اشعه ایکس برای دستگیر کردن قاچاقیان هسته‌ای


با وجود بیش از یکصد میلیون محموله باری که سالانه در حال نقل و انتقال هستند، رصد و بازدید کردن از همه این محموله‌ها برای کشف مواد هسته‌ای قاچاق مشکلی بزرگ به شمار می‌آید.

برای حفظ جریان تجاری و در عین حال چشم دوختن بر تروریسم هسته‌ای و قاچاق مواد هسته‌ای، تیمی از دانشمندان در دانشگاه نبراسکا – لینکولن در حال توسعه ماشین لیزری اشعه ایکس هستند که می‌تواند از محتوای اورانیوم به اندازه سه سکه که در پنل‌های فولادی به قطر 7.5 سانتی‌متر پنهان شده‌اند، تصویربرداری کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از مجله علمی گیزمگ، قاچاق هسته‌ای نسبت به آنچه که مردم می‌پندارند، مشکلی به مراتب بزرگ محسوب می‌شود. موضوع فقط جلوگیری از سناریوی نهایی گروهی تروریستی نیست که فقط سعی دارد تا یک کلاهک هسته‌ای یا یک بمب کثیف را از گمرک‌ها عبور دهد. بلکه موضوع متوقف ساختن قاچاق یا دزدی مواد هسته‌ای غیر نظامی است که ممکن است به دستان افراد ناشایست بیفتد یا از آن استفاده نامناسبی شود تا جامعه به خطر افتد.

مشکل این است که تجهیزات تصویربرداری روزانه گران است و جاگیر و برخی از سیستم‌ها برابر تجهیزاتی است که در یک استادیوم کوچک به کار می‌روند. همچنین اگر مواد رادیو اکتیو در ظروف محافظت شده قرار داشته باشند کشف این مواد بسیار سخت خواهد بود.

تیم دانشگاه نبراسکا لینکولن بر روی وسیله‌ای کار می‌کنند که درسال 2013توسعه یافت این وسیله پرتویی الکترونی را که از دستگاه تقویت و تسریع ذرات باردار الکترونی تولی شده را به بیرون ساطع می‌کند. این پرتوافشانی یک رشته اشعه ایکس باریکی را تولید می‌کند که می‌توان آن را هدایت کرد و می‌تواند مسافت زیادی را طی کند.

بر اساس اعلام دانشگاه نبراسکا لینکولن، این ابزار جدید، کوچتر، سبکتر، قابل انتقال است و از انرژی کمتری استفاده می‌کند. برای همین برای افرادی که در مجاورت آن قرار دارند ایمن است.

در آزمایشهای اثبات کارایی این دستگاه از نمونه‌ای به اندازه یک سکه تصویربرداری کرد و این تیم می‌گوید که این دستگاه می‌تواند اورانیوم با مقدار کمتر از این را هم کشف کند.

تیم دانشگاه نبراسکا لینکولن در حال حاضر بر روی بهبود عملکرد و دقت این دستگاه کار می‌کنند تا بتوانند مواد هسته‌ای محافظت شده را تشخیص دهند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
اشعه ایکس