سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



پیشنهاد تجهیز همه اراضی کشاورزی به آبیاری تحت فشار در برنامه ششم


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، عباس زارع مجری طرح  سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه بازدید از هشتمین نمایشگاه زیرساخت‌های کشاورزی با اعلام این خبر اظهار کرد: براساس تعاملات انجام شده با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشورپیشنهاد تجهیز تمام اراضی کشاورزی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری در برنامه ششم داده شد که البته برای تحقق آن باید به تایید مجلس نیز برسد تا برای اجرا در برنامه ششم قرار گیرد. 

وی افزود: براین اساس سالانه 500 هزار هکتار از اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز می‌شود که کل اراضی پایاب مورد نیاز برای تجهیز به سامانه‌های نوین آبیاری 4 میلیون هکتار است. 

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: هدف از برگزاری این نمایشگاه جمع‌آوری خلاقیت‌های نوین آبیاری، بخش کشاورزی و انتقال آن به بخش کشاورزی است. 

وی تصریح کرد: با توجه به تبخیر بالای کشور نظر کارشناسان بخش استفاده از آبیاری‌های نقطه‌ای در تجهیز گلخانه‌ها، باغات و زمین‌های زراعی است که 60 درصد حاضرین در نمایشگاه نیز به سمت عرضه سامانه‌های نوین آبیاری نقطه‌ای رفته‌اند.

این مقام مسئول تاکید کرد: باید از سمت آبیاری‌های بارانی به سمت نقطه‌ای حرکت کنیم که با توجه به اطلاع‌رسانی‌های انجام شده بهره‌گیری‌ از آبیاری نقطه‌ای در کشور افزایش یافته است.

وی گفت: در سال 94 باتوجه به تاکید رهبر معظم انقلاب بر استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی و تاکید وزیر جهاد کشاورزی بر تحقق آن هدفگذاری‌های لازم برای تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم‌های جدید آبیاری دیده شده است. 

* 50 هزار هکتار از اراضی خرده‌مالکان تجمیع شد

زارع با ابراز رضایت از زیرساخت‌های لازم برای تجهیز اراضی کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری گفت: در حال حاضر 800 مجری اجرای سیستم‌های نوین آبیاری، 300 تولید کننده و 20 وارد کننده تجهیزات سامانه‌های نوین آبیاری در کشور وجود دارد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر تسنیم مبنی برای اینکه تجهیز اراضی خرده‌مالکی چه اقداماتی صورت گرفته است گفت: برای یکپارچه سازی اراضی خرد و تجمیع اراضی خرده‌مالکان به سمت یکپارچه‌سازی اراضی پیش رفته‌ایم که براساس طرح پیشنهادی ما و استقبال کشاورزان از آن 50 هزار هکتار از اراضی 115 هزار نفر تحت پوشش تجمیع آب قرار گرفت. 

* 300 هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد

این مقام مسئول گفت: 300 هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد که طبق قانون تمام چاه‌های غیرمجازی که بعد از سال 85 ایجاد شده‌ اند تعیین تکلیف می‌شوند. 

وی همچنین درباره وضعیت تحویل آب کشاورزان گفت: برای بهینه‌سازی تحویل آب به کشاورزان تحویل حجمی آن در دستور کار قرار دارد که براین اساس مذاکراتی با مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
تجهیز زمین‌های کشاورزی مهاباد به سیستم آبیاری قطره‌ای جهت صرفه جویی در مصرف آب