فاز دوم پردیس، میزبان فناوران سلامت/فروش سه هزار و 400 میلیارد تومانی شرکت‌ها در سال 93


پارک فناوری پردیس به‌ عنوان مهم‌ترین و بزرگترین پارک فناوری کشور با مجوز شورای گسترش آموزش عالی در سال 1384 در زیرمجموعه نهاد ریاست‌ جمهوری و با همکاری تعدادی از دانشگاه‌ها و مراکز علمی - پژوهشی کشور تاسیس شد.

به گزارش ایسنا، این پارک که با هدف تجاری‌سازی دستاوردهای فناوران و ایجاد بستر مناسب برای رشد فناوری و توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان تاسیس شده با راه اندازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ذیل معاونت فعالیت دارد.

تاکنون بیش از 280 واحد فناور دانش‌بنیان از بین چند صد شرکت متقاضی در حوزه‌های فناوری‌های پیشرفته همچون فناوری اطلاعات و ارتباطات، زیست‌فناوری، فناوری نانو، مواد جدید، مکانیک و اتوماسیون به عضویت پارک فناوری پردیس پذیرفته شده و توانسته‌اند مراکز تحقیق یا دفاتر طراحی و مهندسی خود را در پارک فناوری پردیس ایجاد و مستقر کنند.

مدیریت این مجموعه از بدو تاسیس برعهده مهندس مهدی صفاری‌نیا است که از سال 1376 همزمان با پایان تحصیلات کارشناسی مهندسی متالورژی دانشگاه صنعتی شریف در دفتر همکاری‌های فناوری ریاست جمهوری فعالیت داشته و با تجربه مدیریت کمیته مطالعات سیاستگذاری فناوری، تاسیس فن‌بازار ملی ایران و عضویت در شورای سیاستگذاری فن‌بازارها و کمیسیون فن‌بازار دفاعی، همکاری در تدوین آیین نامه و اساسنامه پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد و مسوولیت‌های اجرایی در چندین موسسه خصوصی و دولتی فعال در حوزه فناوری و کارآفرینی، ریاست پارک فناوری پردیس را عهده دار شده است.

صفاری نیا که با محول شدن مسوولیت اجرایی جایزه مصطفی(ص) به پارک فناوری پردیس، دبیرشورای سیاستگذاری جایزه نیز هست در همین روزهای پرمشغله باقیمانده تا مراسم بزرگ اعطای این جایزه علمی جهانی، ساعاتی را مهمان ایسنا بود و در گفت‌و‌گویی تفصیلی ضمن ارائه گزارشی از فعالیتهای پارک فناوری پردیس، توضیحاتی را در خصوص جایزه علمی فناوری مصطفی (ص) که قرار است به تعبیری جایزه نوبل جهان اسلام باشد مطرح کرد.

صفاری نیا در گفت‌و‌گو با خبرنگار علمی ایسنا به تاریخچه پارک فناوری پردیس پرداخت و گفت: با توجه به تاکیدات مسوولان عالی نظام به خصوص مقام معظم رهبری بر نقش شهرک‌ها و پارک‌های علمی و فناوری در برقراری ارتباط پایدار صنعت و دانشگاه، پارک فناوری پردیس به عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پارک فناوری کشور در سال 1384 با مجوز شورای گسترش آموزش عالی و با همکاری چند دانشگاه و مرکز علمی پژوهشی مهم کشور در زیرمجموعه نهاد ریاست‌جمهوری تاسیس شد تا بستری برای تجاری‌سازی دستاوردهای فناورانه، رشد فناوری و توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.

رییس پارک فناوری پردیس

وی تصریح کرد: فعالیت هسته اولیه تیم ستادی پارک برای انجام مطالعات و راه‌اندازی آن از سال 1379 در مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری آغاز شد. البته مطالعات اولیه تهیه مدل ایرانی پارک فناوری از مدتی قبل با بازدید از پارک‌های علم و فناوری در کشورهای اتریش، فرانسه، کانادا، آلمان و انگلستان و با مطالعه منابع مختلف به‌ منظور الگوگیری، مطالعات تطبیقی و تعریف مدل بومی راه‌اندازی پارک آغاز شده بود و مطالعات مکان‌یابی احداث پارک نیز از آذرماه سال 1379 به همت مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری آغاز شد که در نهایت در اردیبهشت ماه سال 1380 منجر به انتخاب نقطه‌ای در محدوده شهر جدید پردیس، برای احداث پارک شد.

چرا پردیس؟

صفاری نیا با بیان این که چندین نقطه در تهران و اطراف آن از قبیل شهر جدید پرند و شهر جدید هشتگرد هم طی مطالعات مکان یابی پارک بررسی شدند درباره علت انتخاب منطقه پردیس و زمین مجاور سایت ماهواره‌یی بومهن به‌ عنوان مکان ایجاد پارک گفت: هم‌جواری با محیط شهری پردیس و امکان استفاده از خدمات شهری و مسکونی این شهر، هم‌جواری با سایت ماهواره‌ای به عنوان یک مرکز تحقیقاتی و ارتباطی، هم‌جواری با یک مرکز دانشگاهی در حال ساخت، هم‌جواری با منطقه صنعتی خرمدشت و نزدیکی به شهر صنعتی فیروزکوه، فاصله مناسب با تهران و همچنین، شرایط مناسب زمین به لحاظ توپوگرافی، قیمت و اقلیم (مزیت‌های مناسبی جهت ایجاد پارک) در این انتخاب موثر بودند؛ ضمن این که آزادراه تهران – پردیس که پل ارتباطی خوبی با تهران است بر مزیت‌های ایجاد پارک در این نقطه افزود.

وی خاطرنشان کرد: طبق بخشنامه 12 تیر ماه 1370 هیات وزیران و مصوبه شورای عالی شهرسازی، شهر جدید پردیس می‌بایست 800 هکتار از اراضی خود را به کاربری‌های تحقیقاتی و آموزشی اختصاص می‌داد که زمین مورد نظر جهت احداث پارک در این منطقه قرار داشت.

در سال 1380، پارک فناوری پردیس با پیش‌بینی و تامین شرایط و زیرساخت‌های اولیه، فعالیت خود را به عنوان یکی از مراکز تابعه مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری آغاز کرد و ضمن انجام مطالعات اولیه و مکان‌یابی، پذیرش واحدهای فناور هم آغاز شد.

صفاری نیا تصریح کرد: با توجه به رویکرد مثبت دولت در ایجاد و توسعه پارک‌ها در کشور و تدوین و تصویب آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های تاسیس پارک‌ها - که با مشارکت تیم پارک فناوری پردیس صورت گرفت- اخذ موافقت اصولی تاسیس پارک از شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دستور کار قرار گرفت که مجوز مربوطه در اواخر سال 1382 صادر شد.

پارک فناوری پردیس

وی خاطرنشان کرد: در سال 1384، اساسنامه پیشنهادی پارک در شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصویب شد که براساس آن ریاست هیات امنای پارک با معاون اول رییس جمهور بوده و 14 تن از شخصیت‌های علمی، فناوری، اقتصادی و اجتماعی کشور به‌عنوان اعضای حقوقی و حقیقی در هیات علمی عضویت دارند. با تاسیس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال 1386 با اصلاح اساسنامه پارک، معاون علمی و فناوری رییس جمهور نیز به عنوان نایب رییس هیات امنا به ترکیب هیات امنای پارک ملحق شد. احکام اعضای حقیقی هیات امنا شهریورماه 1389 توسط رییس جمهور وقت صادر شد و نخستین جلسه هیات امنای پارک در آبان ماه همان سال و نخستین جلسه شورای پارک در مردادماه 1390 برگزار شد.

رییس پارک فناوری پردیس تصریح کرد: پس از انجام مطالعات اولیه، طرح تفصیلی پارک در متراژ اراضی فعلی به وسعت 38 هکتار تهیه شد. هم‌اکنون طراحی، آماده‌سازی و محوطه‌سازی پردیس نوآوری به مساحت 20 هکتار با استانداردهای بالای شهری به اتمام رسیده و عملیات آماده‌سازی پردیس دانش به مساحت 18هکتار شروع شده است. اجزای فیزیکی تعریف شده برای پردیس نوآوری شامل منطقه شرکت‌ها (حدود 14 هکتار) که به دفاتر تحقیق و توسعه شرکت‌ها اختصاص دارد، ساختمان کارگاهی و آزمایشگاهی(با زیربنای 700 متر مربع )، معابر و محوطه های باز عمومی و مجتمع مرکزی پارک (با 21300 مترمربع فضای مفید و 8500 مترمربع فضای جنبی) با رویکرد تامین فضای لازم برای استقرار و فعالیت ستاد پارک، استقرار و فعالیت شرکت‌های عضو مرکز رشد و بخش استیجاری و تامین و ارائه خدمات تخصصی و عمومی مورد نیاز تمامی شرکت‌های عضو پارک است که در قالب مجتمع سراج شامل مجموعه اداری و مدیریتی ستاد پارک،فضاهای استیجاری و مراکز خدمات تخصصی، مجتمع تجاری‌سازی و مرکز رشد فناوری نخبگان، مجتمع خدمات عمومی و نمایشگاه دائمی محصولات دانش بنیان اجرایی شده است.

بوستان دانشمندان پارک پردیس

وی در خصوص نحوه تامین اعتبارات مورد نیاز پارک گفت: تا قبل از سال 84 اعتبارات لازم ذیل طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و ردیف هزینه‌ای مرکز همکاری‌ها و فناوری‌های ریاست جمهوری در قوانین بودجه کشور تامین می‌شد، ولی از آن سال اعتبارات عمرانی و جاری مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌ها و مدیریت و راهبری پارک در قالب ردیف و طرح مستقل در قوانین بودجه سالانه کشور تعریف شده است.

سه راهی عضویت در پارک فناوری پردیس

صفاری نیا با اشاره به این که در سال 1385 نخستین شرکت در مجموعه پارک مستقر و با دریافت ردیف بودجه عمومی اعتبارات هزینه‌ای و بهره‌برداری از بخش ستادی مجمتع سراج فرآیندهای تامین مالی و ارائه خدمات تخصصی مورد نیاز شرکت‌های عضو آغاز شد اظهار داشت: شرکت‌های متقاضی می توانند پس از طی فرآیند ارزیابی و احراز شرایط لازم به سه شکل به عضویت پارک در آیند. روش اول که عضویت در مرکز رشد فناوری نخبگان پارک است مختص فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و کارآفرینانی است که از سرمایه و تجربه کم در زمینه فعالیت‌های اقتصادی برخوردار هستند و نیاز به پشتیبانی و حمایت دولت دارند. هم اکنون، طرحی توسط ستاد مرکز رشد در مرحله پیگیری و اجرا قرار دارد تا عضویت و بهره‌مندی از سبد حمایتی مرکز برای شرکت‌های نوپایی که در خارج از مرکز و در سطح استان تهران هستند، فراهم شود.

به گفته رییس پارک فناوری پردیس، نوع دوم عضویت در قالب اجاره و مختص شرکت‌های کارآفرینی است که فعالیتی اقتصادی را شروع کرده و حجم فعالیت شرکت و توان مالی آن تا حدی است که امکان اخذ واحدی استیجاری بدون کمک دولت وجود دارد. مالکیت فضای اجاره داده شده با پارک یا سرمایه‌گذار خصوصی یا شرکت‌های عضو است. نوع سوم عضویت نیز خرید زمین و احداث واحدهای تحقیقاتی است که شرکتهایی که توان مالی کافی دارند در این بخش مستقر می شوند.

فاز دوم پارک پردیس، میزبان فناوران حوزه سلامت

وی افزود: عملیات اجرایی پردیس نوآوری (فاز اول پارک) با سرمایه‌گذاری بیش از هزار و 500 میلیارد ریالی بخش خصوصی و ایجاد بیش از 170 هزار متر مربع فضای تحقیقاتی و فناوری تکمیل و زمینه لازم برای جذب و اشتغال بیش از پنج هزار نفر نیروی متخصص در شرکت‌های دانش‌بنیان عضو فراهم شده است. در حال حاضر فاز دوم پارک با مساحت 18 هکتار با مشارکت 22 شرکت عضو در حال اجراست که عمده این شرکتها در حوزه زیست فناوری و سلامت فعالیت دارند.

صفاری نیا با اشاره به افق توسعه هزار هکتاری پارک که به بزرگ‌ترین قطب فناوری منطقه تبدیل می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر بالغ بر 280 واحد فناور دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف فناوری‌های پیشرفته همچون فناوری اطلاعات و ارتباطات، زیست فناوری، فناوری نانو، مواد جدید، مکانیک و اتوماسیون به عضویت این مجموعه در‌آمده و مراکز تحقیق و توسعه یا دفاتر طراحی و مهندسی خود را در پارک ایجاد کرده اند. از این بین، 140 شرکت عضو مرکز رشد بوده و بقیه در واحدهای استیجاری یا تملیکی (سرمایه‌گذاری) پارک فعالیت دارند. البته تنها 40 شرکت عضو مرکز رشد در مجموعه پارک دفتر دارند و 30 شرکت در مراکز شتابدهی مستقر هستند و 70 شرکت دیگر به صورت غیر متمرکز (مجازی) از خدمات مرکز رشد استفاده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: شرکتهای دانش بنیان پارک پردیس در مجموع بالغ بر هفت هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری داشته اند و بیش از 10 برابر مجموع اعتبارات دولتی هزینه شده در ساخت و تجهیز فضای پارک، سهم داشته اند به طوری که در مجموعه پارک فقط دو ساختمان دولتی وجود دارد و 90 ساختمان توسط بخش خصوصی ساخته شده است.

صفاری نیا تصریح کرد: طرح‌های مهمی همچون برگزاری سالیانه جشنواره ملی و نشست‌های تبادل فناوری، مشارکت در راه‌اندازی بورس شرکت‌های دانش‌بنیان با سازمان بورس و اوراق بهادار، راه‌اندازی صندوق توسعه فناوری‌های نوین، مشارکت در راه‌اندازی مدل سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر (VC) در کشور، برگزاری دوره‌ای برنامه‌های ارتباط صنعت و دانشگاه و تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی، راه‌اندازی فن بازار ملی ایران، مشارکت در تعریف اولین شهر تخصصی کشور با ماموریت علم و فناوری، تهیه بسته حمایتی صادرات فناوری‌های پیشرفته با کمک سازمان توسعه تجارت، راه‌اندازی مرکز خدمات تخصصی فناوری، ایجاد بوستان دانشمندان جهان و انعقاد چند صد میلیارد ریال قرارداد تجاری‌سازی یافته‌ها و دستاوردهای واحدهای فناور عضو از مهم‌ترین اقدامات ستاد پارک از بدو تاسیس تاکنون بوده و مسوولیت دبیرخانه و امور اجرایی جایزه علمی و فناوری مصطفی (ص) هم به پارک محول شده که ان‌شاء‌الله هفته آینده شاهد اعطای نخستین دوره این جایزه بین‌المللی خواهیم بود.

فروش سه هزار و 400 میلیارد تومانی شرکت‌ها در سال 93

وی با بیان این که پارک فناوری پردیس هر ساله نسبت به ارزیابی دقیق عملکرد شرکت‌های عضو اقدام می‌کند، اظهار داشت: وجود دفتر تحقیق و توسعه (R&D) فعال، نوآوری و ارائه محصولات جدید و توسعه صادرات از جمله شاخص‌های ارزیابی شرکتهاست که در ماندگاری شرکتها و تخصیص امکانات موثر است. براساس این ارزیابی در سال 93 مجموعه شرکتهای عضو پارک (شرکتهای مستقر و مجازی) بالغ بر سه هزار و 400 میلیارد تومان فروش داشته اند و از محل صادرات 22 محصول دانش بنیان، نزدیک به 40 میلیارد دلار درآمد کسب کرده اند.

صرف 114 میلیارد تومان در تحقیق و توسعه شرکتهای دانش بنیان

رییس پارک فناوری پردیس با بیان این که شرکتهای دانش بنیان عضو پارک در سال 93 حدود 114 میلیارد تومان در زمینه تحقیق و توسعه هزینه کرده اند، ثبت 32 اختراع شامل سه مورد ثبت اختراع بین‌المللی، ارائه 86 محصول جدید و بیش از 60 مورد ارتقای محصولات را از دستاوردهای شرکتهای عضو پارک در سال گذشته عنوان کرد.

صفاری نیا خاطرنشان کرد: در سال گذشته 32 عنوان قرارداد همکاری بین 16 شرکت عضو پارک با 21 کشور خارجی در زمینه دریافت فناوری یا صادرات محصول منعقد شده و در راستای استفاده از ظرفیت‌های داخلی هم 29 قرارداد همکاری بین شرکت های عضو و دانشگاه ها منعقد شده است. حمایت از 26 پایان‌نامه و امضای 12 قرارداد تجاری سازی فناوری از دیگر اقدامات شرکتهای دانش بنیان عضو پارک در سال گذشته بوده است.

وی افزود: در راستای توسعه همکاری‌های بین المللی و ارتقای شانیت بین‌المللی پارک، سال گذشته بیش از 400 بازدیدکننده خارجی در قالب 50 هیات از پارک دیدن کرده اند. طی شش ماه نخست امسال هم 30 هیات علمی، سیاسی و اقتصادی خارجی در پارک حضور یافته اند و از دستاوردها و امکانات پارک بازدید داشته اند.

رییس پارک فناوری پردیس با اشاره به اقدامات وسیع صورت گرفته به منظور توسعه زیر ساخت ها و خدمات شهری پارک تا حد استاندارد از قبیل احداث درمانگاه، دندانپزشکی، استخر و ... در مجموعه گفت: طراحی فاز سوم پارک آغاز شده و ان شاء الله از سال آینده عملیات اجرایی آن نیز شروع می شود. از دیگر اقدامات عمرانی اخیر بهره برداری از ساختمان جدید مرکز رشد است که ظرفیت مرکز را از 20 شرکت به 50 شرکت افزایش داده است.

راه اندازی سامانه صنعت، دانشگاه و فناوری (صدف)

وی در ادامه با تاکید بر رویکرد ویژه پارک به همکاری با دانشگاهیان و دانش آموختگان جوان به راه اندازی سامانه صنعت، دانشگاه و فناوری (صدف) در پارک فناوری پردیس اشاره کرد و گفت: این سامانه از ابتدای سال جاری با هدف معرفی فرصت‌های شغلی، انجام کارآموزی و پایان‌نامه دانشجویان در شرکت‌های فناور عضو پارک فناوری پردیس به متخصصان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌های کشور از یک سو و جذب هدفمند منابع‌ انسانی مورد نیاز توسط شرکت‌های فناور عضو و همچنین ایجاد و تقویت همکاری میان شرکت‌های عضو با دانشگاه‌ها در جهت رفع نیازهای فناوری های تولید محصول راه اندازی شده است که طی دو، سه ماه اخیر بیش از 50 مورد ثبت درخواست در این سامانه داشته ایم.

تاسیس 12 شعبه فن بازار ملی در استان‌ها

صفاری نیا با بیان این که مجموعه پارک فناوری پردیس صرف نظر از فعالیتهای صورت گرفته در حوزه شرکت‌های دانش بنیان عضو پارک که نیمی از فعالیت‌های آن را تشکیل می‌دهد، حدود 50 درصد توان خود را از طریق معاونت علمی و فناوری صرف برنامه‌های ملی و بین‌المللی می‌کند، اظهار داشت: از جمله این برنامه ها راه اندازی فن بازار است که با سابقه 10 ساله در این حوزه توانسته 12 شعبه فن بازار را با همکاری سایر پارک‌ها، جهاد دانشگاهی و ... در استان‌های مختلف دایر نماید که وظیفه تبادل فناوری در استان‌ها را دارند.

بوستان دانشمندان پارک فناوری پردیس

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 50 بازاریاب بخش خصوصی برای بازاریابی محصولات شرکتهای دانش بنیان با فن بازار همکاری دارند. همچنین یک خط اعتباری لیزینگ (تسهیلات به خریداران) با مدیریت فن‌بازار راه اندازی شده که تاکنون بیش از 300 تقاضا دریافت کرده ایم و بیش از 50 پرونده به پرداخت رسیده است.

عضویت بیش از 10 هزار فناور در سایت فن بازار ملی

صفاری نیا با اشاره به عضویت بیش از 10 هزار فناور در سایت فن بازار ملی ایران تصریح کرد: بالغ بر 50 محصول فناورانه در 12 شعبه استانی فن بازار به مرحله تجاری سازی رسیده است. از دیگر اقدامات ما، راه‌اندازی مرکز شتابدهی از سال گذشته بوده که عمدتا خارج پارک و در دانشگاه ها برای ترویج فرهنگ نوآوری و کارآفرینی در جوانان و برگزاری رویدادهای کارآفرینی فعالیت دارد.

وی با اشاره به حمایت پارک فناوری پردیس از 60 رویداد کارآفرینی در 28 شهر کشور طی یک سال و نیم اخیر گفت: با برگزاری این رویدادها چند صد نفر از دانشجویان و جوانان علاقمند از سراسر کشور، آموزش‌های اولیه کارآفرینی و ایده‌پردازی و کار تیمی را فرا گرفته اند.

20 شتابدهنده جدید در انتظار مجوز

صفاری نیا با بیان این که مراکز شتابدهی کمک موثری به تبدیل تیم‌های جوان به شرکت‌های استارت آپ هستند، اظهار داشت: تاکنون سه شتابدهنده را تایید کرده ایم و 20 تقاضای جدید شتابدهنده را در دست بررسی داریم.

وی با بیان این که یکی از وظایف‌ شتاب دهنده ها کمک مالی به شرکتهای نوپاست گفت: خروجی اولیه شتاب دهنده ها هفت میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی در 10 شرکت بوده است.

برگزاری نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری در خردادماه

صفاری نیا، برگزاری نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری (اینوتکس) را از دیگر اقدامات پارک فناوری پردیس عنوان کرد و گفت: با توجه به فقدان نمایشگاههای بین‌المللی مناسب در کشور که در برگیرنده تمامی حوزه‌های فناوری باشد،چهار دوره نمایشگاه اینوتکس در سالهای ۱۳۹۰، ۱۳۹۱، ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ با همت پارک فناوری پردیس و باحمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری در کشورمان برگزارشد. نمایشگاه امسال که خردادماه با حضور ۴۷ شرکت فناور از ۱۵ کشور دنیا و 70 شرکت دانش بنیان ایرانی برگزار شد به انعقاد ۲۵ قرارداد انتقال فناوری به ارزش ۳۰ میلیون دلار منجر شد.

پنجمین دوره نمایشگاه بین المللی فناوری و نوآوری (INOTEX2016) با دعوت از شرکتهای معتبر فناور از دیگر کشورهای جهان برای خردادماه 1395 برنامه‌ریزی شده است.

وی خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که این نمایشگاه بین‌المللی را که برای کمک به صادرات فناوری و انتقال فناوری‌های مورد نیاز کشور برگزار می شود به بزرگترین نمایشگاه فناوری منطقه تبدیل کنیم.

اعطای نخستین دوره جایزه علمی مصطفی(ص) در چهارم دی ماه

رییس پارک فناوری پردیس که دبیر شورای سیاستگذاری جایزه علمی مصطفی (ص) نیز هست درباره این جایزه گفت: جایزه مصطفی(ص) عالی‌ترین نشان علم و فناوری در جهان اسلام است که امسال برای نخستین بار به ابتکار ایران به دانشمندان مسلمان در حوزه های علوم و فناوری های زیستی، علوم و فناوری نانو، فناوری ارتباطات و اطلاعات و یک طرح برتر در دیگر رشته‌ها اعطا می شود.

وی با اشاره به این که مراسم اعطای نخستین دوره جایزه علمی مصطفی(ص) چهارم دی ماه همزمان با سالروز ولادت با سعادت پیامبر اعظم (ص) با حضور ۶۰ دانشمند مسلمان از ایران و ۲۸ کشور جهان اسلام در تالار وحدت آغاز برگزار می شود و در روزهای قبل و بعد از آن هم برنامه های جنبی متعددی پیش بینی شده است، تصریح کرد: جایزه مصطفی(ص) به عنوان نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام سال ۹۱ در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و طی سه سال گذشته راهبردها و سیاست های خود را شناخت تا اولین دوره آن امسال برگزار شود.

دبیر شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی(ص) درباره راهبردهای جایزه توضیح داد: شورای این جایزه متشکل از نهادهای اسلامی، دانشمندان برجسته ایرانی و خارجی، مدیران علم و فناروی کشورهای اسلامی منتخب هستند که رویکردهای اولین دوره جایزه را تعیین کرده‌اند. این جایزه بعد از مطالعه علمی ۳۰۰ جایزه جهانی و بررسی استانداردهای این جوایز انجام شده است. در این جایزه افراد علمی مستقیما خود کاندیدا نمی شوند و یک نهاد علمی ممتاز و برجسته می تواند معرف نامزدهای دریافت جایزه باشد که تاکنون ۲۰۰ مرکز علمی به عنوان نهادهای معرفی نامزدها با ما تعامل داشته اند.

جایزه مصطفی (ص)

وی درباره ملاک‌های گزینش آثار بیان کرد: آثار برگزیده باید در مرزهای دانش و نوآوری و دارای اصالت باشند. همچنین بدیع بودن و مسبوق نبودن به سابقه از ملاک‌های اعطای جایزه است. اثر برگزیده نیز باید کاربرد و نتایج خاصی در زندگی مردم و توسعه علم و فناوری داشته باشد.

رییس پارک فناوری پردیس درباره مخاطبان جایزه و اطلاع‌رسانی آن توضیح داد: بیش از ۱۳ هزار مخاطب به پنج زبان زنده دنیا در جریان این جایزه قرار گرفته اند. علاوه بر این در مجمع عمومی آیسسکو که در باکو برگزار شد، این جایزه معرفی شد و سازمان همکاری های علمی و فناوری اسلامی هم در جریان این اقدام مهم قرار گرفته است. امیدواریم شاهد حضور تاثیرگذار و نقش پررنگ دانشمندان ایرانی و خارجی در جریان برگزاری این جایزه باشیم.

وی درباره داوری آثار تصریح کرد: فراخوان این جایزه از سال ۹۲ منتشر شد و در دو بخش ۱۳ مشاور و داور خارجی به ما در انتخاب ها کمک کردند که مجموع داورانی که در دوره اول آثار دریافت شده را داوری کرده‌اند به حدود ۶۰ داور شناخته شده در سطح جهان می رسد.

صفاری‌نیا درباره همکاران و حامیان این جایزه توضیح داد: شورای سیاستگذاری این جایزه چند عضو حقوقی خارجی هم دارد که شامل رییس بانک توسعه اسلامی، رییس آکادمی علوم جهان اسلام، رییس دانشگاه کراچی پاکستان و رییس دانشگاه مالایا مالزی می شود.

دبیر شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی(ص) در ادامه درباره برنامه های این جایزه افزود: برگزیدگان جایزه چهارم دی ماه به صورت رسمی معرفی خواهند شد. مراسم در تالار وحدت با حضور بیش از ۶۰ مهمان از کشورهای دیگر آغاز خواهد شد. بدین ترتیب ۳۶ نفر از قاره آسیا، ۱۲ نفر از قاره آفریقا، ۶ نفر از قاره آمریکا و هشت نفر از قاره اروپا مهمان این جایزه خواهند بود.

معرفی برندگان جایزه مصطفی در روز چهارشنبه

وی با اشاره به اعلام برندگان جایزه مصطفی طی نشستی خبری در روز دوم دی ماه درباره برنامه‌های جنبی علمی جایزه گفت: دوم دی ماه نشست در دانشگاه علوم پزشکی و سوم دی ماه بازدید از مراکز علم و فناوری از دیگر برنامه‌های این جایزه هستند. به جز مراسم اعطای جایزه بازدید از مراکز فرهنگی و تاریخی تهران نیز برای مهمانان در نظر گرفته شده است. شنبه پنجم دی ماه نیز در نشست شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی(ص) رویکردها و سیاست های جایزه برای دوره بعد تعیین می شود.

صفاری‌نیا ادامه داد: بعد از نشست تعیین سیاست های جایزه در دوره بعد نشست آکادمی علم و فناوری جهان اسلام برگزار می شود و نشست برگزیدگان جایزه هم با سخنرانی عمومی آن ها در ساختمان صلح هلال احمر با موضوع راهکارهای توسعه علم و فناوری در کشورهای اسلامی همراه خواهد بود.

وی همچنین تصریح کرد: نشست تخصصی برگزیدگان در فرهنگستان علوم برنامه بعدی جایزه مصطفی(ص) است. از سوی دیگر نشستی تخصصی در دانشگاه تهران شنبه پنجم دی با حضور دانشمندان و مهمانان جایزه برگزار می شود. نشست همزمان دیگری در دانشگاه تربیت مدرس به دعوت این دانشگاه برگزار می شود. نشست مشترک دیگری هم در این روز به معرفی اقدامات آکادمی علم و فناوری جهان اسلام اختصاص دارد. روزهای ششم و هفتم دی ماه نیز برای بازدید از مراکز فرهنگی و هنری کشور برای میهمانان جایزه در نظر گرفته شده است.

وقف علمی، پشتوانه جوایز 500 هزار دلاری مصطفی(ص)

رییس پارک فناوری پردیس در خصوص هزینه های جایزه مصطفی که شامل چهار جایزه 500 هزار دلاری است گفت: تامین هزینه های جایزه مصطفی(ص) بر اساس وقف علمی است. در این راستا دو پروژه مهم را دنبال کرده ایم که یکی احداث ساختمان موقوفه با مشارکت بانک توسعه اسلامی و دیگری جلب مشارکت خیرین در اختصاص زمینی وقفی در تهران به صندوق موقوفات جایزه مصطفی(ص) است. پروژه مهم دیگر هم پذیره نویسی عمومی برای صندوق وقف جایزه است که در مهر ماه سال جاری آغاز شد و تاکنون ۲۳۵ نفر اعضای حقیقی و حقوقی مشارکت مالی خود را در این صندوق اعلام و از آن حمایت کرده اند. تاکنون نیز حدود ۵ /۵۰ میلیارد ریال تامین مالی صورت گرفته و ۴۰ میلیارد ریال هم به تازگی به آن اضافه شده است.

صفاری نیا در پاسخ به خبرنگار ایسنا که به برخی انتقادها از هزینه بالای این جایزه اشاره داشت گفت: جایزه مصطفی (ص) با وجود ماهیت بین‌المللی و اعتبار بالای آن از لحاظ مبلغ جزو جایزه های متوسط دنیاست و حتی همین الان در برخی کشورهای اسلامی منطقه جوایز علمی با ارزش مادی بالاتر داده می شود.

وی درباره شیوه های وقف علمی در برگزاری جایزه مصطفی(ص) عنوان کرد: وقف املاک و ساختمان‌ها، وقف سهام، وقف فروش (سهمی از کل فروش/ سهمی از فروش کالایی خاص)، مشارکت مالی دائمی در صندوق سرمایه‌گذاری و موقوفات، سپرده‌گذاری قرض الحسنه مدت‌دار در صندوق سرمایه‌گذاری و موقوفات از راهکارهای مشارکت در وقف علمی و حرکت ارزشمند این جایزه است. همچنین برخی شرکت‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات حمایت خود را از این جایزه با پیوستن به صندوق سرمایه‌گذاری و موقوفات جایزه مصطفی(ص) اعلام کرده اند.

صفاری‌نیا همچنین خاطر نشان کرد: نذر علمی در این جایزه به نذر فروش یعنی سهمی از کل فروش آینده یا سهمی از فروش کالایی خاص اختصاص دارد.

برگزاری مسابقه فیلم نور ابن هیثم

وی با اشاره به برگزاری مسابقه فیلم نور ابن هیثم در حاشیه نخستین دوره جایزه مصطفی گفت: فعالیت دانش آموزی جایزه مصطفی(ص) برگزاری مسابقه فیلمی به نام نور ابن هیثم است که به بهانه نامگذاری سال ۲۰۱۵ توسط یونسکو به نام این دانشمند مسلمان ایرانی در جریان برگزاری است و هدف آن آشنایی دانش آموزان سراسر کشور با دستاوردهای این دانشمند و همچنین موضوع نور است. تاکنون ۹ هزار دانش آموز برای شرکت در این مسابقه اعلام آمادگی کرده اند و بیش از هزار فیلم تاکنون به دبیرخانه مسابقه ارسال شده است که مراسم نهایی و اعلام برگزیدگان را سوم اردیبهشت ۹۵ در تهران برگزار خواهیم کرد.

دبیر شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی(ص) در پایان عنوان کرد: نمایشگاهی هم از فعالیت های دانش آموزی در تهران برگزار خواهد شد. برنامه ما این است که این مسابقه سالیانه با نام دانشمندان مسلمان ایرانی در سال های متمادی با موضوعات مختلف استمرار یابد و این مسابقه را به میان دانشجویان هم خواهیم برد. همچنین ۱۰۰ اثر و طرح تصویری از هنرمندان ایرانی و خارجی درباره جایزه مصطفی(ص) دریافت کرده ایم که از این میان ۱۰ اثر خارجی و ۹۰ اثر ایرانی هستند و از ۳۰ هنرمند دریافت شده اند.

پارک فناوری پردیس

پارک فناوری پردیس

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
ویدئوی دستگاه خاموت زن تک فاز و سه فاز شرکت پایتخت سازه