام خاطرنشان کرد: امروزه برخی از کشورهای پیشرفته مانند آمریکا و ژاپن با اختصاص بخش زیادی از مالکیت فکری جهان در برنامه ریزی های خود تلاش می کنند استعدادهای برجسته کشورها را جذب کنند، چرا که خود به تنهایی قدرت تولید این حجم بالای دارایی فکری را ندارند و از اندیشمندان و محققان کشورهای دیگر استفاده می کنند.
این مسئول با اشاره به اینکه حدود 33 هزار نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه ها با بنیاد ملی علم ایران در ارتباط هستند یادآور شد: این خود ظرفیت خوبی است که در فعالیت های پژوهش محور علمی از آن ها استفاده می کنیم.
ضرغام با تاکید بر اینکه روند مهاجرت استعدادهای کشور باید معکوس شود، اضافه کرد: شناسایی و حمایت از استعدادهای ایرانیان داخل و خارج از کشور برای توسعه علم و فناوری لازم است و باید از آنان در محقق شدن احکام اسناد بالادستی کشور استفاده کنیم.
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور و بنیاد ملی علم ایران خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه قطعا بین المللی شدن دانشگاه ها جای خود را باز خواهد کرد و دانشگاه های ما باید به سمت بین المللی شدن حرکت کنند.
ضرغام با بیان اینکه ساختارهای اقتصادی ما وجود یک هرم نیروی انسانی متخصص و ماهر را ایجاب می کند، ادامه داد: امروزه موضوع مردمی کردن و اجتماعی کردن علم در دنیا مطرح است و آموزش می تواند در تمام حوزه های مختلف نقش ایفا کند.
وی افزود: موضوع کارآفرینی باید در برنامه ارتقای کیفیت، طبقه بندی آموزش ها، بها دادن به آنها و در افزایش منابع مورد توجه قرار گیرد و هر دستگاهی باید منابع مورد نیاز خود را در اختیار مراکز علمی بگذارد.
ضرغام، پژوهشگر محوری، اخلاق محوری، عدالت محوری، پاسخگویی، تعالی محوری، جامع نگری و بهره وری را از اهداف راهبردی این صندوق عنوان کرد و افزود: حمایت صندوق از طرح های دانشگاه های استان قزوین شامل چهار طرح از دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، سه طرح از دانشگاه علوم پزشکی، سه طرح از دانشگاه پیام نور، یک طرح از مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی بوده است که کل اعتبارات تخصیص داده شده به طرح های مصوبات نیز دو میلیارد و 551 میلیون و 220 هزار ریال بوده است.
وی با بیان اینکه تنها هشت درصد از منابع صندوق به هزینه های جاری اختصاص می یابد گفت: درطول این سال ها بالاترین حمایت مالی این صندوق از پژوهش های علمی بوده است.
ضرغام، جذب ایرانیان خارج از کشور را از جمله اهداف صندوق عنوان کرد و افزود: پرداخت 50 درصد اول هزینه ثبت بصورت بلاعوض، پرداخت تسهیلات قرض الحسنه برای 50 درصد دوم هزینه ثبت و پرداخت 50 درصد دوم هزینه ثبت توسط صندوق در صورت واگذاری بخشی از حق مالکیت اختراع ازجمله حمایت های صندوق در زمینه ثبت بین المللی اختراعات است.
رئیس بنیاد علم ایران افزود: برگزاری 36 همایش و کارگاه، حمایت از حضور محققان و فن آوران خارجی و حمایت از اساتید وابسته خارجی از جمله حمایت های صندوق از رویدادهای علمی در سال جاری بوده است.
وی با اعلام آمادگی صندوق حمایت از پژوهشگران، برای ارائه امکانات بیشتر به محققان و پژوهشگران قزوین افزود: ما آمادگی داریم تا از کارهای تیمی و دانشگاه محور در حوزه انجام فعالیت های پژوهشی و علمی بصورت هدفمند حمایت کنیم.
در پایان این مراسم تفاهم نامه همکاری بین صندوق حمایت از پژوهشگران و دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) به امضا رسید.
همچنین در این روز تفاهم نامه ای نیز میان دانشگاه علوم پزشکی قزوین و صندوق حمایت از پژوهشگران و فن اوران کشور امضا شد.
7388/ 6128/1352

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
ذخایر ارزی قابل استفاده ایران خارج از کشور