فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



در برنامه ششم فرهنگ باید از مظلومیت خارج شود


به گزارش ایرنا، محمد رضا بهشتی پنجشنبه شب در مراسم پایانی دومین همایش ملی باستان شناسی ایران در مشهد افزود: حضور خطه خراسان در عرصه های جهانی ضعیف است و با اینکه هزاران گنج در این خطه نهفته است جز مجموعه اسناد آستان قدس رضوی و هزاره پایان سرایش شاهنامه فردوسی و موسیقی مقامی خراسان شمالی اثر دیگری ثبت جهانی نشده است.
وی اظهار کرد: در فضای کنونی بودجه ها صرفا برای ساخت و ساز سرازیر می شوند ولی برای یک نشست فرهنگی از نظر حمایت دغدغه وجود دارد.
نایب رئیس کمیته ملی حافظه جهانی گفت: گردشگری در ایران از جنس متعارف این صنعت در جهان نیست بلکه گردشگری فرهنگی است و بنیاد آن میراث تمدن ایران است که در ارتباط مستقیم با باستان شناسی است اما زیرساخت ها برای توسعه آن فراهم نیست.
وی افزود: امیدواریم سال 2017 که مصادف با سال 1396 است و در آن سال مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شده است آمادگی لازم برای معرفی ظرفیت های خراسان بزرگ به نمایندگی از ایران وجود داشته باشد.
بهشتی اظهار کرد: در خشکسالی فرهنگی جهان اسلام که گروه تروریستی و خشونت بار داعش نام 'خراسان' را برای اعمال ضد بشری به عاریت گرفته است، پاسداشت نام خراسان در این همایش قابل تقدیر است.
وی گفت: آنچه ایران را در عرصه بین المللی صاحب کرسی کرده است حوزه فرهنگ است که مسئولان باید نتایجی را که فرهنگیان دانشگاه ها رقم می زنند، مدیریت کنند.
سفیر و نماینده سابق جمهوری اسلامی ایران در یونسکو افزود: آخرین پرونده ای که دو سال پیش ثبت جهانی شد پرونده شهر سوخته در استان سیستان و بلوچستان بود که سال گذشته پس از بازدید رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و رئیس کنفرانس یونسکو یکی از ضمائم ثبت پرونده، استمرار کاوش ها در این حوزه بود.
وی ادامه داد: خراسان جنوبی از حوزه های بکری است که کمتر مورد توجه باستان شناسی قرار گرفته، هر چند در کنوانسیون 1392 پرونده باغ های ایرانی که یکی از این باغ ها متعلق به این خطه است ثبت شده است.
وی گفت: در هفته های گذشته تیم بازرسی یونسکو ' کویر لوت' را که در میانه سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان قرار دارد به عنوان اولین پرونده طبیعی شناسایی نمود و مقدمات ثبت این کویر فراهم شد.
استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: اگر بناست اخلاق حرفه ای در حوزه های مختلف از جمله در رشته باستان شناسی جایگاه خود را پیدا کند، مقدمه آن یافتن جایگاهی برای حقوق فرهنگی و حقوق باستان شناسی است.
وی اظهار کرد: در حوزه حقوق کنوانسیون 1972 که مربوط به مواریث باستان شناسی و بناهایی است که ثبت جهانی می شود در کشور متخصصی وجود ندارد.
بهشتی ادامه داد: امروز عدد ثبت در حوزه میراث ناملموس کشور در کنوانسیون 2003 به عدد 10 رسیده است که آخرین آن پرونده تکنیک ساخت لنج در حوزه خلیج فارس می باشد و در حوزه کنوانسیون 2001 که در حوزه میراث فرهنگی زیر آب است حتی بحثی صورت نگرفته است.
رئیس مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی گفت: به رغم اینکه با زحمت و تلاش فراوان ایران به کنوانسیون باستان شناسی زیر آب ملحق شد، هنوز جامعه باستان شناسی دانشگاهی کشور به این مبحث ورود پیدا نکرده و علاوه بر آن حقوق باستان شناسی زیر آب مطرح نشده است.
بهشتی افزود: امرزو از نسل سوم دانشگاه ها به عنوان نسل دانشگاه کارآفرین سخن به میان آمده است که صرف رشته ایجاد کردن موضوعیت ندارد و اشتغال بعد از دانش آموختگی مورد توجه قرار گرفته است.
وی اظهار کرد: بسیاری از حوزه های باستان شناسی و حقوق آن می تواند دهها فرصت شغلی ایجاد کند و اگر بناست اقتصاد کشور بر حوزه گردشگری متمرکز شود باید باستان شناسی را مورد توجه قرار داد.
عضو هیات امنای کتابخانه های بزرگ کشور گفت: سال گذشته حدود 2000 عنوان در حوزه هنر به چاپ رسید اما سرانه شمارگان (تیراژ) آن کاهش داشته است.
دومین همایش دو روزه ملی باستان شناسی ایران که روز گذشته با حضور جمعی از استادان و دانشجویان این رشته در موزه بزرگ خراسان در مشهد آغاز شد، امشب به کار خود پایان داد.
7500/ 6053

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
دکتر مهدیزاده:مظلومیت اهالی فرهنگ