سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



پایگاه پدافند غیر عامل در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها شکل بگیرد/ راه‌اندازی ۱۶ رشته تحصیلات تکمیلی در سازمان پدافند غیرعامل


به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل و دبیر کمیته دائمی پدافند غیرعامل درمحل وزارت علوم تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

 جلالی در این نشست ضمن تبریک روز معلم و عید مبعث در زمینه مفهوم پدافند غیر عامل گفت: پدافند غیر عامل مفهومی است سهل و ممتنع یعنی تهدید همیشه در زندگی بشر بوده و پدافند در حقیقت کاهش اثر تهدید بر زندگی مردم است.

وی با اشاره به تعریف مقام معظم رهبری در خصوص پدافند غیر عامل گفت : پدافند غیر عامل مانند مصون سازی بدنه از داخل است و مفهوم مصونیت این است که اگر تهدیدی صورت بگیرد نباید پیامدی برای کشور داشته باشد یعنی بی اثر سازی اثر تهدید بر روی کشور و این در خیلی از کشورها دنبال می‌شود به عنوان مثال در کشور آمریکا سه وزارتخانه از جمله وزارت امنیت داخلی، آژانس مدیریت بحران و فرماندهی سایبری و غیره این کار را دنبال می‌کنند.

جلالی در ادامه افزود: تهدیدات بر دو نوع طبیعی و انسان ساز تقسیم می‌شوند که تهدیدات طبیعی منشا شان در طبیعت است و ماهیت ثابت دارند یعنی زلزله 100 سال پیش با زلزله الان چندان تفاوت خاصی ندارد لذا کنترل این گونه تهدیدات نیز راحت‌تر است اما تهدیدات انسان ساز منشا شان در دانش و علم و تکنولوژی است و دانش می‌تواند هم فرصت ساز باشد و هم تهدید ساز یعنی منشا این نوع تهدیدات فناوری و دانش پایه است و چون دانش پویا و متغییر است لذا ما با یک تهدید پویا روبرو هستیم.

وی با اشاره به سختی‌های این نوع تهدیدات گفت: سختی این کار، تنوع و تغییر چهره‌های تهدید است زیرا برای بعضی کشورها فرصت ساز است و برای بعضی کشورها تهدید ساز و نیاز به رویکردی هوشمندانه است تا بتوان از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد و اثرات مخرب تهدید را به صفر رساند.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل در ادامه با اشاره به ویژگی‌های پدافند غیر عامل گفت: پدافند غیر عامل دو ویژگی مهم دارد یکی نگاه دفاعی یعنی فاصله بین دفاع در حوزه‌های مختلف تکمیل شود و نگاه علمی یعنی چهره‌های تهدید چهره‌های متغییری هستند که احاطه این چهره‌ها باید بر اساس رویکردی علمی انجام پذیرد.

وی در ادامه گفت: تمام نظرات علمی در مراکز تحقیقاتی صورت می‌گیرد و طبیعتا باید دفاع نیز در مراکز علمی شکل بگیرد و تهدیدات حتما مطالعه و آنالیز علمی شود و باید بتوانیم بین فرصت و تهدید تفکیک انجام دهیم و تهدیدات را شناسایی کرده و بر پایه اثرات تهدید مدل سازی کنیم و راه حل‌های مصون سازی را پیدا کنیم و اینجاست که ضرورت پدافند غیرعامل دانش پایه که مبنای کار آن تجزیه و تحلیل تهدیدات باشد حس می‌شود.

جلالی با اشاره به رویکرد علمی سازمان پدافند غیر عامل در زمینه های مختلف گفت :پدافند غیر عامل یک پدافند دانش پایه است که باید پایگاه آن در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها شکل بگیرد و رویکرد توسعه‌ای سازمان باید رویکردی علمی باشد که از درون شکل گرفته باشد.

وی افزود: با این نگاه می‌توان گفت رویکرد وزارت علوم در این زمینه بسیار مثبت بوده و ما تاکنون با کمک وزارت علوم توانسته‌ایم 16 رشته در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در سازمان پدافند غیر عامل راه اندازی کنیم و هم دانش تولید کنیم و هم استاد و دانشجو تربیت کنیم و در آینده نیز رویکرد سازمان پدافند غیر عامل یک دفاع علمی است و امیدواریم امضای این تفاهم نامه باعث ایجاد یک نگاه علمی در تمام حوزه‌های دفاعی شود.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
پدافند غیرعامل | اولین قدم قدرت نرم " پدافند عامل "