«کاشفان فروتن فردا» در بازار موسیقی


آثار مجلسی آهنگسازان نسل معاصر ایران در قالب آلبومی با عنوان «کاشفان فروتن فردا» به بازار موسیقی رسید.

به گزارش خبرنگار سرویس موسیقی ایسنا، این آلبوم شامل آثاری از روزبه رفیعی، فرزاد فضلی، آسو کهزادی، سیامک انوری، علیرضا چگینی، نیلوفر کریمی، نگین زمردی و کارن صباغی است.

کیاوش صاحب‌نسق در یادداشتی برای این آلبوم نوشته است: «مجموعه‌ی پیش‌ رو ثمره‌ی تلاش هنرمندان جوانی است که در آستانه‌ی خروج و اتمام تحصیلات آکادمیک آهنگسازی در ایران و نه در پایان تلاش‌های پویا و کماکان آنان برای یادگیری و درک هرچه بهتر زبان موسیقی امروز - به اجرا درآمده‌اند.

این مجموعه برشی از جسورانه‌ترین تلاش‌های انتهایی دورانی است که با گذر از بایدها و نبایدهای سیستم متداول آموزش آهنگسازی دانشگاهی ایران که الزاما بهترین راه حل‌های این گونه از طراحی آموزش آهنگسازی نیستند، می‌تواند به عنوان آثاری ورای دانسته‌ها و تجربه‌های شخصی این گروه معرفی شود. بحث هویت شخصی و اصالت اثر در کنار دغدغه‌ی کشف هویتی وابسته به خاک این مرز و بوم از مهم‌ترین دلایلی است که باعث شده تا در کار این گروه از آهنگسازان تنوع و تفاوت بسیاری وجود داشت باشد. نتیجه‌ای که شنونده‌ی این مجموعه را باید قاعدتا به این تامل و تعمق دعوت کند تا چرایی این تنوع و تفاوت را نه تنها در این مجموعه‌ی آثار بلکه در کل آثار ارائه شده‌ی این گونه در 15 سا ل اخیر دریابد.

معاصر بودن اینجا مفهومی ورای کلیشه‌ی تعریف‌شده در تاریخ موسیقی معاصر غرب یا تعاریف ناقص و نارسا و بعضا نادرست از آن در ادبیات محاوره‌ای و مکتوب معمول در مباحث موسیقی معاصر در ایران را بازی می‌کند چرا که تکامل و ترویج زبان موسیقی معاصر در اینجا براساس دغدغه‌ها و ضرورت‌هایی دگرگون از سایر تعاریف متعارف در این مقوله صورت می‌پذیرند. ضرورت‌هایی که گاهی نقش و رمزگشایی‌ای زبانی را بازی می‌کنند که به سبب تمام تاثیرات و متاثرات فضای زندگی آهنگسازان آن شکلی کاملا پیچیده‌، شخصی اما در عین حال درخور شرایط اجتماعی ملموس آنان را بازی می‌کنند.

معاصر بودن در حال نفس کشیدن می‌شود. کشف دوباره‌ی بدیهیات می‌شود بی‌آنکه ثمره‌ی این‌ها دل‌زده کند و حرف تکراری نخواهد بود چرا که این حرف‌ها که در این لحظه می‌خوانی و می‌نویسم گذشته‌اند و این‌ها رد لحظه‌هایی است به کرات تا بازخوانی واژه‌ها بهانه‌ای شوند تا این سایه‌های اصالت‌، بازخوانی فردا باشند. بازخوانی‌ تصویرهای ناتمام امروز تا فردا همراه کاشفان فروتن فردا.»

«کاشفان فروتن فردا» در انتشارات «آواخورشید» منتشر شده است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
کاشفان فروتن شوکران - احمد شاملو