فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



آلبوم «ریما» دونوازی سازهای «گارمان» و «ناقاره» منتشر شد


به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، این مجموعه دونوازی است برای سازهای «گارمان» و «ناقاره» که توسط رحمان اسداللهی و وحید اسداللهی اجرا شده است. قطعات این مجموعه با بهره‌گیری از ملودی‌های منطقه آذربایجان و با تبعیت از ردیف‌های دستگاهی ساخته و اجرا شده است. برخی از قطعات این مجموعه از ساخته‌های استاد بیگجه‌خوانی و رحمان اسداللهی هستند.

سون پاییز (شور و همایون 2)، شادلیخ رینگی (درآمد سه گاه)، کوچری (فولکلور آذربایجان)، درآمد سه گاه، هیوا گلی (فولکلور) و رنگ مینا، 5 قطعه آلبوم «ریما» هستند.

ساز قارمون که در گویش آذری گارمون شنیده می‌شود، شکلی از ساز آکاردئون آلمانی است که در سال 1822 میلادی ساخته شده است. این ساز در ورای مرزهای آلمان بسیار مورد توجه قرار گرفت و در اروپای شرقی و روسیه به چنان محبوبیتی رسید که انگار ساز ملی‌شان است! با پیوستن سرزمین قفقاز به روسیه، طبیعتا این ساز به فرهنگ‌های بومی قفقازی مانند آذری، ارمنی و گرجی نیز سرایت کرد. در این میان آذری‌ها برخورد متفاوتی با ساز مهمان داشتند. چنان که امروز دیگر نمی‌توان گفت گارمان، همان آکاردئون است زیرا صدایی می‌دهد که تنها در حوزه موسیقی آذربایجان قابل درک است نه جای دیگر.

گارمان نوازی رحمان اسداللهی نسبت به همکارانش در آنسوی مرز، بسیار شرقی‌تر و ایرانی‌تر صدا می‌دهد. زیرا وی هم دانش موسیقی موقامی آذربایجانی را دارد و هم به ردیف دستگاهی آشناست. در آهنگ «سون پاییز» این رویکرد شنیده می‌شود. وی علاوه بر لهجه آذری، گریزی به درآمد دستگاه همایون و سپس بیداد می‌زند.

بر اساس این گزارش، آلبوم موسیقی «ریما» دونوازی سازهای «گارمان» و «ناقاره» که توسط رحمان اسداللهی و وحید اسداللهی اجرا شده، توسط نشر رهگذر هفت اقلیم منتشر شده است.

انتهای پیام/

 

http://fna.ir/TU1U0F


ویدیو مرتبط :
ضبط سازهای زهی یكی از قطعات آلبوم 6