چالکود را، جایگزین کوددهی موضعی کنید


یک کارشناس کشاورزی گفت: چالکود، طرحی نو برای تغذیه درختان میوه بوده و نفوذ آب به داخل خاک را تشدید می‌کند.

«مهدی شجاعی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، اظهار کرد: در روش چالکود، چاله‌هایی را نزدیک ریشه‌ درخت حفر کرده و با مخلوط کودهای آلی و شیمیایی پر می‌کنند. در واقع قدرت تثبیت‌کنندگی ماده آلی که چاله توسط آن پر می‌شود برای اکثر کودهای شیمیایی بسیار کمتر از خاک است. از این‌رو، کودهای شیمیایی اضافه‌شده بیشتر توسط گیاه جذب می‌شود. هم‌چنین در برخی باغ‌ها، نفوذپذیری خاک محدود است و آب به خوبی در خاک نفوذ نمی‌کند. در حالی که چاله‌های پرشده با مواد آلی، نفوذ آب را به داخل خاک تشدید می‌کند.

این کارشناس ادامه داد: آهک فراوان موجود در خاک مشکل مهمی در مقابل رشد و فعالیت ریشه درختان بوده و جذب عناصری مثل آهن را مختل می‌کند. این در حالی است که چاله‌های پرشده با مواد آلی، به‌خاطر این‌که فاقد آهک هستند مکان‌های مناسبی برای رشد ریشه‌ها بشمار می‌روند. هم‌چنین هر گیاهی به‌طور معمول به مصرف عناصر کم‌مصرف نیاز دارد و چالکود می‌تواند حجم مناسبی را برای جذب عناصر کم‌مصرف فراهم کند.

وی افزود: سنگینی خاک‌ها مشکل دیگری است که بعد از دورهای آبیاری، بخاطر نبود تهویه مناسب حاصل می‌شود و بخاطر کم بودن سطح اکسیژن و بالا بودن میزان دی‌اکسیدکربن، به‌شدت به ریشه‌ها صدمه زده و جذب عناصر غذایی را با اختلال مواجه می‌کند. از این‌رو، می‌توان با استفاده از روش چالکود تا حد زیادی از میزان سنگینی خاک‌های کشاورزی کاست.

شجاعی تصریح کرد: چالکود از مشکل رشد علف‌های هرز نیز تا حد زیادی می‌کاهد، چون کود دامی به شکل توده داخل چاله قرار گرفته و موجب می‌شود بذر علف‌های هرز محل مناسبی برای رویش نداشته باشند. علاوه‌بر این، کودهای شیمیایی غیر متحرک نیز اگر در سطح چاله‌ها قرار گیرد به‌راحتی توسط جریان آب به اعماق چاله منتقل شده و در دسترس ریشه درخت قرار می‌گیرد.

این کارشناس کشاورزی خاطرنشان کرد: درختان گیاهان دایمی هستند که سالیان درازی باقی می‌مانند. از این‌رو، هر ساله به تراکم ریشه در حوالی چالکود اضافه شده و سطح تماس ریشه با این منطقه غنی از کود بیش از پیش افزایش می‌یابد. در نتیجه کارآیی مصرف چالکود افزایش یافته و متعاقب آن مقدار مصرف کود در هکتار کاهش می‌یابد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
‫آموزش باغبانی با صابر ، نحوی کود دهی به درخت میوه و گل رز و روش چالکود ، saber garden‬‎